1

Körde bussen ner till Södertälje i lördags då styrning sluta fungera. Raten var vriden i 90° och bussen gick fortfarande rakt fram. Körde av vid Hovsjö och parkera vi OK. Kröp under och kunde konstatera att knuten mitt på fram axeln hade spruckit (kan den heta styrknut?) och satt bara fast på några cm. Blev tipsad om att det fanns en bilmeck i Hovsjö som troligtvis var öppen trots att klockan var 15.30 en lördag. Lyckades att ratta mig dit.
Där var verksamheten i full gång och efter ett tag lyckades jag köra in bussen och få upp den på en lyftramp.
Ett gäng män från mellanöstern inspekterade och diskuterade problemet på sitt språk. Kanske skulle det gå att svetsa men där fans en hel del rost. Man lova att titta på det på måndag kanske skulle det gå eller inte, men 50 % chans.
Eftersom jag är tveksam till att det är möjligt svetsa har jag letat HÄR och på nätet efter en ny eller begagnad framaxel men jag tycker inte jag hittar något, eller heter en sådan sak något annat. Bussen är en Baywindow från 78. Skulle det vara så att någon har en fram axel till denna buss eller har idéer om var jag kan leta skulle jag vara otroligt tacksam.

Post's attachments

IMG_6323.JPG, 252.36 kb, 1632 x 1224
IMG_6323.JPG 252.36 kb, 238 downloads since 2018-10-07 

2

Klart det går att svetsa om man rengör och svetsar dit en vinkel plåt mellan hjälpstyrarms fästet och torrisions röret..
Kanske inte blir det snyggaste men det går! Man måste ju så klart trycka tillbaka fästet med en skruvtving eller liknande först.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jädrar... men, är det hål där till vänster också?

4

Aldrig skådat på maken!  ICQ/bn

Herbie.

5

Ett tips: Ta isär axeln som håller hjälpstyrarmen. Den har troligen skurit, det är därför det vrider loss plåten som spruckit. Det finns renoveringskit för att åtgärda detta problem.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

Renoveringskitt låter bra! Men vad heter det då? Jag har letat runt men hittar inget som ser ut som en ersättare till den skadade delen.

7

Helt otroligt att detta hänt och vilken tur att du inte åkte rakt ner i diket eller över på mötande sida!  ICQ/ai

Själva fästet är en del av framvagnen och kan inte köpas separat, det behöver alltså repareras med hjälp av svets. Reparationssatsen till hjälpstyrarmen däremot går att köpa och heter just så; reparationssats till hjälpstyrarm.

Med tanke på framvagnens skick för övrigt, det ser ju onekligen ut som ett stort hål längre bort i bilden, dvs på höger sida i färdriktningen sett (som GB påpekade), så kanske det är dags för en total översyn av framvagnen?

Om man inte kan dessa grejer själv kan det vara svårt att hitta en mek som är villig att ta på sig jobbet, då det bäst görs genom att framvagnen demonteras från bussen och det är ju en del jobb. Det "vanliga" stället dessa framvagnar rostar på är i stötdämpartornen, på insidan och det kommer man inte åt på plats. Så med tanke på att detta har hänt så undrar man ju hur framvagnen ser ut i övrigt?

Vill man bara lappa och laga för att transportera vagnen till en bättre plats, kan man nog hjälpligt göra det på plats, slipa rent i skarven och tvinga delarna på plats inför svets. Men frågan är om det är fler hål i framvagnen och om de låter sig lagas med den på plats?

En välinsmord framvagn borde inte rosta, om smörjningen är eftersatt, kanske även andra delar behöver ses över? Fantastiskt att en sån framvagn kan gå igenom besiktningen ändå! ICQ/bl

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Hålet längre bort ser mer ut som en fett klump, men bilden kanske luras lite. Visst går det att laga men framvagnen måste ner för att göra det riktigt, sen kanske det är svårt att få någon att åta sig jobbet. Ta på kärra hem eller få dom att svetsa ihop så det håller hem, sen köper du en frisk stomme och renoverar i lugn och ro i vinter.

/Foppa

9

https://www.alanhschofield.com/ourparts … 8171A.html

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

10

Det kunde säkert gått illa om jag tvingats väja undan för något i 90 knyck på E4,an.
Men nu är det fixat!
Ja var och hämta bussen hos Syrierna som har bilverkstan i Hovsjö. De hade svetsat hela dagen i går och lagt på mer material och garantera att den aldrig skulle kunna brista igen. Jag skulle aldrig klarat det jobbet själv. Jag har varken den kunskapen eller den verkstan.

Jag körde tillbaks bussen till Stockholm nu i kväll och allt kändes helt Ok.

Man kan tycka att sprickbildning skulle varit synlig vid den besiktningen som gjordes den 30 maj i år. Men den enda anmärkningen då, var att det var lite glapp i höger framhjul. Sedan dess har bussen gått 6000km under sommaren och mycket grusvägar har det blivit.

Jag tyckte i och för sig att den kändes lite konstig i styrningen för någon vecka sedan då jag körde E18 i hög fart. Men eftersom jag har en högtak;s buss förklara jag det för mig själv som att det var de starka höstvindarna som slet i bussen.

Det som ser ut som ett hål i balken på bilden var bara smuts.

11

Bra att du fått detta problemet fixat! Men.....

Det vore säkert inte fel om man planerar in en nedmontering av framsaxeln i framtiden enklast förmodligen att skaffa en ny eller bra stomme i vilken dina delar monteras. . Detta för sinnesfriden. Bilen är ju inte helt ny. Ochrisken är stor att själva infästning till rambalkarna /stötdämparfästet är rostskadade.. (dom är oftast det) dock syns det inte förändrats fra vagnen demonteras eller det brister...
Att en framvagn får dom skador din har är nog mycket ovanligt..

Att bara mura fast med svetsen håller nog....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Risken är ju nu att lagrena kokt i svetsvärmen o skär inom kort... men det lär du ju märka.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Skönt att det löste sig för dig. Har de bara gjort jobbet bra så ska man nog inte behöva vara orolig för själva svetsen. Det finns ju många framvagnar som svetsats ihop vid sänkning och de håller alldeles utmärkt för hobbybruk om somrarna.

Dock kan Michaels ord här om rost i stötdämpartornen vara något att åtminstone reflektera över. Brukar som sagt rosta på insidan och man mer eller mindre måste demontera framvagnen från bussen för att upptäcka den och den rosten är betydligt vanligare än ditt haveri.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Jag säger det igen. Ta loss styrstagen till hjälpstyrarmen och kolla så att den går lätt och inte har skurit. Passa på att ge hela framvagnen en omgång med fettsprutan när du ändå håller på i trakterna.