Som rubriken lyder, är på jakt efter en 1303 växellåda för att få ner varvet i min baybuss. Hör av Er vad ni har för något!
//Rickard
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Delar köpes » Växellåda 1303 som ska in i baybuss
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Som rubriken lyder, är på jakt efter en 1303 växellåda för att få ner varvet i min baybuss. Hör av Er vad ni har för något!
//Rickard
Bättre med en 1302-låda i en tung buss. I princip samma totala utväxling på fyran men den blir starkare på 1 till 3.
Nu sitter det ju en Subarumotor i denna skapelse, vill få ner varvet så jag kan marsha i 90-100
sätt i en subaru växellåda... kompisens split med 2 liters turbo subba motor/ låda går i 180... och är trevlig i 160... iofs har den en Red 9 desighn A länk framvagn coilovers runt om, och skivor...ca 200 hp...
Att bygga en subba låda är inte mycket dyrare än att bygga en förstärkt 4 växlad vw låda för lägre varv tillockmed billigare. beroende på hur man gör..... cry once..
+ att då är det ju möjligt att köra lagligt... 
Nu sitter det ju en Subarumotor i denna skapelse, vill få ner varvet så jag kan marsha i 90-100
Det skiljer mindre än 100 varv per minut mellan en låda som har 4,125:1 och en som har 3,875:1 pga att de inte har samma utväxling på fyran.
Totalen blir 4,125x0,89=3,671 mot 3,875x0,93=3,603
Man ska inte stirra sig blind på slutväxeln.
Vad har ni för bra alternativ då om jag fortfarande vill åka vw låda men kunna marscha i 90km/tim???
Jag ser inget problem med att marcha 90 med någon av dessa lådor. Går ju lätt att marcha både 110 och 120 o h lite till om du har motor till det.
låt bygga en förstärkt låda med "highwayflyer" slutväxel... ca 15-25 k..???
Vem bygger en sådan åt mig??
svarade i din andra tråd..
Världsklass, ska testa och ringa honom!
Det dyker hela tiden upp trådar som använder namnet Freewayflyer eller highwayflyer. Det hela kommer från att jänkarna tjatar om namnet som någon gudsänd låda med utväxling för motorväg. Med dom slutväxlar som finns original 4.37-4.12 3.88 så är det svårt att få till en låda som inte har ett stort hopp till fyran med standardväxlar. De flesta bilar idag har 5-6 växlar för att få ner varvet. I det här fallet med vattenkyld motor så gör det inget att varvet ligger vid 2500på motorväg. Vad som måste göras är att ändra utväxlingarna hela vägen från ettan till fyran så att växlarna ligger med normalt avstånd för att sluta med en fyra som sänker varvet under 3000rpm. En etta -tvåa eftermarknad kostar idag i runda slängar 11-13000. Sen skall man ha 3-4a a 4000 st. Det är nog bättre att bygga en femväxlad låda från Gene Berg än att bygga en låda med fyra eftermarknadsdrev, eller varför inte en subaru eller porschelåda. Sen är det ju så att en låda alltid måste anpassas för motorstyrka och bilens tyngd. Personligen är jag inte överförtjust i överväxlar och har inget emot 3-4000varv på motorväg i bubblan. Det finns väldigt små och nätta hörselskydd idag och använder man inte dom så kommer ändå ljudet att minska sakta men säkert. Vill man ha en tyst och bekväm bil så är ju marknaden full med alternativa fordon.
Finns Ghia lådor som har 0,89 på fyran samt 3,875 i slutväxel, inte så vanliga.
Annars köp en 1302 och en 1303 och kombinera om du anser att denna utväxling räcker.
Finns det någon här på forumet som har en 1302 eller 1303 låda till salu??
Finns en rad olika sätt att kombinera utväxlingar, och inte minst däckdimensioner för att få ett "behagligt varvtal" i motorn.
Precis som Hans skriver skall man hålla i minnet att VW-motorn är i behov av kylning, vilket i högsta grad är kopplat till motorns varvtal.
Det finns på hyllan en färdig "semi - Highway Flyer" (högre utväxling än std, men lite lägre utväxling än en HF).
Hör av dig för närmare diskussion och beräkning om vad du har, och vilka alternativ som skulle vara intressant för dig.
Mats 0705-69 33 43
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Delar köpes » Växellåda 1303 som ska in i baybuss
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.