När man var liten i slutet på 70-talet tändes gnistan för Vw. I början på 80-talet var det Beckers otroliga oval som fick mig att börja söka efter en tidig Bubbla. Mina småkusiner hade en -51:a Split som som stod i en lada under en massa höbalar som jag sprang ut till varje gång vi hälsade på hos min morbror. Men den skulle ju inte säljas..
Efter år av övertalning och när ladan rivits och spliten stod under bar himmel gav de efter och jag fick köpa min första bil 1980. En lycklig 12-åring släpade hem Spliten och verktyg började införskaffas för att bygga en kopia av Beckers otroliga Oval.
Brist på utrymme,pengar och kunskap gjorde att Spliten blev stående i många år utan framsteg. Planerna på igensvetsade listhål,fastsvetsade skärmar och skalade dropplister rann ut i sanden..
En 1302 införskaffades senare som skulle donera chassiet till -51:an..man förstod ju inte bättre.. 1302:an rostlagades och såldes vidare till nån hugad spekulant men Spliten blev stående som den var.
Första bussen (Bay Augusti-67) införskaffades när körkortet var tryckfärskt och därefter köptes Leichtbau i början på 90-talet(1991).
Sökte emellertid hela tiden nån som kunde ta sig an svetsjobbet på Spliten men ingen var intresserad.
Hittade till slut två grabbar i Borgå som minsann skulle göra bil av den igen..blev inget av det förutom att de låtit Spliten stå utomhus plåtren(sodablästrad) så resultatet var värre än när jag förde dit bilen.
Till sist hittade jag en lokal förmåga som tog sig an plåtarbetet. Sam gjorde ett underverk och förvandlade det rostiga vraket till bil igen.
Bottenplattan fick båda golvhalvorna bytta och främre ramen byttes mot en nyare modell samtidigt som den vinklades lite för att få en vettig caster. Bakvagnen flyttades upp 50mm för att undvika det jag hatar på sänkta bubblor-negativ camber..
Syrrans kille hade långt tidigare kommit över en 912 industrimaskin (616-33-1) som hämtades från Tyskland och började passas in i kaross och chassie.När allt satt som det skulle åkte karossen på lack..
Grundfärg fick den men sen hände inget mer.. Tog hem chassiet nu i våras och började pilla lite på det.
Lite bilder under byggets gång..
Ser fram mot fortsättningen...
gillar tanken med uppflyttad låda...
Hur blir det med luftfilter/trattar/motorlucka??länge funderat på dylik lösning men bristen på plats uppåt är ju nått att fundera på..
blir det ett öppet växellänkage..dvs uppflyttat över tunneln. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ooooh... spännande 
Blir en fin bil när den blir färdig.
Micke om du kollar på bilderna ser du struten för det uppflyttade växelreglaget.
Struten för vxl-föraren ska bort. Efter byte till typ2 noskon på vxl-lådan och en massa trixande lyckades jag få ner vxl-staget i tunneln. Gillar iofs stuket med utanpåliggande stag men svårt att få till själva vxl-spaksfoten snyggt. Satte min energi på att snygga till själva tunneln istället eftersom den kommer att lämnas "naken" på den färdiga bilen. Ville inte ha kvar Splitens original system med handbromswiren heller så modifierade en gammal typ3 spak så att den passar för splitens platta.
Hmm tunnel med "dimple dies"
klockrent med buss strut på lådan...... lätthål det gillas.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo..jag har alltid haft en fantasi om att "håla" tunneln på en Vw. Hade lite olika versioner i huvudet men kom fram till att "dimple dies" i 2" skulle fungera bäst. Hämtade en sats "stämplar" på Biltema och satte igång..
Fick förstås borra ur ca. 150st punktsvetsar i tunnelns botten först för att komma åt..
Mätte upp och provade avstånd och centrumlinje för hålen många gånger innan jag började borra. Det blev en radda på båda sidor och ett på var sida framför Napoleonhatten för bromsrör och slangar.
Hålen i kupén ville jag sen täcka med ett finmaskigt aluminiumnät(tuning) dels för att hindra insikt i tunneln och dels för utseendets skull.
Sen var jag ju tvungen att flytta och bygga nya rör till koppling,gaswire,handbromswire,bromsrör,bränslerör och batterikabel. Vill inte ha bromsröret inne i kupén och batteriet tänkte jag placera på hyllan där spolarburken satt original. Så nya rör och genomföringar gjordes och fästes på olika sätt för att inte slamra och framförallt för att inte synas genom de nya "titthålen"
..
Alla rör drogs i taket på tunneln och kollades noga så att vxl-förarröret oxå skulle få plats däruppe.
9 2018-11-18 18:01:49 Senaste redigerad av michaelth (2018-11-18 18:03:04)
