1

Håller på att sätta ihop en nyrenoverad 1600 enkelportare med dubbla solex 32 en gammal
TL motor som jag byggt om till stående kylning. Original kamaxel ser inte fager ut svartbränd
och sliten i nockarna. Nu är det så att jag har en s.k. W-100 kam liggande och undrar om den
kan vara lämplig till detta arrangemang tänkte snål som jag är slippa beställa en ny. Nån som
har erfarenhet av gång och beteende på en sån??

2

Den funkar bra med enkla hårda fjädrar med ett tjockt schims under fjädern (1.62)  Du måste ha nya lyftare till kammen om det inte följer med uppmärkta lyftare till kammen. Var noga med att kolla så inte förgasarna flödar när du stänger av motorn. Kan löna sig med en tryckregulator mellan pumpen och förgasarna som stänger av soppan när du stänger av motorn. Det fanns en klar orsak varför så många pannkaksmotorer brann,det bildades soppaånga som fyllde motorrummet som sen tändes när man sen skulle iväg. Hur vet jag det här, jo min och polarns 1500s brann upp vid tredje motorbranden  1970.

3

En W100 har jag kört med (+ 1,25 : 1 vippor).
OM man ändå har den, så montera ?
Gången är som original, och man kan kanske varva lite mer, om resten (toppar/förgasare) hänger med?
Mitt max varv med 2387cc var 5200Rpm.... Original topplock och en tid på 402M 13.8sek

4

Tack för dom svaren då vet jag att kammen funkar men vad gäller bränsletryckregulator var hittar man en
pålitlig sådan och vad ska ett bränsletryck till såna förgasare ligga på ungefär.är dom ställbara?

5

En regulator kan du köpa hos Trend  ab i nykvarn det skall vara en Filter king som du ställer på 0.17 bar. Det är bättre med flöde än högt tryck så större bränslerör är att föredra.

6

Hans Landelius skrev:

En regulator kan du köpa hos Trend  ab i nykvarn det skall vara en Filter king som du ställer på 0.17 bar. Det är bättre med flöde än högt tryck så större bränslerör är att föredra.

En fråga kring regulator, hur gör man med returledningen, var leder man in den i tanken på bästa sätt?

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

7

Det bästa är ju att köpa en regulator utan retur. Annars i ett t-kors innan pumpen, nära tankanslutningen.

DBRVW.SE