Hej på er! Jag undrar om det finns några "enkla" sätt att bygga om en vanlig bubblalåda (svingaxel) så motorn varvar mindre när man åker fort? Skulle ju vara skönt att få ner varvet till runt 3000 varv vid 110-120 km/h. Och om det inte finns några enkla sätt - vilka är de svårare sätten?
Tacksam för svar!
3 2011-01-19 08:27:50 Senaste redigerad av stickan (2011-01-19 08:29:20)
Jo visst går det.I en nyare låda så behöver du bara ta 4:ans drev från en äldre. Du behöver dock en motor med lite mera kraft för annars blir den ganska seg på 4:an.
Det känns lite ovant att kallas Rookie..:)
Precis, vem tar en på allvar om man är Rookie eller Nybörjare? 
Precis, vem tar en på allvar om man är Rookie eller Nybörjare?
OK... ska uppdatera ranksystemet då, era gnällspikar 
Haha..Visst kan jag leva med att vara rookie här även om jag skruvat VW sen 1965...:)
7 2011-01-20 10:13:30 Senaste redigerad av HenrikL (2011-01-20 10:13:51)
Om nuvarande växellådan kommer från en 1200 eller 1300 kan man byta ut den mot en växellåda från en 1500 eller en Typ 3. Dessa lådor har högre utväxling på slutväxeln.
8 2011-01-21 21:55:30 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-01-21 21:58:36)
Hej på er! Jag undrar om det finns några "enkla" sätt att bygga om en vanlig bubblalåda (svingaxel) så motorn varvar mindre när man åker fort? Skulle ju vara skönt att få ner varvet till runt 3000 varv vid 110-120 km/h. Och om det inte finns några enkla sätt - vilka är de svårare sätten?
Tacksam för svar!
Hej
Du kan leta upp en låda från en 1300 från 70-72 så blir det lite bättre men om motorn varvar 3000rpm vid 110 så kommer den gå varm som f#n
Om den skulle klara av att varva 8000rpm så har du en toppfart på cirka 245-255kmt
Ps Jag garanterar att det är spänande över 210kmt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tror mig ha hört att motorn "ska" varva för att få rätt kylning... ligga och segdra är väl ingen höjdare?
I min ghia har jag för mig jag körde på HenrikL's recept ovan... Har kört för lite för att säga om det är nån skillnad... vet att det fanns en fin tabell med olika lådors utväxlingar... om man nu vill bygga om. men jag tror den fanns på det numera utdöda MB forumet... 
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Tabell för typ 1, 3 ghia och 181 -lådor:
http://www.retro.co.za/puma/gearboxinfo.html
Funderade på att byta från 4.12 diff till 3,88 in min typ 3, men det ger inte så stor skillnad.
Ungefär 99km/h vid 3000 varv med 4,12 diff och orginaldiameter på hjulen, och cirka 105km/h vid samma förhållanden och 3,88 diff.
Plockar man ner lådan och sätter i bussens 4:a 0,82 +3,88 diff så blev det 115km/h vid 3000varv.
Men sen får det inte bli för tungt för motorn heller som tidigare skrivit. Med storvolymsmotor och lätt kaross så borde det gå bra
.

Om man är riktigt seriös på att åka lågvarvigt borde det ju ur kylsynpunkt byta remhjul på generatorn så att man varvar fläkten mera... sen kanske det är annat som gör att motorn går varm på låga varv?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
En std-motor får ju slita mer på låga varv än en vässad motor.Har man trimmat lite å dessutom kör med std-storlek på remskivan så borde det funka bättre tillsammans med en ombyggd låda.
Många bra tips, tack ska ni ha! Nästa jobb blir väl helt enkelt att räkna lite på motoreffekt, däckstorlek och utväxling och försöka hitta den magiska algoritmen. Tack igen!
14 2011-01-22 11:37:41 Senaste redigerad av johan_l (2011-01-22 11:38:17)
spännande ämne...
nu ger jag mig ut på tunn is eftersom jag inte kan detta, men logiskt borde ju värmeutveckling ges av vilken effekt man tar ut, dvs att en trimmad motor genererar lika mycket värme som en otrimmad vid samma hastighet och belastning... sen kan säkert "flöde" på avgaser påverka också...
så varför skulle en trimmad motor kräva mindre kylning än en original, även om originalen körs med plattan medan den trimmade kan man köra på halvgas...
som jag fattat, med turbobilar som chippas, är det oftast värmeutveckling i grenrör/topp som knäcker motorerna när man kör fulllast på autobahn länge... dvs att man inte kan avleda värmen... Sen kan man väl skjuta nåt om man laddar på för mycket...
