Ny dag, nya frågor. Skruvade just ihop en 1600 motor efter renovering och stoppade i en w-100 kam bara för att det var det enda friska jag hade liggande. I dag fick jag reda på av motorns förre ägare att vevaxeln som sitter i är en gjuten plus att svänghjulet är lättat med dryga kilot (hade ingen koll på detta alls och tänkte inte tanken att kolla heller) Nu har man ju inte direkt hört några superlativ om gjutna axlar vad tror ni ni som har erfarenhet håller detta eller ska jag bli tvungen att riva igen?? För övrigt rör det sig om en 1600 enkelport med uppshimsade hårdare enkelfjädrar, original ventiler solex 32 förgasare och ormbo i övrigt original.
2 2018-11-16 08:04:34 Senaste redigerad av stickan (2018-11-16 08:05:03)
Varför ska du bygga på sånt skit? Alla std vevar är smidda så stoppa i en sån.
Det beror väl på hur du kör.
Normal körning med några snabba pass är nog inga problem.
Det är nog andra parameterar som spelar in mer än Gjuten eller icke gjuten vev.
Och ett lättat svänghjul är väl bara bra, gör motorn piggare.
Men kan påverka körbarheten på lägre.
Det beror väl på hur du kör.
Normal körning med några snabba pass är nog inga problem.
Det är nog andra parameterar som spelar in mer än Gjuten eller icke gjuten vev.Och ett lättat svänghjul är väl bara bra, gör motorn piggare.
Men kan påverka körbarheten på lägre.
Så du menar att om man trimmar och sen kör försiktigt så kan man stoppa i delar som är sämre än std-delar?
Tackar för feedbacken från er bättre vetande. Hade som sagt inte koll på vad som satt i och jag tror nog att jag går på det Stickan säger jag får bita i det sura och riva och byta till en smidd org.axel för säkerhets skull tack och lov har jag en ny liggande även om den var tänkt till en annan framtida motor men så är det.
Om du inte kör med värre saker än SP toppar och en w100 tycker jag du kan ha den gjutna veven kvar. Amerikansk V8 har ofta gjutna vevar och håller föralltid om man inte varvar sönder dom.
Det som gör den smidda org veven så bra är stålet. (Svenskt)
Om du shimsar std fjädrar va noga med att mäta så du inte får coilbind.
Mr 56 skrev:Det beror väl på hur du kör.
Normal körning med några snabba pass är nog inga problem.
Det är nog andra parameterar som spelar in mer än Gjuten eller icke gjuten vev.Och ett lättat svänghjul är väl bara bra, gör motorn piggare.
Men kan påverka körbarheten på lägre.Så du menar att om man trimmar och sen kör försiktigt så kan man stoppa i delar som är sämre än std-delar?
Jag menar ingenting.
Jag svarade på frågan med min åsikt, och den står jag för.
Har du nån åsikt, eller hoppar du på folk för skojs skull?
Hej Ztadsbudet.
Jag tycker det börjar bli hysteri över vissa svar. Jag jobbade på 70-80 talet på volkswagen verkstad och bytte och renoverade motorer på löpane band. Det som är problemet är styrningar och ventiler som går av på grund av värmen. Original gjutna std vevar har aldrig varit något problem.
Jag byggde en motor med gjuten std vev 1600 cc med 009 fördelare och centermonterad weber 40 dubbelport med dubbelportstoppar och vassare cam och ormbo. Den gick mycket bra med så lite modifiering och jag hade aldrig några problem.
Mvh. Ove
OHmek du får ursäkta en okunnig vw-tok men var hittade du gjutna veavar på 70-och 80talet. Alla tyska vevar är smidda och mig veterligen så var brasilien och Mexico dom enda som hade gjutna vevar. Gjutna vevar i sig är inget problem men är svåra att kolla för sprickor då dom oavsett spickor låter lika som en ny vev. En 1600 med en centermonterad weber 40 och dubbelportstoppar ger i bästa fall ca 75-80 hk vilket inte är något problem för en gjuten vev. Men nu är det så att de flesta beggade vevar som finns i Sverige är tyska smidda och tål 6-7000 varv i trimmade motorer så får man chansen att välja tar man en smidd tysk vev framför en sydamerikansk seconhandprodukt everyday. Sen har du helt rätt i att orenoverade toppar som tappar ventiler är ett större problem än vevaxlar gjutna eller smidda. det är den sämsta delen i en motor som bestämmer motorns prestanda inte dom exclusiva vipporna som man hittade på nätet. Att v8 vevar är gjutna är inget problem då dom är lagrade på väldigt många ställen i blocket, däremot är vw-veven 3lagrad dvs 3stora lager och ett obetydligt litet lager som sitter vid remskivan. Man kan säga att vw-veven är som ett långhopprep på skolgården på 60-talet, vid höga varv så börjar den flexa för att efter en tid gå av. Som alltid There are more than one way to skin a cat.
