1

Besiktigade min typ 1 -67 för sista gången för ett par helger sedan, besiktningsförättaren frågade om jag hade bytt bromsledningar till kopparrör.
Jag avfärdade med ett "verkligen inte", bara riktiga stålrör (nickelstål?) på min bil!…

Fick mig att börja fundera, när jag började strula med bilar i glappet 70/80tal sög den unge fjunige motormannen upp all möjlig info,
En sådant info snutt var att kopparrör inte var lämpligt material för bromsrör eftersom de deformationshärdar och i och med det kan spricka.

Vad jag tror var problemet var att man fulmekade mer förr och det inte var helt ovanligt med bromsrör som hängde och slängde utan att vara ordentligt säkrade mot rörelser och vibrationer.

Jag tror inte att det har med de högst normala tryck cyklingarna från bromsoljan..

Så, vad anser expertisen om kopparledningar för bromsar?

S

2 Senaste redigerad av TobiasL (2018-09-25 08:22:08)

Vill minnas att det var en olycka i historisk racing på 90-talet där ett kopparrör vibrerat av på en enkretsbil. Inte kul.

Skall man envisas med koppar får man klamra ordentligt så det sitter still!

3

Visste inte ens att det fanns annat än koppar till bromsrör  ICQ/bn

4

Undrar hur många murkna stålrör det går på varje avvibrerat kopparrör då?

5

Stålrör rostar! ICQ/aq
Kopparrör är mycket bra.  ICQ/ay
Kopparnickel ännu bättre  ICQ/bf

6

Jag hade en enkrets Ford med stålrör, och höger bak vibrerade av.
Obalanserade diagonaler så allt kan gå sönder.

"ljushuvud"

7

Sten vW skrev:

Besiktigade min typ 1 -67 för sista gången för ett par helger sedan, besiktningsförättaren frågade om jag hade bytt bromsledningar till kopparrör.
Jag avfärdade med ett "verkligen inte", bara riktiga stålrör (nickelstål?) på min bil!…

Fick mig att börja fundera, när jag började strula med bilar i glappet 70/80tal sög den unge fjunige motormannen upp all möjlig info,
En sådant info snutt var att kopparrör inte var lämpligt material för bromsrör eftersom de deformationshärdar och i och med det kan spricka.

Vad jag tror var problemet var att man fulmekade mer förr och det inte var helt ovanligt med bromsrör som hängde och slängde utan att vara ordentligt säkrade mot rörelser och vibrationer.

Jag tror inte att det har med de högst normala tryck cyklingarna från bromsoljan..

Så, vad anser expertisen om kopparledningar för bromsar?

S

För info
I dragracing är det förbjudet att använda sådana ( folk fuskade att klamma dom så dom självhärdad i böjana)( har varit ett gäng som har tappat bromsana )
Tillåtet
Kopparnickel o stål eller metalomlspunnenslang är tillverkad för bromsar ( Det är mycket vanligt att man slarvar med klamning)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tackar mina herrar!

Min ungefärliga uppfattning i ämnet verkar konfirmerat.

Koppar är ok för normalt bruk om man nyttjar dem rätt...

S