1

Jag har ett icke fungerande bromsljus och efter felsökning så visade det sig att vara problem med bromsljuskontakten i huvudbromscylindern med en glödlampa kopplad så lyste den på strömmen till kontakten men inte därifrån trots nedtrampad pedal OK, fel på bromsljuskontakten.

MEN innan jag använde mig av glödlampan hade jag bara mätt spänningen och då var det 11-12 volt till kontakten OCH 11-12 volt(och en liten testlampa med dioder lyste) från kontakten med nedtryck pedal det hela så ut att fungera vilket det som sagt tidigare inte gjorde med en glödlampa.

Min fråga vad är problemet? Kan det vara så att spänningen är OK men att strömstyrkan(A) blir allt för låg, men borde inte bromsljuskontakten vara av typen "kontakt eller inte kontakt". För mig verkar det inte helt logiskt men jag ser fram emot att ni delar med er av era bilelektriska kunskaper till en som inte förstår logiken.

2

Det låter som att det är för hög inre resistans i bromsljus kontakten( typ att det blir alldeles för dålig kontakt)  så att det finns spänning men när det blir belastning så finns ingen ström att ge

3

Idag gjorde jag en liten "sista försöket grej" lite värme och knacka, knacka lite ..... och kontakt det fungerar då ska det nog ta mig igenom besiktning och så kan jag åtminstone vänta med att byta kontakten till jag ska göra något annat "ingrepp" i bromssystemet.

Är det inte fantastiskt med dessa vagnar som kan laga sig själva så säg.

4

Kontakten kan du byta utan att lufta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Njäe...Jag bytte min på VWänerträffen men luftade "bara" framhjulen....det blev luft i cylindern vid bytet.

6

mettis skrev:
Svwerker skrev:

Njäe...Jag bytte min på VWänerträffen men luftade "bara" framhjulen....det blev luft i cylindern vid bytet.

Man får vara snabb, haha  ICQ/ag  någon trycker på pedalen, samtidigt bort med den gamla och dit med den nya innan pedalen går i botten  Default/lol  Default/lol

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Handy skrev:
mettis skrev:
Svwerker skrev:

Man får vara snabb, haha  ICQ/ag  någon trycker på pedalen, samtidigt bort med den gamla och dit med den nya innan pedalen går i botten  Default/lol  Default/lol

Jag har bytt flera gånger ensam utan problem, man får inte ligga och vila när det utförs.  ICQ/ag

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jag har heller aldrig behövt lufta efter byte av bromsljuskontakt.