Tillbaka till grundfrågan, köra med lågt varv på motorväg... Jag antar att man kan, om man ska köra lågvarvigt, se till att ha en oljetempmätare så man ser om motorn börjar gå varm? Å andra sidan kanske det är ventilerna som man ska oroa sig för när motorn går varm? Kan man se det på oljetempen?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
En svag motor blir varmare under hög belastning.
En svag motor blir varmare under hög belastning.
skulle vara intressant att förstå varför... är det beroende på cylindervolymen eller vad beror det på?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
17 2011-01-22 17:27:25 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-01-22 17:29:04)
spännande ämne...
nu ger jag mig ut på tunn is eftersom jag inte kan detta, men logiskt borde ju värmeutveckling ges av vilken effekt man tar ut, dvs att en trimmad motor genererar lika mycket värme som en otrimmad vid samma hastighet och belastning... sen kan säkert "flöde" på avgaser påverka också...
så varför skulle en trimmad motor kräva mindre kylning än en original, även om originalen körs med plattan medan den trimmade kan man köra på halvgas...
som jag fattat, med turbobilar som chippas, är det oftast värmeutveckling i grenrör/topp som knäcker motorerna när man kör fulllast på autobahn länge... dvs att man inte kan avleda värmen... Sen kan man väl skjuta nåt om man laddar på för mycket...
Tillbaka till grundfrågan, köra med lågt varv på motorväg... Jag antar att man kan, om man ska köra lågvarvigt, se till att ha en oljetempmätare så man ser om motorn börjar gå varm? Å andra sidan kanske det är ventilerna som man ska oroa sig för när motorn går varm? Kan man se det på oljetempen?
Oljepumpen går för sakta för att den skall flöda tillräkligt även om man byter till en 30mm
så går den försakta om motor varvet är 3000rpm så varvar pumpen 1500rpm
Varmgången beror på att oljefilmen är förtunn
Vw motorer har ganska stora lagerspel som är grunden av problemet och lager spelet är så stort i dagens tänk Motorerna är byggda för man skall använda SAE 30 olja
När man byggde motorn på 30talet var den tunnaste oljan för motorer SAE 30
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
De flesta lådorna har 4,37 i slutväxel vilket innbär högt varv på en trimmad motor på motorväg. Det finns flera olika sätt att lösa det problemet beroende på användningsområde. Själv föredrar jag 4.12 ring och pinjong från typ tre eller 1500 typ 1. Man tar starka ettan från 74-75 med3.78-206 etta tvåa sen 132 på trean från 63-64 låda. På fyran sätter man 0.82 som innebär att man i princip har en fyra från 74-74 som gör att man kan hålla ca 130-140 på motorväg utan problem. Jag föredrar att man åker med en remskiva i originalstorlek. En annan variant är att ta innehållet i en sen IRS-låda enkelgavlad och flytta över i en IRS med dubbla gavlar och konvertera till sving. I min smak blir den lådan lite tam på 1-an till 3-an om man inte har massor med hästar. Är man bara ute efter att vinna alla rödljusrallyn så kör man med 4.37 R-P och med 0.82 på fyran. Då räcker det med en vässad 1600 för att klämma till långt mer trimmade bilar. Man bör dock hålla sig till starka ettan för att slippa rensa densamma.
Har man bara acceptabelt oljetryck så tror jag personligen inte att oljepumpens varv spelar så stor roll. En original 1600 varvar inte mer än 3500 vid föreskriven marschfart och hadde länge en 21mm pump som tydligen teknikerna på volkswagenwerk ansåg klara uppgiften.
Tackar för all input! Landelius - du kan svänga ihop sådana lådor, va? Det låter ju nästan så...!
Jag hör av mig när det börjar dra ihop sig. Tack igen!
Hej Hoppas jag kan ansluta med en fråga trots att denna tråd legat inaktiv sen i januari.
Jag behöver hjälp med kunskaper kring växellådor. Målet är att byta ut splitcaselådan i min -59. Syftet är att få en högre utväxling. Planen är slutvxl 3,875 ur en AT-låda (1302-1303 ca 73, IRS) samt 4:de drevparet 0,89. Alternativt slutväxel 4,125 och 4:de drevparet 0,82.
