1

Tjolahopp,

Hjärnan gör ju sina tvära kast ibland och idag så funderade den lite extra angående det här med subarumotor i bubbla.

Men säg att man köper till exempel en Legacy eller finns det nån annan modell som är bättre att plocka grejer ifrån, vad mera kan man använda? Används Subaruns växellåda, kan man använda bromsarna?

Sett att det finns nåt företag som heter Subarugear som tycks producera en hel del grejer för liknande konvertering.

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2 Senaste redigerad av michaelth (2018-09-06 05:38:17)

För att lagligt montera subaru motor i bubbla behöver bilen reggas som ombyggt fordon, då skall hela drivlinan och hela broms systemet bytas..
En enkelkams maskin passar i motor rummet utan stort köttande dvs tidiga maskiner..dubbelkam behöver en hel del köttande.
Kabelhärvan från subban kan byggas som i egen regi eller tex skickas till boxerklang i tyskland.
Subagears drev behövs för att ändra riktningen i lådan.
Bromsar.. Tja dom skall ha kitt för att använda s bromsar.
Tänk på effekten.för besiktningens skull.
Dock är denna konvertering inte helt billig..
Donator.
Monterings grejer. Kylare ledningar fästen
Växelåds grejer.
Kabelstams konvertering
bromsar
Sfro.
Reg besiktning.
Just do it ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det verkar ju inte som att själva donatorn behöver bli så dyr men som sagt det är ju en hel del grejer runt omkring. Har en gammal polare som tillverkar kugg på diverse saker så kanske kan vara värt att kolla med honom angående lite grejer. Tack för svaret  ICQ/ay

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

4 Senaste redigerad av michaelth (2018-09-06 19:10:53)

att tilverka en ny drevsats till en subbalåda är inget man gör själv...
har själv varit med om att skruva ihop 2 subbalådor... varav den ena nu glädjer en -56 buss ägare med en wrx maskin .. lagligt SFRO och reg besiktigad..
inga problem att köra i 180... givetvis på vägar där man får det..iofs så har den bussen helt ny A länk framvagn  skivor fram och bak nya coilovers osv.. detta är inget billigt bygge utan mer än 100 k nerplöjt..
vill man fuska så kan man bygga med folkrace adapters och chansa med vwlådan... en mickrosquirt har framårngsrikt används utomlands.. men nu pratar vi om oreggade lösningar..
mina maskiner är 2.2 och 2.5. blir i flera fordon.. så mer än en drevsats kommer handlas..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Klart du ska i med Subarumotor!
http://busaru.com/aircooledvanagon
Inte helt lagligt i Sverige kanske, men lite att läsa och få tips ifrån iaf.

6

Har subarumotor i min buss och det är riktigt trevligt.

Kommer troligen plocka hem en drevsats nästa gång det är besök från/resa till Australien så blir det det istället för lådan jag har nu.

Lita bara inte på Busaros elschema för att bygga härvan.

Om du tänker använda adapterplatta så kolla in RJES.
Då byter du sprängkåpan på växellådan istället för att använda adapterplatta.  Har själv en sån sprängkåpa på.

7

Niklas_j skrev:

Lita bara inte på Busaros elschema för att bygga härvan.

Intressant. Kan du utveckla vad du menar, vad är fel? Har du erfarenhet av någon annan manual för att bygga härvan själv?

8 Senaste redigerad av Niklas_j (2018-09-19 06:40:24)

Jag har för mig att i grova drag stämmer den men där finns lite felaktigheter, vad kommer jag inte ihåg nu tyvärr. Men färger och liknande ska du inte lite på.
Men som grov vägledning duger den.

Jag använde ECU-pinout från subarun när jag gjorde min härva.
När man väl lokaliserat vilka kablar som ska gå vart så är det rätt enkelt.