1 Senaste redigerad av Mulle70 (2018-10-21 11:47:31)

Hepp.

Skrivit lite på facebook sidan innan, Men tänkte att det skulle bli en lite byggtråd
här på forumet.

Som ni redan vet så har vw museet i pålsboda auktionerat ut sina bilar, och av alla
bilar valde jag Baja Bug -66 byggd av legenden Hazze Lindholm.

Allt lät bra i annons och betygen var bra på bil och alla bilder så bra ut.
Så jag slog till även om jag efteråt inser att mitt vinnande bud var alldeles för högt
i förhållande till vad man måste göra för att få den i fungerande skick att köras på väg.

Museet säger sig startat upp den då och då, Men det är bara skitsnack.
När det sågs på bubrun -18 så var den aldrig igång och knuffade fram.

saker jag gjort hitintills är.

Nya bensinslangar.
Ny bensinpump.
Dragit om felaktig el.
Bytt tändkabel.
Bytt tändstift.
Bytt motorolja
Bytt Växellådsolja.
Bytt bromsolja.
Bytt glödlampor runtom, Alla trasiga.
Installerat spolarvätska behållare.
Köpt bilbatteri. Ingick inte i köp.
Köpt nummerplåt fram, Saknades.
Ock mycket mer.

Post's attachments

DSC_0006.JPG, 78.34 kb, 448 x 336
DSC_0006.JPG 78.34 kb, 242 downloads since 2018-10-21 

2

Intressant projekt blir spännande att följa. Trevlig att du har projektråd här på Boxerville. ICQ/ay

T2b taigagrön ´77

3

Har problem med Bromssystemet.
Jag har fått plocka isär alla ok och huvudbromscylinder då allt gick trögt.
Alla låg på och ville inte släppa riktigt.
Bromsoljan var som Coca-Cola i färgen och lite tjock i blandningen.

Nu går alla oken lätt och allt är smort.
När jag nu fyllde systemet och luftade så ligger ändå bromsarna på,
Vill inte riktigt släppa.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Huvudbromscylindern är ett en-krets system och såg bra ut invändigt,
så jag rengjorde bara och satt ihop det igen.

Känns inte som att bromsoken ska sitta på en sådan bil som ska rulla
i nordiskt klimat.
Skulle passa bättre på en bil i ett soligt land.

Kanske man ska byta oken mot glid-ok av modernare typ för att få det
att fungera.

Post's attachments

DSC_0049.JPG, 67.68 kb, 448 x 336
DSC_0049.JPG 67.68 kb, 215 downloads since 2018-10-21 

DSC_0053.JPG, 60.48 kb, 448 x 336
DSC_0053.JPG 60.48 kb, 237 downloads since 2018-10-21 

4

Byt bromsslangar

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

mycket vanligt att broms slangarna sväller upp och blir som en backventil... byt alla.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Det sitter inga vanligt förekommande bromsslangar på den
mellan kopparledningarna och bromsoken.
Det är stålomspunna slangar där jag tror innanmätet är en
vit slang.
Verkar ändå vara bra flöde genom slangarna, så att det skulle
vara slangarna som är problemet har jag svårt att tänka mig.
Men jag ska ut och kolla upp det hela.

7

Kom på en sak.
Ett En-krets system där man har bromstrummor
Där dras bromscylindrar tillbaka av fjäder.

När man byter mot bromsskivor finns inte den
funktionen.

I huvudbroms cylindern finns en "solros" som
har en uppgift att hålla emot bromsvätskan
när brom kolvana går tillbaka på bil med
bromstrummor.

Men då man byter till skivor så håller den där lilla
"solros" trycket kvar lite i system vilket gör att
bromsar kan ligga på en aning.
Så är det på äldre  volvo i alla fall, hittade den
info på google.

8

skivor skall inta ha denna residual check valve så har man skivor skall det inte finnas på denna kretsen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av Scrooge (2018-10-21 17:41:01)

michaelth skrev:

skivor skall inta ha denna residual check valve så har man skivor skall det inte finnas på denna kretsen..

ICQ/bg
BYT huvudcylindern till tvåkrets till  vw t1 1500 med skivbromsar fram, där bör ventilen sitta i bakre kretsen.

EDIT!!!! Ser ut som skivbromsar runt om ?!
Köp en 20.6 mm 16-9554 Empi (tex) och sätt en justerbar ventil i bakre kretsen.

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

10

Grattis till en cool bil och ett stycke Svensk VW-historia.

Du har nog haft för höga förväntningar när du köpte bilen.
De är ju knappt körd sedan -88 /-89 då Hazze sålde den, och inte besiktigad sedan 1983 !   ICQ/au

Naturligtvis behöver man gå igenom precis ALLT och göra en riktigt grundlig översyn.



Säljesannons från 1988.

http://forumbilder.se/H8DR6/20181021-175432.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

Hepp.

Plockade helt sonika ner huvudbromscylindern och klippte
bort den där residual check valve och monterade allt igen
och luftade.
Märkbar skillnad, bromsarna ligger inte på längre så som
dom gjorde innan.
Ska försöka lufta en gång till och se om det blir bättre.
Jag får annars gå över till två-krets system och hoppas
på att det blir bättre.

man har begränsat utrymme i garaget. Bor i bostadsrätt
med litet garage.

