1

Jag har tre motorblock, AB, AD och AS. De tre ser exakt lika bra ut och har exakt samma slitage både utvändigt och invändigt.

Vilket block är bäst att använda som grund om jag vill bygga en större motor?

Och JA, jag vet att det måste arborras, så är det ur världen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

AS blocket har 8mm pinnbultar till topplocket och ”casesavers” så det håller topparna på platts.

AB och AD har m10 gängat direkt i blockhalvorna. Det går att borra och gänga i casesvers där med. men det håller långt som det är om gängorna är i bra skick.

Jag tycker du ska bygga alla tre samtidigt. Behövs lite mer motortrådar nu tycker jag ICQ/ay

3 Senaste redigerad av TobiasL (2018-09-29 22:07:05)

AS är tekniskt bäst.
De som river många motorer brukar säga att AB block ofta är i bättre skick då de satt i motorer med lägre effekt (44hp/1300cc).

Om något är tillräckligt fint att använda utan arborrning så kör på det. Behöver alla arborras så satsa på AS!

EDIT: ja, nu såg jag att du skrev om arborrning... kör på AS!

4

När jag väljer olika block så beror valet mest på vilken storlek och vilken effekt man är ute efter. Upp till 90,5-92 cyllar kör jag med ab-ad-block men går man upp till 94cyllar tar jag ett as-block. Under alla år jag byggt motorer har jag inte märkt några större skillnader mellan block med 10resp8mm pinnbultar. Tar du däremot ett as-block från Mexico och skall borra upp för 94cyllar så blir det väldigt lite yta kvar på treans cylinder där pinnbulten är fäst längre in. har man otur blir det rentav hål. Äldre block har generellt mer stödgods runt cylinderhålet för 90,5-92 än block med gänginsatser och skall man köra 94cyllar måste man decka blocket för att få yta för cylindern.Har man ett äldre 94mm kolv och cylinderkit så går inte 10mm pinnbultar fritt runt cylindern. Sen kan sägas att när jag borrar as-block så märker man ofta att de har gått varmare än ad-ab block. Man bör även kolla allmänt slitage tex lyftarhål och axialuppslagning. Så resonerar man i min värld som numera ligger i Värmland.

5

Tack för svar. Jag får granska blocken närmare och ta ställning till vad jag ska använda. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

Är det lämpligt/lätt att borra upp block för bussbalk ? Synpunkter......

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

7

Om gjutning finns i blocket så är det inte speciellt svårt att borra gänga sätta insatsgänga..
Men långt från alla block har gjutning. .3 styck "knölar"..har en del block med bara 2 eller inga.
Nej inga tillsalu från mig.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av Lexingmats (2018-10-06 16:53:17)

Är ett typ3-block med M10 pinnbultar lämpligt att bygga 1915-motor på ?
Monterar man i casesavers från M12-M8 eller ?  Känner att jag kapat tråden lite !?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

9

Lexingmats skrev:

Är ett typ3-block med M10 pinnbultar lämpligt att bygga 1915-motor på ?
Monterar man i casesavers från M12-M8 eller ?  Känner att jag kapat tråden lite !?

Ja, Fingängad M12 till M8 brukar man använda.