1

Jag håller på att plocka ner min motor, men ska inte dela på den. Tänkte byta cylindrar mm
Tänkte även passa på att rengöra den. Hur gör man det bäst när man inte har lösa tomma halvor? Har plockat av en del. Det som är kvar är cylindrar toppar bränslepump fördelare oljepump.
Går det även rengöra oljekanaler lite utan att dela på motorn. Alla tips mottages
Även andra tips när det gäller lätt renovering av motorn.
Är en 1500cc till Typ1

2 Senaste redigerad av Junte (2018-09-18 07:58:00)

varför inte dela den? nyligen gjort? då borde du ha fixat kanalerna.
vad är en lätt renovering? [glad smiley]

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Junte skrev:

varför inte dela den? nyligen gjort? då borde du ha fixat kanalerna.
vad är en lätt renovering? Default/yikes)

Har lite taskig budget. Känner inget glapp. Att jag plockade ut den var att det läckte från oljekylaren. Tänkte passa på att iallafall byta kolvar och cylindrar. Snygga till den lite. Jag har haft den i bilen och haft igång den och den gick bra tills det började läcka. Jag har inte gjort något med denna innan.
Man kan göra så men det är säkert inte rätt ICQ/ad

4

jag är med, helt med. ständigt denna budget. men.
jag blir lite tveksam till meningen med att byta kolvar o cylindrar om man ändå inte tänker göra mera.
om k&c är så slitna att dom måste bytas, brukar det gälla lite andra grejer också, tex
alla lager o vevlagerlägena, oljepump, ventilstyrningar, säten, ventiler, kam, lyftare
och vill du göra rent oljekanalerna ordentligt måste du borra o plugga vevhuset = dela o gör rent
förmodligen måste du arborra vevhuset.
jag vet att det svider, men kan inga genvägar. räkna med 30´–40´i delar . . .
kanske bättre att bara tvätta o snygga till, fixa läckage etc o vänta ett år på en riktig renovering?

5

Junte skrev:

jag är med, helt med. ständigt denna budget. men.
jag blir lite tveksam till meningen med att byta kolvar o cylindrar om man ändå inte tänker göra mera.
om k&c är så slitna att dom måste bytas, brukar det gälla lite andra grejer också, tex
alla lager o vevlagerlägena, oljepump, ventilstyrningar, säten, ventiler, kam, lyftare
och vill du göra rent oljekanalerna ordentligt måste du borra o plugga vevhuset = dela o gör rent
förmodligen måste du arborra vevhuset.
jag vet att det svider, men kan inga genvägar. räkna med 30´–40´i delar . . .
kanske bättre att bara tvätta o snygga till, fixa läckage etc o vänta ett år på en riktig renovering?

Har inte plockat av några toppar så vet inte hur slitet allting är. Vet att det inte finns några genvägar.
Motorn gick bra fast den blandar bensin i oljan. Tänkte jag kunde få den något bättre så jag kunde besiktiga den. Har haft den i fem år fast inte fått den klar än
Kanske får överväga om jag ens ska ha kvar bilen om cylindrar och kolvar är slitna då ICQ/ac

6

nääääeeee!! tänk inte så! det är klart du ska ha den kvar!
vad är det utöver motorfix som är kvar, innan den blir "klar"?
(blir en vw nånsin "klar"??)
Ska till Målilla senare under hösten, ska jag ta en tur till V-rum??

7

Junte skrev:

nääääeeee!! tänk inte så! det är klart du ska ha den kvar!
vad är det utöver motorfix som är kvar, innan den blir "klar"?
(blir en vw nånsin "klar"??)
Ska till Målilla senare under hösten, ska jag ta en tur till V-rum??

Är några rosthål som ska lagas, men måste ha motorn så jag kan köra den till ett annat garage och svetsa.
Sen är det bara kosmetiskt resten och det ska jag ta senare vill testa och besiktiga den först och se hur mycket annat som ska fixas.
Denna bilen var min fösta bil och för ca 5år sedan letade jag upp den igen och hittade den i Skåne. Frun tyckte vi skulle köpa tillbaka den. Så det var bara att hämta. Orginalmotorn var skuren så den jag har är en 1500 istället för en 1300

8

Andreas_Johansson skrev:

Jag håller på att plocka ner min motor, men ska inte dela på den. Tänkte byta cylindrar mm
Tänkte även passa på att rengöra den. Hur gör man det bäst när man inte har lösa tomma halvor? Har plockat av en del. Det som är kvar är cylindrar toppar bränslepump fördelare oljepump.
Går det även rengöra oljekanaler lite utan att dela på motorn. Alla tips mottages
Även andra tips när det gäller lätt renovering av motorn.
Är en 1500cc till Typ1

Hej
Inte för vara dum men en Vw motor brukar vara sliten
Det som brukar vara dåligt är ventilstyrningarna i topparna ( klasiska raset tappat en avgasventil)
Cylindrana är ofta 0vala och läcker igenom komp ( soppa ) ( blir lite bättre om man byter kolvringar men det är svårt för kolvringen att täta på en 0val cylle)
99 fall¨av 100 så går vevlagrena när man fixar nya cylindrar o fixar topparna ( det finns många här som kan intyga detta )
bara matrialet för renovering ligger mellan 9-11000kr ( delar)
Som tur är är vw billiga delar om man kollar på andra fabrikat av bilar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Bensin i oljan kan mycket väl bero på att choken ligger på för mycket, blandningsskruven är utskruvad på tok för mycket eller att nålventilen inte håller tätt, det är enkla fel som man inte behöver renovera motorn för.

Gubbjävel; dvs originalfantast

10

Kurtivan skrev:

Bensin i oljan kan mycket väl bero på att choken ligger på för mycket, blandningsskruven är utskruvad på tok för mycket eller att nålventilen inte håller tätt, det är enkla fel som man inte behöver renovera motorn för.

Tror jag hitta bensinproblemet. Plockade av soppapumpen och det luktade rejält bensin om stötstången och backelitbiten. Tror nog pumpen läcker en del. Får se hur mycket annat jag byter.
Tänkte ändå snygga till utsidan. Så hur tvättar man den bäst. Går det spola vatten på den om man sätter igen hålen med något. Måste ju givetvis lägga på avfettning mm

11

Tvättat en motor med avfettning och högtryck sedan jag plockat av fläktkåpa, generator, kylplåtar.

Gubbjävel; dvs originalfantast

12 Senaste redigerad av michaelth (2018-09-19 08:11:08)

Om du inte tänkt klyva maskinen inte högtryck tinner och blåsa av med tryckluft duger länge.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

michaelth skrev:

Om du inte tänkt klyva maskinen inte högtryck tinner och blåsa av med tryckluft duger länge.

Har hört en del som använder diesel. Funkar det bra

14 Senaste redigerad av michaelth (2018-09-19 11:10:16)

Olja löser olja...ibland duchar jag med brake cleener.. Okey blocket ser ju tråkigt ut pga att lättmetallen "ärgar", på min buggy duchade jag tunnt med grundfärg, sedan fälgfärg. Genast ser det mycket trevligare ut.. En del målar blocket svart.. Det sägs att den kylande effekten kan avta med färg. Jag VET inte. .

Dock att högtrycks tvätta gör ofta mer skada än nytta.. Då man lätt trycker in skit in i motorn.....även växellådor avråds från att högtrycks tvättas...av samma anledning.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

michaelth skrev:

Olja löser olja...ibland duchar jag med brake cleener.. Okey blocket ser ju tråkigt ut pga att lättmetallen "ärgar", på min buggy duchade jag tunnt med grundfärg, sedan fälgfärg. Genast ser det mycket trevligare ut.. En del målar blocket svart.. Det sägs att den kylande effekten kan avta med färg. Jag VET inte. .

Dock att högtrycks tvätta gör ofta mer skada än nytta.. Då man lätt trycker in skit in i motorn.....även växellådor avråds från att högtrycks tvättas...av samma anledning.

Tänkte hälla på någon avfettning sen bara ta vattenslang och skölja av

16

Just do it... Och om när motorn går sönder.  så får man väl fundera på fortsättningen.
I en bra värld är allt perfekt. ? Men det måste ju inte vara så.

17

lacknafta o diskborste, tvätta o skölj! är den bara tät tål den ju en avskjöljning med vatten.
grövre avlagringar av vägdamm o olja kan skrapas bort först med kniv. (undersidan!)
tar du bort plåtar fläkthus etc är det lättare o blir bättre. gör rent förgasare för sig, tändning m delar kanske sist?
kolla sladdar o slangar när du håller på!