Post's attachments

DSC_0055.JPG, 77.04 kb, 448 x 336
DSC_0055.JPG 77.04 kb, 215 downloads since 2018-10-21 

DSC_0057.JPG, 57.37 kb, 448 x 336
DSC_0057.JPG 57.37 kb, 208 downloads since 2018-10-21 

DSC_0060.JPG, 33.48 kb, 448 x 252
DSC_0060.JPG 33.48 kb, 228 downloads since 2018-10-21 

DSC_0064.JPG, 37.66 kb, 448 x 252
DSC_0064.JPG 37.66 kb, 220 downloads since 2018-10-21 

12 Senaste redigerad av Mulle70 (2019-06-03 11:30:57)

Hepp.

Har inte uppdaterat på evigheter, och det har väl hänt en hel del.
Jag har fått den besiktigad, bytt bakbromsar, fått motor att gå som den ska
och byggt till lite på den. Bilder får tala för sig själva.
Backspeglar och hållare till tak korg är made by me.
Kommer att bygga om rören under dörr vart efter.

Post's attachments

DSC_0035_7.JPG, 49.59 kb, 314 x 235
DSC_0035_7.JPG 49.59 kb, 251 downloads since 2019-06-03 

DSC_0046_8.JPG, 49.84 kb, 314 x 235
DSC_0046_8.JPG 49.84 kb, 248 downloads since 2019-06-03 

DSC_0051_5.JPG, 50.04 kb, 314 x 235
DSC_0051_5.JPG 50.04 kb, 227 downloads since 2019-06-03 

13

ICQ/ay

"ljushuvud"

14

Lite fler bilder på ombyggnad av bromsok bak.
taget från passat -04.
fick omarbeta dom så dom fick plats, samt tillverka
nya fästen.

Post's attachments

20190102_122738.jpg, 76.5 kb, 448 x 336
20190102_122738.jpg 76.5 kb, 214 downloads since 2019-06-03 

20190114_221839.jpg, 91.25 kb, 448 x 336
20190114_221839.jpg 91.25 kb, 220 downloads since 2019-06-03 

20190206_210548.jpg, 86.2 kb, 448 x 336
20190206_210548.jpg 86.2 kb, 210 downloads since 2019-06-03 

15 Senaste redigerad av Mulle70 (2019-06-03 13:38:36)

lite fler bilder på takräcke och backspeglar.
samt under tillverkning av fäste till jeepdunk
och rör under dörrar.

Post's attachments

20190322_112728.jpg, 73.84 kb, 448 x 336
20190322_112728.jpg 73.84 kb, 209 downloads since 2019-06-03 

20190322_112747.jpg, 74.77 kb, 448 x 336
20190322_112747.jpg 74.77 kb, 216 downloads since 2019-06-03 

DSC_0035_7.JPG, 49.59 kb, 314 x 235
DSC_0035_7.JPG 49.59 kb, 213 downloads since 2019-06-03 

DSC_0042_8.JPG, 79.12 kb, 448 x 336
DSC_0042_8.JPG 79.12 kb, 226 downloads since 2019-06-03 

DSC_0052_5.JPG, 69.71 kb, 448 x 336
DSC_0052_5.JPG 69.71 kb, 210 downloads since 2019-06-03 

16

fler bilder

Post's attachments

baja-3.jpg, 287.3 kb, 1919 x 1160
baja-3.jpg 287.3 kb, 212 downloads since 2019-06-03 

dunk-baja-1.jpg, 262.26 kb, 1920 x 1161
dunk-baja-1.jpg 262.26 kb, 215 downloads since 2019-06-03 

17

Trevligt att du uppgraderar bilen med dina egna ideer! Snyggt!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

18

ICQ/bi  ICQ/bp

19

EskiL 109 skrev:

Trevligt att du uppgraderar bilen med dina egna ideer! Snyggt!

Man får Hoppas det är till det bättre  ICQ/ad

20

Visst låg denna på Blocket för ett tag sedan?
Såld eller fortfarande till salu?

21

Jimmy.fuhr skrev:

Visst låg denna på Blocket för ett tag sedan?
Såld eller fortfarande till salu?

Japp. låg på blocket, men fanns bara idioter därute som ville köpa den för spottstyve.

kör hellre skiten ur den och njuter av den än att någon annan ska tro att dom ska kunna fynda.

22

Phileas Fogg skrev:

Grattis till en cool bil och ett stycke Svensk VW-historia.

Du har nog haft för höga förväntningar när du köpte bilen.
De är ju knappt körd sedan -88 /-89 då Hazze sålde den, och inte besiktigad sedan 1983 !   ICQ/au

Naturligtvis behöver man gå igenom precis ALLT och göra en riktigt grundlig översyn.



Säljesannons från 1988.

http://forumbilder.se/H8DR6/20181021-175432.jpg

Så jäkla häftig! Men vad är ASS-inredning och Dild Cepel däck egentligen?  ICQ/ap

23

Dild Cepel är ett tryckfel. Det ska vara "Dick Cepek", en legend inom off-road i USA. Han startade bland annat tillverkning av egna däck när det som fanns på marknaden inte räckte till. Idag är företaget köpt av Mickey Thompson, men fortfarande säljs en del däck under eget namn.
https://www.dickcepek.com/
Förutom däck och fälgar fanns en hel del andra off-road prylar i katalogen. Stötdämpare, höjningssatser, strålkastare... CSP i Helsingborg tog hem en hel del Cepek-prylar i slutet av 80-talet.