1

Hei, har en 1600dp motor. jeg har lyst å bygge til 1914.

Jeg er helt grønn på dette, men har lyst å lære.

Hva koster det å linjeborre og porte og dreie toppene til 94mm ?

Hva trenger jeg ellers.
1914 sylinder sats.

Ellers forslag? og hva kan man forvente av hk?

Takk for all hjelp

1960 bubbla

Norsk

2

Ingen som har forslag om hva man skal bruke for å bygge en 1914 ?

1960 bubbla

Norsk

3

Hej där!
Kul att du vill bygga en "1914" (1915,4 cc egentligen . . .), rätt tänkt med ett arborrat vevhus som grund.
Även detta behöver också tas upp för större cylindrar. Topparna är ett eget kapitel, måste fräsas för cylindrarna.
Dessutom vill man kanske byta styrningar, ofta slitna, o ha större ventiler? Det kan kanske löna sig att köpa nya toppar?
karaktären på motorn styrs sen till stor del av kamvalet – hur vass vill du ha? Här spelar förgasarvalet också in.
Hoppas du fick lite kött på benen, kolla runt lite olika forum för mer info!

(Norsk medborgare jag också, men säg inget!)

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

I en 1915 brukar man ha original vevaxel, då skall man inte öka maxvarvet.
Dvs dra på med toppar och kam. Sedan kostar ju "alla" vevaxlar med motvikter ungefär samma, då blir det att man hamnar på 84 - 86mm ?Alltså 2,3 liter.
Man kan fortfarande köra med original toppar o kam... Men varvet kommer att begränsas pga små ventiler till ca 5000Rpm
Sen bär det iväg !-) Om bra toppar (46/37mm) och FK 89 kam, så har man 200+ HKR....

5

200+ vid vilket varv . . ?
Själv tänkte jag mig CB Panchitos, WebCam 119  o ett par Dellorto DRLA 40:s, maxvarv ca 6500 rpm

6

40 x 37 (?) ventiler . . .

alhoa Amzoch??

7

Heiann Junte. sorry. hatt krasj på mac`en.. så har sett dette førsta nu.

Har en som skal ta å borre opp toppene og huset. Ellers e jeg rimelig blank. dette blir litt langtidsprosjekt (har ikke fått motoren som skal bygges ennu, men kjøpt) så skal nu demontere den og rengjøre den sikkelig. i vinter tenkte jeg..

Og resten.. kam,ventiler osv.. har jeg ikke snøøring.. hva jeg skal ha... så noe scat c35 kit som kanskje kunne være allternativ.

Jeg er happy med 100-130 hk.. da e jeg egentlig fornøyd... (istarten værtfall) ICQ/ab men blir litt budskjett motor, men viktigst for meg er att den er holdbar.

1960 bubbla

Norsk

8

Amzoch skrev:

Heiann Junte. sorry. hatt krasj på mac`en.. så har sett dette førsta nu.

Har en som skal ta å borre opp toppene og huset. Ellers e jeg rimelig blank. dette blir litt langtidsprosjekt (har ikke fått motoren som skal bygges ennu, men kjøpt) så skal nu demontere den og rengjøre den sikkelig. i vinter tenkte jeg..

Og resten.. kam,ventiler osv.. har jeg ikke snøøring.. hva jeg skal ha... så noe scat c35 kit som kanskje kunne være allternativ.

Jeg er happy med 100-130 hk.. da e jeg egentlig fornøyd... (istarten værtfall) ICQ/ab men blir litt budskjett motor, men viktigst for meg er att den er holdbar.

Jag blev lite trött
Nr1 hur mycket pengar har du tänkt dig att gräva ned i din motor
Nr 2 med det tänkta effekt uttaget  så skall du leta upp en snäll kamaxel ( vilken körbarhet var det tänkt från 1000 och upp till 5000)
Nr3 Jag skulle skaffa nya toppar med en ventilstorlek på 35-37x 32
För här i sverige  har man inte förstått att en ventil på 35mm klarar mer än 130 hk ( 40mm =220 hk 42mm 240 hk 44mm +260 hk)
Om man kör med förstor ventil så kommer bilen bli svår körd på låga varv och på mellan rigistret
Man kan inte bara byta ventil för att kanalen måste vara anpassad för ventilen ( jag har sett så många skräck exempel på insugskanaler så man inte fattar varför dom skall vara att gräva på felställe )
I USA kan man köpa toppar som dom bara har bytt ventiler till något större utan att modifera kanalen ( empi är en )
Hur jag vet sådant För jag har en flödes bänk för att testa toppar  och det kommer in saker som man kan gråta av hur det ser ut i kanalena Som ett en  var det någon som har haft slipstift som var grovt så det såg ut som att det var kratrar o grova märke efter slipstiftet
Om du skulle köpa något beg som  ser ut så skicka tillbaka det
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke