1

Kunde inte låta bli att ta hand om en gammal 1500 S motor (mot. kod KO) som en äldre man erbjöd mig helt gratis bara han slapp se``fanskapet``som han uttryckte det och eftersom den gick att dra runt kastade jag glad i hågen in den i bagaget och åkte hem. Renovering är påbörjad men jag har frågor runt enkelportstoppar och dess dubbelförgasares insugsrör. EP insugen jag har har ju en fläns som sträcker sig c:a halvcentimetern under foten på insuget och i min enfald trodde jag denna fläns skulle träs ner i toppen, förbi kopparringen och på så vis komplettera en packning vid insugsfoten/toppen men så är ju inte fallet och jag undrar då om kopparringen är den enda tätning man behöver?? Är det inte så krävs ju en packning vid foten på närmare halvcentimetern?? Ska kanske nämnas att denna motor original var utrustad med ett enkelförgasarinsug eller insprutning av nån form svårt att avgöra då dom rören förvarats för sig självt på ett blött grusgolv och var totalt upprostade, böjda och tillplattade och inget att ta rätt på. Är det möjligen skillnad i utformningen på dessa insug beroende på årsmod./13-15-1600cc motorer?? Denna motor härstammar enligt motorkod från 65-66. Tacksam för svar från bättre vetande.

2

1500 S har enkelportstoppar och två enkelförgasare med korta insugningsrör, en på var sida.
1500 N har också enkelportstoppar, men en centralt placerad förgasare med rör ut till topparna.
I båda fallen är det den kopparklädda ringen som tätar. Insprutning fanns inte på dessa motorer.

3

Ok en följdfråga. Jag konstaterar att kopparringarna är borta i topparna bara rester kvar av dom. Köpte en packningssats till 13-1600 där finns två stycken ringar med  som ser ut att passa men dom verkar inte vara gjorda av koppar men så kanske det är numer? Har någon erfarenhet av detta.

4

Aluminium? Med något mjukare inuti?
Funkar precis lika bra!

5

Verkar vara aluminium ja. Tack för info