1

Hej
Jag funderar på att köpa ett garagetält att ha bussen i. Jag har läst runt lite och förstått att det kan bli väldigt fuktigt i ett garagetält. Bussen ska lackeras om, så jag vill kunna plocka ur alla rutor och lyfta bort dörrar. Går det att ha en helt isärplockad bil i ett garagetält, eller finns det risk för att den kommer rosta ännu mer då? Jag kan tillägga att den numera står på gräs, vilket jag antar är rätt så dåligt för den, men den går inte att flytta så jag får inte in någon presenning under den. Mottager alla typer av tips.

2 Senaste redigerad av kee (2018-09-05 21:33:26)

Med tanke på din tidigare tråd om att tippa bussen på sidan, så kan jag tycka att ett tält förenklar mycket. Det lär knappas vara fuktigare inne i tältet än utanför sett över hela säsongen och du kan jobba fastän det regnar eller snöar, dessutom blåser det inte lika mycket.

Det kommer att bli fuktigt i tältet, men jämfört med att jobba utomhus är det skyddat. En skillnad jag kan tänka mig är NÄR du monterar upp tältet, om du monterar upp det innan det hunnit bli så fuktigt i marken, så kommer marken inunder tältet vara relativt torr, en klar fördel om marken täcks med presenning/plast av något slag, är du orolig för brandrisken kanske man kunde täcka med träskivor också, men du bör ge akt på själva tältduken iaf, med andra ord; se upp med eldkvasten!  ICQ/ai

Du får väl se till att jobba lite smart, rostskydda plåtrena ytor under arbetets gång. Slipa inte ner något "i onödan", låt originallacken sitta kvar där du inte jobbar, den skyddar bussen bra. Lackering och nedslipning tar du till våren eftersom du ändå behöver värmen för att det ens ska vara möjligt att lacka och ljuset är bra att ha också. Sen är ju lackeringsarbetet det sista man gör också. Faktum är att flera jag pratat med detta om säger att just i ett tält på våren är den bästa tiden/platsen att "garagelacka" sin bil/buss, då har man ljuset och vädringsmöjligheter men innan flygfäna satt igång. Härdningen tar ju förstås längre tid än om den stod inne i stugvärmen, tålamod kommer vara din bästa vän i detta.

Måste säga "hatten av" till dig som ska renovera en buss utomhus, riktigt hardcore. ICQ/bd  En annan fryser ju om fingrarna när det är under tio grader i garaget, men man har väl gått och blivit gammal och känslig antar jag. ICQ/ah  Funderar på om man inte skulle ta och montera in en luftvärmepump i garaget...  ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av =) (2018-09-05 21:49:58)

Jag ha haft min bubbla i tält i typ 4-5 år. (Tills vi byggde garaget)
Gick relativt bra. Små ytrost fick jag men inget större.
Vi la dock ut en markduk under så inte kom upp nå ogräs etc.

Kom ihåg bara att skotta av tältet när det snöar.
Jag brukar göra det regelbundet, missade i år ett tag och när det var som mest snö..
Hela tältet rasade in och fick en/flera fin/fina buckla/bucklor över taket, dörr och ena dörren nertryckt...
Det mesta gick få ut osv men mycket mer jobb kvarstår..

4

Tackar för era svar!
Jo att skotta av tältet regelbundet är ju viktigt, synd om bilen blir bucklig ICQ/ac .
Bussen kommer nog inte lackeras under de närmsta åren, då den är rejält risig (för att vara en latebay), men mycket svetsning lär det i alla fall bli... Jag får inte in något under bussen då domkraftfästena är för rostiga för att den ska gå att lyfta, och den är svårrullad också, så den får nog stå rakt på gräset tills vidare, dock har jag lagt en presenning under mitten av den, från bakhjulen fram till framhjulen, skyddar nog bättre än inget.

5

Elias skrev:

Tackar för era svar!
Jo att skotta av tältet regelbundet är ju viktigt, synd om bilen blir bucklig ICQ/ac .
Bussen kommer nog inte lackeras under de närmsta åren, då den är rejält risig (för att vara en latebay), men mycket svetsning lär det i alla fall bli... Jag får inte in något under bussen då domkraftfästena är för rostiga för att den ska gå att lyfta, och den är svårrullad också, så den får nog stå rakt på gräset tills vidare, dock har jag lagt en presenning under mitten av den, från bakhjulen fram till framhjulen, skyddar nog bättre än inget.

Om du stoppar in presseningen under mitten av bilen. Viker ihop det öveflödiga mot hjulen sen lägger en bit plywwod på presseningen och lyfter ett hjul med domkraft som står på plywooden. så kan du peta under presseningen, gör det det fyra gånger så står den på en pressening.

Å andra sidan fixa det som gör den trögrullad, och rulla upp den på plats.

För det är nog det lilla jobbet låter det som , med tanke på vad du ska göra med bussen

Om du svetsar och slipar så ha en burk med primer som du avslutar jobbet med, det hjälper en hel del.

"ljushuvud"

6

Mr 56: ska försöka få in den där presenningen under hjulen snart och det lät ju vettigt det där med att peta in den under hjulen upplyft med domkraft. Jag tror att den egentligen rullar rätt så bra, men anledningen till att den är svårflyttad är att rattlåset sitter i, så jag väntar på att få en ny nyckel.
En fråga till: någon som vet var man kan köpa garagetält till ett vettigt pris? Det jag är ute efter är ett som det ska finnas lite utrymme att gå runt bussen också, och helst ett där det är sidor som går att rulla upp. Har letat runt lite, men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

7

Kom å tänka på denna tråd, bevisar att allting går....gillar särskilt "isolera overallen med tidningspapper":
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7579

8

kanske ett tvålagerstält???!? med ett inre o ett yttre lager borde det bli betydligt enklare att få ett drägligt vinterklimat!
snåla inte med utrymmet, du vill kunna gå runt bilen o ha plats för svets, verktygsvagn mm
jag tänker byggbranschen, o båtbranschen, typ 14 m havskryssare!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Jo, ett stort tält vill jag ju helst ha. Har sett ett till salu som var 6 meter långt, 3.6 brett och 2.7 högt. Är det lagom stort tror ni, eller måste det vara ännu större för att få plats att svetsa? Det var inget två lagers, men det stod att det var en kraftig duk i alla fall. Skulle det eventuellt gå att göra ett ytterligare lager själv genom att lägga på en stor presenning? Något 14 meters tält har jag inte plats med.  ICQ/bl

10

jag tror egentligen bara att två lager med 50 - 100 mm spalt ger otrolgt myckat bättre isolering än ett enlager.
hur man löser det rent praktiskt . . . imorron.
14 meter . . . ja okej då, jag tog väl i . . . det var väl mest konceptet, du vet, dom som har råd . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "