1

Hej

Har en buss med 1,6 Diesel motor utan turbo. Har märkt att på tomgång skriker det från kamremmen, provade att spruta lite vatten på remmen och då blev det tyst. Är den för spänd?

Tidigare ägare hade bytt kamrem men jag ser att remmen inte är centrerad på dieselpump drevet utan vill åka ut (mot dragkroken). På kamdrevet ligger den perfekt centrerad, på spännaren ligger den långt ut mot flänskanten. Lagren i pumpen känns stumma och fina, inget glapp.

Hur löser man detta enklast? Har provat att lossa alla bult jag når till dieselpumpen och försökt bända den motsols så att remmen kan gå mer centrerat men den sitter stumt och ingen skillnad vart det.

Läste om nån som hade samma problem och han hade plockat bort dieselpumpen och fästet, borrat upp hålen i fästet lite met och sen vinklat den så remmen gick i linje.

Är detta mitt enda alternativ eller finns det andra trix eller justeringar man kan göra?
ICQ/au

2

Jag hade samma problem, beroende på åt vilket håll den vandrar, så lyckades jag att få in en plåtbit så att vinklingen på pumpfästet ändrades. Det räckte i mitt fall med 0,5 till 1mm tjocklek. Pumpfästet är gjutgods och har  tydligen en egenhet att kunna slå sig även efter ett antal år

3

Löste det på samma sätt på min nu  ICQ/bi