Min fråga rör vilka slutväxlar och drevpar som passar i vilka lådor.
Har någon information att ge, passar slutväxlar och drevpar fritt mellan de växellådshus som finns efter -60: Single diff cover IRS, Dual diff cover IRS, Splitcase svingaxle ?
På denna länk finns en del info om utväxlingar och v-låde kod-nummer.
http://www.shining-wit.net/rick/buggy/d … ;%20Ratios
21 2011-08-15 08:53:45 Senaste redigerad av Demian (2011-08-25 11:13:12)
Ett alternativ är ju att ta en originallåda ur en splitbuss och ta bort reduceringsväxlarna.
I min splitbusslåda är slutväxeln bytt till 3.88 och reduceringsväxlarna borttagna, och fjärde växeln är 0.82 original, så det är en "freeway flyer"
Det där med att motorn blir för varm om man åker på lägre varv har jag svårt att tro. Möjligtvis om man ligger och segdrar hela tiden, men då är det ju bara att växla ner till 3:an istället.
Då vi körde hem Lasses barndoor från Spanien, så såg man verkligen att det var varven som gjorde att oljetempen gick upp. Det var ingen direkt skillnad om man låg i 80 eller 110km/h. Men började man åka fortare så ville oljetempen sticka iväg.
Det du beskriver är intressant, 3,88 och 0,82, funkar det med så "snabb" utväxling? Måste du inte ligga på 3:an så fort du ska ner mot 70?
Det innebär alltså att växeldrev och slutväxel passar ohämmat mellan såväl splitcase och tunnel-lådorna. Samt IRS-lådorna, för det måste väl vara därifrån du fått 3,88 slutväxlen? Kan nån please bekräfta min slutsats?
Fanns lådor med reduktionsväxel även i tunnel-lådor? Vilka årsmodeller?
Enligt den lista jag länkade till här ovan finns dom bara i Typ181
Det finns 2 typer av pinjong, den gamla modellen med kil och den nya med splines. 3,88 har splines vilket kallas 002 style.
Båda passar i gamla och nya hus men kräver rätt drev på såklart. Jag har byggt om gamla grova drev så dom fått splines, svarva och svetsa 2 drev till ett. Detta för att bygga en 3,88 låda med bara grova drev som är lite hållbarare än dom fintandade.
Jag har skruvat isär lite 002 busslådor och dom har ofta grovtandad på 3an som passar direkt på 3,88 och så är det grov eller fin 0,82 4a som har splines.
irs och svninglådor har olika många bultar till kronhjulet 6-8st. Men skaffar man sig en superdiff så har den båda bultmönsterna.
Så med ett antal skrotade lådor kan man få en riktigt fin svinglåda för motorvägen...
Hej
I mitt sökande efter växellådor med delar till olika utväxlingsalternativ har jag hittat en IRS-låda med koden 02871XR
Jag hittar ingenstans att XR skulle funnits som kod på VW-lådor, är det någon som kan ge mig en ide om var jag ska söka information om den lådan?
Det du beskriver är intressant, 3,88 och 0,82, funkar det med så "snabb" utväxling? Måste du inte ligga på 3:an så fort du ska ner mot 70?
Det innebär alltså att växeldrev och slutväxel passar ohämmat mellan såväl splitcase och tunnel-lådorna. Samt IRS-lådorna, för det måste väl vara därifrån du fått 3,88 slutväxlen? Kan nån please bekräfta min slutsats?
Fanns lådor med reduktionsväxel även i tunnel-lådor? Vilka årsmodeller?
Enligt den lista jag länkade till här ovan finns dom bara i Typ181
Typ 181 har andra delar isig är en typ1
Det är grövre drevpå 3an och 4an sen är det typ2 medbringar som har tunna splines
Jag har aldrig hört talas om XR märkning på ett hus men det en NATO märkning
Jag köpte en låda från danska armen som var en Nato märkning på huset
Är lådan kompett med ut trampnings lager så kan du kolla vilken årsmodel det är på lådan
sen kan du kolla om den har z ribbat hus på övresidan
Ps har du inga bilder på lådan så kan det vara lättare och se
Ps 2 Kan du inte vara snäll och vrida på en av medbringarna o kolla om de vrider sig åt samma håll eller att medbringaren går åt motsatts håll
Jag är på SCC i norge så det kan ta tid att svara dig
// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