GILLA !!!! drog du dom med en bult?? ja detta skulle jag vilja klona!!!! såååå läckert !!
det finns aldeles för många som ser dessa miljontilverkade bilar som helgedommar som inte får röras... men detta är ju OEM ++ kan tänka mig att ferdinand Porsche skulle ge tumme upp.
2 tumms storlek ser helt rätt ut...
handlade bägge satserna av biltema för tanken att bygga bomberstolar. till min gamla buggy.
blev bara en snabbt yxad provstol... men det blir mer.. den e ju inte färdig än...
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50168
Gjorde en enkel provbit i 1,25 mm alu..med dom olika storlekarna , då det ju är så svårt att se det färdiga resultatet innan..
Dare 2 be different 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ser jättekul ut, har en bekant som byggt en liknande lösning på en annan typ av bil.
Han tog rostfria nät som kupades och monterades sen i hålen. blev rätt bra faktiskt.
En vanlig 14mm bult fungerade fint. Lite pilligt när motstycket skulle flyttas mellan hålen då armarna inte ville räcka till,men skulle man vara två går det fort. Var ju bara tvungen att provmontera framvagn och bakvagn för att se vad allt som behövde göras innan bottenplattan skulle in på slutlig lack. Så man inte behöver svetsa när allt är målat och klart. Drog alla bromsrör,monterade alla 356 bromsar,bromsslangarna provades,pedalstället provmonterades,stötdämparna fram monterades osv,osv..
Sen skulle ju alla små bitar rengjöras,slipas och lackas. Valde blank svart som kontrast till den gråa färgen plattan skulle målas i. Försöker hålla mig lite klassiskt originallik i färgval och lösningar. Annars kan det hända att man tröttnar på färgerna och lösningarna med tiden. Sällan man tröttnar på original..
Bakdämparna var ju ett kapitel för sig. De är ju väldigt korta på en split original så nyare dämpare gick ju inte att använda. Slaglängden på dämparna är ju fortfarande lika lång bak eftersom hela torsionsbalken flyttats upp,men ville inte ha original oljefyllda dämpare.
Väldigt nöjd med de ställbara GAZ-dämparna jag monterade på Leichtbau,så kollade lite på olika längder och hittade Mini framdämpare som passade exakt. Ett par beställdes av en Miniexpert och det ända som inte passade var bultdiametern,men snabbt borrades hylsorna upp för att rymma Vw-bulttjocklek. 
trevligt bygge 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Super nice.
När allt var monterat och provat demonterades allt igen och plattan åkte iväg till lackeraren. Dock skulle endast övre sidan lackas samt området framför napoleonhatten och allt från torsionsröret bakåt. Innan undre delen kunde lackas skulle ju gallret monteras innanför hålen i tunneln och bottenplåten till tunneln dit igen. Svetsade 4mm pinnbultar mellan varje hål i tunneln för att kunna fästa gallret ordentligt. Tanken var att trycka pinnbultarna genom maskorna i gallret och sen bara spänna dit med en bricka och nylocmutter.
Dessutom hade jag tänkt måla undersidan med Raptor bedliner för en snygg och hållbar yta. Men nu var jag ju tvungen att bestämma vilken färg bilen slutligen skulle ha för tunneln skulle ju vara samma färg som bilen.
Redan för flera år sen var jag inne på att den skulle bli grå,men det finns ju ett antal nyanser..
Har alltid gillat den gråa nyans som fanns på de tidiga Audi TT och andra bilar i VAG familjen. Men eftersom även denna bil i slutändan blir mer Porsche än Vw så bestämde jag mig för Porsches vackra "Slate Grey"..
Sagt och gjort,Spies Heckers färger blandades till denna kulör och bottenplattans övre del fick ett tjockt lager på sig. Nu med facit i hand tror jag att jag valde rätt.
15 2018-11-19 21:56:30 Senaste redigerad av easos (2018-11-19 21:56:51)



KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Wow! Denna måste följas! 

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Detta blir spännande att följa.
Hade jag "hålat" min gulé på detta vis hade den blivit en ost
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

Grått är flott. :-)
22 2018-11-20 11:17:52 Senaste redigerad av Wiebe (2018-11-20 11:22:18)
Wow, coolt
Dare to be different 
Väntar med spänning på fortsättningen.
Körde bottenplattan till lackeraren för slutgiltig målning av undersidan idag. Nu e de bara o vänta..
Fick hem den helmålade plattan från lack. Nu får jag äntligen börja plocka dit allt slutgiltigt..tror man..
Fick iaf dit framvagn med styrsnäcka. Bakvagnen kom jag en bra bit på väg med nya bromsslangar,dämpare,handbromswirar mm.
Snyggt jobb Nikke 
If it sounds good it is good!