10 2018-11-17 06:32:39 Senaste redigerad av m02cjoho (2018-11-17 06:33:56)
Intressant med vevaxelfunderingar
Undrar om det finns någon seriös test av vw axlars flex på olika varvtal under belastning?
Tex. Om någon jämfört std med eftermarknad och även med/utan balansering?
I min 2332 maskin så sitter det en Bugpack 84mm axel som sägs vara smidd.
Den axeln är balanserad tillsammans med lättat svänghjul och koppling.
Balanseringen visade sig vara väldigt nödvändig då den kom levererad som ett grovt tillyxat stycke stål.
Men vem vet om det märks någon skillnad eller om axeln kan smälla av oavsett balansering eller ej.
Intressant med vevaxelfunderingar
Undrar om det finns någon seriös test av vw axlars flex på olika varvtal under belastning?
Tex. Om någon jämfört std med eftermarknad och även med/utan balansering?
I min 2332 maskin så sitter det en Bugpack 84mm axel som sägs vara smidd.
Den axeln är balanserad tillsammans med lättat svänghjul och koppling.
Balanseringen visade sig vara väldigt nödvändig då den kom levererad som ett grovt tillyxat stycke stål.
Men vem vet om det märks någon skillnad eller om axeln kan smälla av oavsett balansering eller ej.
OM jag säger så här Vid 7600 som max varv kan man ha 1 mm i vändkants höjd Vid 8000 som max behöver man ha 1.16 mm för att kolven inte skall ta i toppen på 84 mm vev
////Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
OHmek du får ursäkta en okunnig vw-tok men var hittade du gjutna veavar på 70-och 80talet. Alla tyska vevar är smidda och mig veterligen så var brasilien och Mexico dom enda som hade gjutna vevar. Gjutna vevar i sig är inget problem men är svåra att kolla för sprickor då dom oavsett spickor låter lika som en ny vev. En 1600 med en centermonterad weber 40 och dubbelportstoppar ger i bästa fall ca 75-80 hk vilket inte är något problem för en gjuten vev. Men nu är det så att de flesta beggade vevar som finns i Sverige är tyska smidda och tål 6-7000 varv i trimmade motorer så får man chansen att välja tar man en smidd tysk vev framför en sydamerikansk seconhandprodukt everyday. Sen har du helt rätt i att orenoverade toppar som tappar ventiler är ett större problem än vevaxlar gjutna eller smidda. det är den sämsta delen i en motor som bestämmer motorns prestanda inte dom exclusiva vipporna som man hittade på nätet. Att v8 vevar är gjutna är inget problem då dom är lagrade på väldigt många ställen i blocket, däremot är vw-veven 3lagrad dvs 3stora lager och ett obetydligt litet lager som sitter vid remskivan. Man kan säga att vw-veven är som ett långhopprep på skolgården på 60-talet, vid höga varv så börjar den flexa för att efter en tid gå av. Som alltid There are more than one way to skin a cat.
Just for the record:Ford V8 Sidventilare är trelagrade och gjutna :-)
Och får man välja tar man det bästa man har råd med, men det var ju inte frågan i första fallet.
Balansering som görs med balanserngsmaskin är statisk balansering. Ett stort problem är den dynamiska obalansen som vevaxlar utan motvikter har, om man vill vara mer än vad som är hälsosamt utan motvikter.
Låter som en trevlig liten maskin - får nog lite orolig tomgång med enkelfugge. Låter inte som en maskin du tänker varva så hårt - varför uppshimsade HD-fjädrar? De ökar väl bara slitaget i ventilkedjan...
ventilkedjan...
okunnig i frågan.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja du Jorsec varför jag har uppshimsat var ju också en bra fråga det följde med topparna och jag har låtit det vara så även efter renovering och ihopsättning av dom men kanske det är helt onödigt till en så pass lugn kam som väl ändå w-100:an sägs vara??
Ett klarläggande... Jag byggde min motor någon gång vid milenniumskiftet och det har väl ingen större betydelse. Det som betyder något är att veven var gjuten och allt fungerade bra utan problem och ztadsbudets motor har ännu bättre förutsättning.
