1

Jag brukar säga att svetstång är mitt favoritverktyg då det är så mångsidigt. Tycker alla, även de som inte svetsar, borde äga ett par stycken. De är så mångsidiga att jag tappat räkningen på alla gånger som jag haft användning för dem. Brukar skämtsamt säga att man till och med kan använda dem som dukklämma vid midsommarbordet. ICQ/ag

Ett annat verktyg som har ett lite "lustigt" användningsområde är flatmejseln. Själva skruvsorten är ju underlägsen tekniskt de modernare sorterna, om än mest estetiskt tilltalande, men mejseln det har många användingsområden! Det blir ju liksom en förlängd fingernagel i många trånga utrymmen, man kan bända och vrida med bladet för att lirka loss små detaljer. Jag brukar ha en eller två små flatmejslar i pennfacken på byxorna när jag mekar då de oftare än man kan tror kommer till hands. ICQ/ay

Fyll på med era egna erfarenheter över verktyg ni upptäckt är bättre till anat än det ursprungligen är avsett till. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Skruvmejslar är bra till mycket. Jag har en uppsättning "finmejslar" som används till att skruva skruvar med, samt en uppsättning "fulmejslar" som används till att hacka, bända, skrapa, peta samt hundra andra saker.

3

Jag säger bara....Knipex muttertång!

Används till allt möjligt i både verkstan och hemmet  ICQ/bs Och finns i en mängd olika storlekar.

Post's attachments

8603300.jpg, 53.05 kb, 600 x 131
8603300.jpg 53.05 kb, 260 downloads since 2018-11-14 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

4

Barndoor51 skrev:

Jag säger bara....Knipex muttertång!

Används till allt möjligt i både verkstan och hemmet  ICQ/bs Och finns i en mängd olika storlekar.

”Vanliga” Knipex är ju helt grym den oxå.

Tomato Potato
Dyslexiker..

5

Min slöa och nötta Morakniv, funkar till det mesta har jag märkt, skruva, skrapa, spackla. Annars är det inte ett verktyg som jag har haft mest nytta av, utan sladdlampan med lysrör, utan den hade jag inte haft så mycket nytta av något verktyg....eller saker hade antagligen tagit (ännu) mycket längre tid.

6

Där sa du något Filimona; arbetslampor! Jag har faktiskt konverterat till sladdlöst sen ett par år tillbaka och det är en väldig lättnad. Har ju givetvis flera olika lampor som införskaffats i olika omgångar och då kan man vara säker på att det alltid finns en som är laddad. Jag tycker det är en stor finess med sladdlöst, även om de kanske inte alltid lyser lika starkt som en sladdlampa och det är till "snabbjobben", meken med bruksbilen på uppfarten, bromsjusteringsmeken osv. De mindre brukar ha magnet och är perfekt att dunka fast i plåten kring arbetsstället. Använder dem till och med vid svetsning för att ha framme vid munstycket som komplement till övrig belysning/dagsljus.

En slö morakiniv kan få leva många år efter den förlorat sin skärpa, i sanning ett mycket gott allroundverktyg! Har även gått och blivit väldigt god vän med "stämjärnskniven", en morakniv med "platt spets", den är nästan ännu mer användbar än den konventionella morakniven.

Bengt: Söker lite på "knipex" och den där på bilden verkar kallas "tångnyckel" söker jag på muttertång får jag upp en annan variant. Men det verkar onekligen vara ett bra verktyg även om det är svårt att få en uppfattning om användandet på lite bilder på nätet. Just nu saknar jag den inte, men om man råkar springa på en så ska jag definitivt håla ett öppet sinne. Kostar en skön slant, speciellt om man vill ha/behöver flera, men så brukar det ju vara med patenterade produkter. Var har du köpt din(a)?

Fyll på med fler smarta förslag, finns ju såklart många bra verktyg och hjälpmedel, men det intressanta är verktygs, kanske oväntade och ursprungligen ej avsedda funktioner. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Liten AEG skruvdragare/borrmaskin kan jag inte vara utan.
Annars har jag köpt på mig en massa tryckluftsverktyg, oftast bra mycket smidigare att jobba med än elektriska dito. Senast en liten vinkelslip med 70mm skiva.

Avbitartänger med kabelskalningsfunktion är bra, jag har både Bachos och Knipex sådana. Knipex tänger är annars väldigt bra överlag.
En handslägga av plast, med blyhagel inuti visade sig vara väldigt bra, näst intill rekylfri.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Min arbetsbelysning som jag inte kan vara utan är pannlampa jag har vant mig med den o blivit beroende absolut bäst

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Ett skjutmått är ett multifunktionsverktyg då man kan mäta, ritsa, plocka ur grader från händerna, peta naglarna, röra om i kaffet, peta bort skit från skosulan använda som skavstål och många mer saker.

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/8995986636830.jpg

10

Sladdlös belysning med magnet måste jag kika närmare på. Jag som fortfarande hellre spelar cd/lp istället för mp3 nedladdat får ju ta det lite lugnt ifråga om teknikutveckling, en sladd med kontakt är mer konkret liksom  ICQ/ag

Jag kom på denna, som jag råkade ramla över när jag snubblade runt på Jula. Ett så kallat impulsköp, men också för att jag precis hade vridit sönder ytterligare ett fälgkors (mitt sista ska tilläggas....och ja, jag är stark ICQ/bj  ). Fälgkors!? säger ni. När det finns muttermaskin? Såja, den har använts även framgångsrikt på andra hårt sittande bultar än hjulbultar. Handtaget går att justera i två lägen för mer moment (sen lätt att dra på handtaget från domkraften för ytterligare moment om det skulle behövas). Fungerar riktigt bra faktiskt och kan rekommenderas. Röra om i kaffet med den är säkerligen inga problem, om man har en stor kopp.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … el-619629/