1

Tja blir det bättre med brytarlöst, har en 2,oL motor med insprut.
MVH Mats

2 Senaste redigerad av Björn J. (2018-10-04 07:25:39)

Ja, generellt sett blir det bättre.
Fördelarna är i allmänhet slitna, det är både axiellt och radiellt glapp i axeln som gör att brytarspetsarna ger kontakt ganska oexakt.
Den brytarlösa elektroniska modulen är okänslig för detta glapp.
Jag har nu installerat billiga brytarlösa Kina-grejer i flera VW och aven andra bilar (och båtar).
Jag har köpt både färdiga fördelare med brytarlöst samt bara själva modulen och bytt ut brytarspetsarna mot denna, och då är det en rund ring med fyra ingjutna magneter som man sätter på axeln under rotorn, som påverkar en givare som regerar på magnetfält. Givaren skruvas fast i samma hål där brytarspetsarna var fastskruvade, ingen justering krävs. En plus och minuskabel kopplas till tändspolen från modulen, den svarta minuskabeln är egentligen signalkabeln, minus, chassijord får modulen via en metallplatta i botten som jordar mot fördelarens vridplatta.
Tomgången blir jämnare, man kan i allmänhet ställa den till 700-800 rpm, det blir en bättre acceleration, rimligtvis blir även förbränningen effektivare och motorn något mindre miljöovänlig. Man sparar väl några milliliter bensin kan tyckas.
Det är ju en fördel om man byter andra tänddelar samtidigt, kondensatorn blir överflödig, men nya kablar och tändspole är ju bra.
Sedan skall man kanske inte ha Kina-grejer, men för mig har det funkat bra nu i flera år.

Jodå, det funkar bra! ICQ/bq

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

3

Ok tack för det, nu kastar jag in det med nya tändkablar o tändspole.:)

4

matsnorr skrev:

Ok tack för det, nu kastar jag in det med nya tändkablar o tändspole.:)

Jag tror inte att du kommer att bli besviken.

Koppla bara plus och minus rätt! om du kopplar fel så går modulen sönder.
Man luras ju på att kabeln från tändningslåset nr 15 är svart, men svart är här plus!!! (om nu ingen dragit nya kablar)...

Tändmodulens röda skall alltså kopplas till plus på tändspolen, 15 från tändningslåset som då nästan alltid är en svart kabel!!! Kolla var den kabeln tar vägen, den skall gå framåt i bilen och vara spänningsförande när tändningen är påslagen, även shuntventilen och elektriska automatchoken är kopplad i samma punkt.

Tändmodulens svarta kabel skall kopplas där brytarspetsarnas gröna kabel satt!, detta är inte någon "äkta minus" utan då en negativ signal från brytarspetsarna och dess elektroniska motsvarighet.
Tändspolen "sätts på/stängs av" genom att dess minuspol bryts/ansluts, det är då det bildas in induktion som ger bortåt 10.000 volt och gnista till stiften.

Jag har sett det x flera och också läst om det här, att man på vw med backljus, särskilt 1302 och tjockbubblorna, 1303, där det förekom backljus bara på vissa marknader, att man kopplat fel, dessa skall få sin spänning via en hängsäkring från plus på tändspolen, men då "den lille elektrikern" kopplat fel, det är ju en svart kabel, och då kopplat dessa till brytarspetsarnas anslutning. Jodå bilen startar och går bra, tills dess att man lägger i backen, då kortsluts brytarspetsarna genom backlampornas glödtrådar och motorn stannar. Kan ju användas som ett practical joke också...

Nu vet jag inte hur backljuset försörjs på typ 2, det kan ju ske på ett mer utarbetat sätt, men ändå, kolla att inget annat än brytarspetsar eller motsvarande elektronisk grunka är kopplad till den anslutningen på tändspolen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

5

Återigen ett mycket informativt inlägg av dig Björn! Jag känner en och annan erfaren vw-mek som kopplat tändmodulen fel och visst är det lurigt med den svarta kabeln, väldigt pedagogiskt och informativt av dig. Bättre att förekomma än att förekommas och fler erfarna mekar borde dela med sig av sina tidigare fadäser när man inser att det finns en överhängande risk att en mindre erfaren person kan göra fel. Fem av fem möjliga!  ICQ/ay

Även jag kan intyga att livet blir lite lättare med brytarlöst. Jag har haft motorer som käkat brytarspetsar till frukost trots insmord fördelaraxel och man slipper en felkälla om man inbillar sig att vagnen börjar gå lite sämre (vilket man ju gör lite till vardags i en gammal folkvagn).    ICQ/ae

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

6

kee skrev:

Återigen ett mycket informativt inlägg av dig Björn! Jag känner en och annan erfaren vw-mek som kopplat tändmodulen fel och visst är det lurigt med den svarta kabeln, väldigt pedagogiskt och informativt av dig. Bättre att förekomma än att förekommas och fler erfarna mekar borde dela med sig av sina tidigare fadäser när man inser att det finns en överhängande risk att en mindre erfaren person kan göra fel. Fem av fem möjliga!  ICQ/ay

Även jag kan intyga att livet blir lite lättare med brytarlöst. Jag har haft motorer som käkat brytarspetsar till frukost trots insmord fördelaraxel och man slipper en felkälla om man inbillar sig att vagnen börjar gå lite sämre (vilket man ju gör lite till vardags i en gammal folkvagn).    ICQ/ae

Tack igen, trevligt att tipsen tas emot.
Jag har ju köpt mina grejer via en stor paraplyorganisation borta i Asien, det kanske inte är så rumsrent att beställa enstaka prylar med flygfrakt från ett löglöneland, där en dikaturregering inte accepterar mänskliga rättigheter... men så var det i alla fall, nu för tiden handlar jag i en av landets alla orter som heter "Kinna", det finns en sådan i Marks kommun och en utanför Arvika...

Jag har nu en sådan elektronisk modul i en originalfördelare med vacuumdosa .043, tror jag den heter, en AD 1600 motor i en buggy, går fantastiskt bra, ingen räserbil precis, men det funkar, och tomgången är ställd på 900 rpm på den. En likadan modul sattes in i en 1303, och i en bay-buss samt är på gång i en 181:a. Vidare i en sådan där hisingsbyggd 142 från sent 60-tal, en Volvo-Penta bensininombordare fick också en som nu funkat väldigt bra i flera säsonger enligt skepparen/ägaren. Men fann ingen som passade bra i engelska små sportbilar med Lucas elsystem, men det är ju ingenting vi här behöver oroa oss för.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.