1

Hej!  ICQ/br

Jag heter Matti och bor utanför Örebro. Har seriösa planer på att införskaffa en hobbybil och mest lockande är en bubbla, 67 eller äldre. Har alltid närt en kärlek till bubblornas design och historia! Ett av mina tidigaste bilminnen är en svart bubbla från 60-talet som en vän till familjen ägde.

Jag höll på en del med bilar som ung, men har inte skruvat de senaste 20 åren. Men nu känns det som att det är dags igen. Min bror svetsade då i ungdomen på bilarna vi höll på med, men nu har jag eget garage på gång och skulle vilja lära mig svetsa själv.

Har landat i att en bubbla känns som en bra nivå att börja på.

Mitt problem är att bestämma prisklass och skick på objektet som ska införskaffas.
Jag behöver ha ngt som fungerar redan vid inköp och sedan renovera i steg. Alltså rullande renovering, typ.

Samtidigt vill jag ha lagom krav på renoveringsnivå. Det ska fungera att mina söner får vara med och jobba på den.

Syftet med bilen kommer inte att vara perfekt originalrenovering, utan lite lagom sänkt men ändå med originalstuk.

Vilket skick och pris tycker ni jag ska lägga mig på?

/Matti

2

Hej Matti !

Jag skulle siktat in mig på vw bubbla ifrån 60 talet i rullande skick.
Dom ligger förhållandevis i vettig prisklass 15-45  . Sen är det ju alltid bättre att sikta in sig på ngt besiktat och börja därifrån.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Köp en så bra bil som du har råd med men förbered dig mentalt på att den kommer vara sämre än du tror när du väl börjar riva i den. ICQ/be

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

4

Tack för input! Ja, funderar i de banorna.


/Matti