Liksom många andra här inne, så har jag älskat formerna på klassiska porsche och VW ända sedan jag var en liten knatte. Min första bil var en 1303s, och jag har drömt om en 912a ända sedan jag såg ett otroligt vackert exemplar i San Francisco när jag var i tonåren.
Nu har jag införskaffat en 912a från 1967, som jag hoppas kunna använda som min vardagsbil någon gång i en (förhoppningsvis) inte alltför avlägsen framtid. För att komma dit, så kommer dock bilen att behöva en hel del kärlek, och jag letar efter tips på pålitliga folk/verkstäder som kan hjälpa mig. Jag bor i Höganäs, så letar framförallt verkstad i södra Halland eller nordvästra/centrala Skåne. Kan dock påpeka att jag inte har fått hem bilen än, så det är inget som är tidskritiskt i nuläget.
Jag har tyvärr varken tid eller kunskap att göra saker själv, men det som jag vet kommer att behöva göras är:
En del av golvpanelen behöver bytas, den är helt genomrostad vid förarsidan... tycker jag har sett det på många tidiga 912/911or, eller är det bara jag?
Lacken ser sådär ut, och det är lite rost på vissa ställen - men det här kommer jag egentligen inte veta särskilt mycket om förrän jag har bilen hemma och kan kolla igenom den. Vill inte heller få upp bilen i museiskick, utan det här är en bil som ska användas - fokus kommer att ligga på att få bort/förhindra rost.
Motorn "går" att starta, men låter inte som den gillar det (se video för vidare tortyr https://www.youtube.com/watch?v=npvevYILu9s), så den behöver gås igenom grundligt av en kunnig person. Det här och att kolla el är det som jag framförallt letar efter någon som har erfarenhet av de här bilarna, karosseriverkstäder finns det ganska många i närområdet som verkar kunna hjälpa till.
Sedan kommer bilen att behöva lite allmän uppfräschning, A/C ska bland annat sakna kompressor, och sätena lär behöva ny stoppning, men det känner jag inte någon omedelbar panik över.
körglädjen är svårslagen i tolvor .vet tyvärr ingen verkstad där du bor men det vet säkert nån här på forumet
- precis som en av dina är den från början elfenbensvit, så beroende av vilken kondition nuvarande lacken har kommer det kanske snart köra runt en tvilling nere i NV Skåne. Hade hoppats att Veteranbilar Halland i Oskarström skulle kunna ta sig an den, men de var fullbokade i åtminstone 5 år framöver - är å andra sidan nära till Polen (där det lär finnas många porscheverkstäder med relativt rimliga priser), så det går alltid att skicka ner motorn dit.
Ok, jag vet inte om det finns en sån sak som att "impulsköpa" veteranbilar, men jag är ganska säker på att jag har gjort det. Handlaren som sålde den svarta 912an jag tidigare postat om fick in en vit 912a strax efter att jag köpte den tidigare - och nu har jag köpt den också. Det verkar vara betydligt mindre att göra vid motorn, men mer att göra åt interiören (vilket känns mer på min nivå), så tanken är nu att behålla den vita och lägga ut den svarta på försäljning när jag haft en chans att kolla igenom dem.