1

Vet inte om de blev dubbel post nu men undrar om min nya 2054cc..cyl 94mm vev 74mm komplett hopsatt med weber 44 idf ...går den upp i hålet med Idf gasarna monterade???

2

Vet inte om jag förstår frågan men du måste ta av förgasaren när motorn ska lyftas i och det beror på insugen om luckan går att stänga.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Vi tar lite bilder istället..går den in med gasarna monterade? De går ju att skära bort dom där 3 kanterna ur motor utrymmet. De ser trångt ut med dubbelgasarna på plats.

Med vänlig hälsning Zimba27

Post's attachments

IMG_5532.JPG, 328.18 kb, 1024 x 768
IMG_5532.JPG 328.18 kb, 199 downloads since 2018-09-11 

IMG_5533.JPG, 328.61 kb, 1024 x 768
IMG_5533.JPG 328.61 kb, 200 downloads since 2018-09-11 

IMG_5534.JPG, 223.11 kb, 820 x 615
IMG_5534.JPG 223.11 kb, 217 downloads since 2018-09-11 

4

Som jag förstått är det jättviktigt att det är tätt mellan över och underdelen av motorn.
Så varmluften inte sugs in och ökar motor temperaturen.
Så att ta bort sidostyckena är ingen bra ide.

Är det inte lättare att ta loss plåten mot kofångaren och göra så man kan skruva dit den igen.
Sen kan du ju skjuta in motior istället liksom

Men det finns säkert många här som gjort detta, inte jag än :-)

"ljushuvud"

5

Mr 56 skrev:

Som jag förstått är det jättviktigt att det är tätt mellan över och underdelen av motorn.
Så varmluften inte sugs in och ökar motor temperaturen.
Så att ta bort sidostyckena är ingen bra ide.

Är det inte lättare att ta loss plåten mot kofångaren och göra så man kan skruva dit den igen.
Sen kan du ju skjuta in motior istället liksom

Men det finns säkert många här som gjort detta, inte jag än :-)

Jo de går ju men tänkte kolla om nån vet direkt om den går upp eller inte. Har ju ställt in gasarna i bänk så tänkte slippa ta lös dom bara för montaget. Detta e ju en 74mm vev och vad jag hört så kan de bli lite trångt med 82 mm vevar o däröver...då bredden på motorn växer!

6

Bara lossa insug med förgasare och sätt tillbaka igen med motorn på plats,ofta gör man inspektions hål/täcklock i hjulhusen över hyllorna, så man enklare kommer åt. Inställningen ändras ju inte för att du tillfälligt bultar loss dom.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

Bara lossa insug med förgasare och sätt tillbaka igen med motorn på plats,ofta gör man inspektions hål/täcklock i hjulhusen över hyllorna, så man enklare kommer åt. Inställningen ändras ju inte för att du tillfälligt bultar loss dom.

Jo märker de nu att de inte går med hyllorna kvar, skulle ju gå om man gjorde hyllorna skruvbara då ser de ut att finnas plats att ta upp motorn...eller som du säg att demontera gasare med insug!
Har tänkt att prova lite olika motorer i Bubblan framöver o sen sälja den i orginalskick!

8

Som Mr.56 skriver: Gör mellanplåten löstagbar och ta upp öppningar på sidorna. Finns färdiga luckor att köpa om man inte vill göra det själv:

http://www.hookyspanelshop.com/our-panels/hipacs.html

Med löstagbar mellanplåt slipper du lyfta upp bilen för att få in motorn, den kan stå kvar på hjulen. Se till att alla plåtar och tätningar finns på plats, annars har du snart en motor som får jobba i alldeles för varm luft...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9 Senaste redigerad av viGGe (2018-09-11 11:39:08)

Jag har inspektionshål/luckor i hjulhusen på min. Väldigt smidigt  ICQ/ay