1

Fråga:

http://www.brandow.eu/vw/90/M58%20(8).JPG
Kan jag ta alla plåt och värmekammare och ljudämpare, från den här 58a motorn?


http://www.brandow.eu/vw/0139/003.jpeg
Och sätta på den här nyare motorn?

"ljushuvud"

2

Osäker på detta men , det kan vara att plåtarna ovan topparna skiljer !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Om jag inte minns fel sitter pinnskruvarna i topparna i olika vinklar vilket gör att värmekammare/ljuddämpare inte är bolt-on. C-c avstånd mellan cylindrarna är också olika så plåtarna över cylindrarna passar ej. Inte heller bakre plåten funkar då 34 hästaren är ”längre”

4

Det är endast fläktkåpan som passar.

5

Kjell T skrev:

Det är endast fläktkåpan som passar.

OK Men räcker den gamla fläktkåpan till för att kyla den nya motorn.

Vill ju få ditt termostat styrningen också, om det går


Och sen värmekammare så jag kan får lite defroster  och värme i pärlan,
Men de plåtarna får hämtas från en nyare motor då?

"ljushuvud"

6

Mr 56 skrev:
Kjell T skrev:

Det är endast fläktkåpan som passar.

OK Men räcker den gamla fläktkåpan till för att kyla den nya motorn.

Vill ju få ditt termostat styrningen också, om det går


Och sen värmekammare så jag kan får lite defroster  och värme i pärlan,
Men de plåtarna får hämtas från en nyare motor då?

Kåpan räcker. Lustigt det där med termostat. I VW världen anses den jätteviktig, men kusinen Porsche 356 hade aldrig någon termostat, trots väldigt lika kylsystem i övrigt... Okrasa motorerna hade inte heller termostat.

7

I min ungdom lämnade jag bort termostaten på en 34PS motor, det var inte så bra i vinterkyla när det var - 20...-25C . Kör man endast sommarhalvåret eller har någon form av tillskottsvärmare kanske det inte är någon större skillnad.

8

Rörlängden på värmekamrarna skiljer på 30 och 34 hk men där kan du kapa om du tänker använda 30 hk kammare. Kamrarna till 34:an har bättre effekt, men det kanske inte är det viktiga i ditt fall.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9

ÄR DET NÅN SOM SETT PÄRONFORMAD LJUDDÄMPARE TILL 30 HK MOTOR

10

Ja. Det satt en på 60:an som fanns på Holmgrens museum.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

11

TobiasL skrev:

Om jag inte minns fel sitter pinnskruvarna i topparna i olika vinklar vilket gör att värmekammare/ljuddämpare inte är bolt-on. C-c avstånd mellan cylindrarna är också olika så plåtarna över cylindrarna passar ej. Inte heller bakre plåten funkar då 34 hästaren är ”längre”

Är det lika mått  mellan en 34 hk och en 1300  cc?
  Så t.ex. en 1300 ljuddämpare passar på en 1200 34 hk ?

12

Det är olika mått mellan 1200 och 1300. Däremot 1300, 1500 och 1600 samma mått på avdasflänsarnas avstånd mot topparna. Däremot finns det flera utförande på insugets förvärmningsrör.
Fläktkåpan går att flytta mellan alla dessa.