1 Senaste redigerad av clabbe (2018-09-18 10:07:31)

Hej!
Jag har en VW Bubbla -70 1300. Jag köpte en ny kopplingssats och monterade dit den och efter det så fungerar inte kopplingen utan det verkar vara friläge hela tiden. Jag monterade tryckplatta med planfjäderlösning dvs tre fjädrar som gick att dra upp i ett läge ca 4 cm men vid monteringen så lossnade allt. så jag tryckte tillbaka dom och då var det stabilt. jag monterade då det hela så. Så frågan är skulle jag ha dragit upp dom tre armarna med fj
ädrar och sedan skruvat eller justerat dessa på någotvis innan montage?

2

Hur var den gamla kopplingen? var den med 3armar? dvs såg den likadan ut som den nu monterade?
Du bytte alts tryckplatta lamell och uttrampnings lager på samma gång? Kanske kopplings armen var justerad för den då slitna kopplingen.dvs vajern som sitter under bilen till kopplings armen.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Hej M!
Ja allt är bytt,  den gamla var med tre armar och såg exakt ut som den gamla. Jag har tänkt samma sak som du om den är justerad så kanske det är det som gör felet. Jag ska prova ikväll och släppa vajern. Men det jag blir fundersam på är att kopplingspedalen tar inte alls och borde det inte vara så att om den är spänd så borde väl det inte gå och växla-eller tänker jag galet? Motorn går i allafall att snurra på så det verkar ju inte sitta fast nått.

4

Bowden tube? Hur är det med den, alltså kopplingsvajerns hölje.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Hej Björn!
Den är hel och fin vajern går fint i den.
Jag tänkte justera lite på vajern och se om det händer något men ändrade mig när jag såg att den ligger nog bra. Så nu är jag rådvill igen. Bilen stor ju upppallad så kanske lika bra att lyfta ner motor igen. Så jäkla konstigt att allt verkar bra men bara pedalen som tar superlångt ner. När jag snurrar motorn så rör sig hjulen när växel är i och står stilla när jag lägger i friläge.

6

Får verkligen ingen klarhet i detta så jag provar att beskriva det så bra som möjligt. Jag har alltså bytt lameller och urtrampningslager och även tryckplattan då dessa var slut. När jag sen kollar kopplingen dvs att jag trycker ner pedalen så tar den väldigt sent kanske 1-2cm från golvet och det känns som att den inte kopplar ur rätt. Hur kan det bli så? Bilen står i luften för tillfället och det går att växla oavsett om jag trycker ner kopplingen eller inte, det går lika lätt.  När jag lagt i växeln och snurrar på motorn så snurrar hjulen med. När jag lägger ur växeln och snurrar på motorn så står hjulen still. Vad kan ha hänt med pedalen eller kopplingen. Behöver verkligen få tips om detta.

Tack på förhand!
Claes

7 Senaste redigerad av michaelth (2018-09-19 11:24:07)

Om du spänner vajern  borde den frikoppla sas högre upp. Vajern kan stäcka ut sig och inte helt ovanligt att kroken på kopplingspedal axeln (innanför pedalstället i tunneln) blir sliten, då tappar man lite väg där oxå.
Detta är riktigt gammla fordon och det mesta har för länge sedan överskridit bäst före datum..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Hej Michaelth!
Har testat det och inget fel. Nu är jag inne på att vid monteringen av tryckplattan som består av 3st armar som är fjädrande skall innan montage dras upp/ut i ett läge som man låser det i med hjälp av justerskruvarna. Jag lyckas inte ladda upp bild på det här i forumet. men det finns en länk till hur den ser ut.http://vwfiv.se/Repbok/4-Kopplingen.pdf

Eller bild

9 Senaste redigerad av michaelth (2018-09-19 13:39:41)

Hmm har monterat flertalet tryckplattor, men i min okunskap har jag aldrig justerat några armar, utan bara bultat dit dom.. Förmodligen fel.. Men så har det fungerat endå... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Jag har aldrig nånsin monterat en tryckplatta som behöver justering i samband med monteringen. Och då har jag ändå skruvat med luftkyld VW sen 1965.

11

Hej M!
Jag har oxå monterat ett flertal men aldrig en planfjäderkoppling utan endast membranfjäderkoppling. Jah får nog bita i det sura äpplet och rycka motorn ikväll.
ICQ/ac

12

Satt det några transportsäkringar under armarna? Tog du bort dem före montering? Många glömmer ta bort dem startar motorn och trampar på kopplingen. Det slutar inte sällan med haveri på tryckplatta, urtrampningslager och gaffeln som håller lagret.

Post's attachments

Tryckplatta.jpg, 44.6 kb, 800 x 600
Tryckplatta.jpg 44.6 kb, 114 downloads since 2018-09-19 

13

Hej P!
Japp det exakt en sån där tryckplatta jag har monterat och jag tog bort transportsäkringarna. Det jag inte gjorde var att lyfta upp armarna vilket gick att göra men då satt de väldigt rangligt, möjligtvis ska jag göra så och sen dra åt justermuttrarna?

14

Justera tryckplattan är inget man normalt ska behöva göra. Konstruktionen är från en tid när man kunde reparera komponenter och därför finns en möjlighet att justera. Köper man en ny eller korrekt renoverad tryckplatta ska man inte behöva justera om den. Om du ändå får för dig att justera om så tänk på att om muttrarna har varit låsta så bör man byta dem, tänk också på att ringens yta ska vara parallell med svänghjulets anliggningsyta.