1

Här kommer lite bilder på Ovalen från 1955 som jag hämtade i går som mest troligt bara har gått 3300mil sedan 1955

http://forumbilder.se/H82T4/image.jpeg

http://forumbilder.se/H82Q4/image.jpeg

http://forumbilder.se/H82Q5/image.jpeg

http://forumbilder.se/H82Q6/image.jpeg

http://forumbilder.se/H82SR/image.jpeg

http://forumbilder.se/H82SS/image.jpeg

http://forumbilder.se/H82ST/image.jpeg

http://forumbilder.se/H82SU/image.jpeg


Den kan ev va till salu kö finns

2

Ser ju skaplig får man säga, men mest troligt har den ju gått 13 300 mil.
Ljuddämparen är utbytt, hur är motorn ? Går fint ? Utbytt ?
Skärmarna ser ju rätt anfrätta ut i kanterna och du söker en fin bakre såg jag..
Kan ju skadats under förvaring.. men.  ICQ/be

Hade den gått endast 3300 mil hade den förmodligen t om haft original däck.
Gamla typen av original Tyska säkringar borde sitta kvar.

Varför ställdes den undan ?  Motorproblem brukade ju vara det vanliga.

Till 99% har den gått 13 300 mil, men spelar väl inte så stor roll så länge den är fin,.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3

wow   ICQ/bi  ICQ/bp   ICQ/ai  ICQ/bo  ICQ/ba varför inte mer??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Eklund (2018-09-09 17:25:55)

Phileas Fogg skrev:

Ser ju skaplig får man säga, men mest troligt har den ju gått 13 300 mil.
Ljuddämparen är utbytt, hur är motorn ? Går fint ? Utbytt ?
Skärmarna ser ju rätt anfrätta ut i kanterna och du söker en fin bakre såg jag..
Kan ju skadats under förvaring.. men.  ICQ/be

Hade den gått endast 3300 mil hade den förmodligen t om haft original däck.
Gamla typen av original Tyska säkringar borde sitta kvar.

Varför ställdes den undan ?  Motorproblem brukade ju vara det vanliga.

Till 99% har den gått 13 300 mil, men spelar väl inte så stor roll så länge den är fin,.

Borde den inte va mer sliten invändigt om den gått 13300mil ? Äldre person som har gått bort har haft den sen har den förvarats i ett vagnslider (tak utan väggar vid en ladugård ) innan den ställdes   in i ett garage . Det är original motorn som sitter i enligt motor nr. ljuddämparen är utbytt . inget är svetsat på den o de finns inget som behöver svetsas heller.

5

Vad står det på lappen på dörrstolpen
Där noterades mil antalet vid oljebyte.
En lapp indikerar få oljebyten.

Men det behövs nog mer bevis om man ska kunna åberopa  3000mil vid ev försäljning.
Den var ju i trafik 1982 när senaste besiktningen genomfördes.
Frågan är om den var ett barnfind redan då.


Men en fin bil har du i allafall.

"ljushuvud"

6

Pedalgummi hur ser dom ut?

T2b taigagrön ´77

7

Har svårt att tänka mig att en tretusenmils bil har en så sliten växelspak!

Tror inte jag sett nån så sliten förut.

Post's attachments

imageiibb.jpg, 39.33 kb, 376 x 452
imageiibb.jpg 39.33 kb, 233 downloads since 2018-09-09 

"ljushuvud"

8

ska det inte sitta en batwing på denna modell med hjärteljus hmmm

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

9

Det där är en batwing... Så det är nog korrekt ratt för modellen.

dr_snuggels skrev:

ska det inte sitta en batwing på denna modell med hjärteljus hmmm

10

Här kommer bilder på pedal gummi o på olje byte lappen på dörrstolpen

http://forumbilder.se/H8300/image.jpeg

http://forumbilder.se/H8302/image.jpeg

11

Får nog hålla med att det lutar åt en hårt växlad 3000 mils bil :-)

"ljushuvud"

12

Mr 56 skrev:

Får nog hålla med att det lutar åt en hårt växlad 3000 mils bil :-)

Stopp och belägg nu !
Ett "rundsmörjningsmärke" från lokala bilmeken betyder ju noll.
Han skrev naturligtvis bara vad mätaren stod - om än den gått 33 300 mil.

Ett original servicehäfte lär ju använts av en skötsam figur som nog har ägt denna vagn.

Skötsamma gubbar och gummor brukade vara noga med att få stämpel i häftet för att när bilen sedan gått längre få bilen servad av någon lokal förmåga på bya-macken.

Tre ägare 1955-81, bytt ljuddämpare och sliten växelspak, rostiga skärmar.... Hmm.   ICQ/be
Överdrag utbytt till -70 tals överdrag på framstolarna mm.
  Host.


Finns enkelt sätt att avgöra hur långt den gått.  Skicket reservhjulsbaljan / bromsvätske-hyllan.
Och viktigast motorns skick, axialglapp = garanterat 13 300 mil.


Visa bild på reservhjulsbaljan och motorutrymmet vetja.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13 Senaste redigerad av Eklund (2018-09-11 16:21:27)

Phileas Fogg skrev:
Mr 56 skrev:

Får nog hålla med att det lutar åt en hårt växlad 3000 mils bil :-)

Stopp och belägg nu !
Ett "rundsmörjningsmärke" från lokala bilmeken betyder ju noll.
Han skrev naturligtvis bara vad mätaren stod - om än den gått 33 300 mil.

Ett original servicehäfte lär ju använts av en skötsam figur som nog har ägt denna vagn.

Skötsamma gubbar och gummor brukade vara noga med att få stämpel i häftet för att när bilen sedan gått längre få bilen servad av någon lokal förmåga på bya-macken.

Tre ägare 1955-81, bytt ljuddämpare och sliten växelspak, rostiga skärmar.... Hmm.   ICQ/be
Överdrag utbytt till -70 tals överdrag på framstolarna mm.
  Host.


Finns enkelt sätt att avgöra hur långt den gått.  Skicket reservhjulsbaljan / bromsvätske-hyllan.
Och viktigast motorns skick, axialglapp = garanterat 13 300 mil.


Visa bild på reservhjulsbaljan och motorutrymmet vetja.


De finns inget axial glapp , Bilen har inte haft 3 ägare mellan 55-81 den har haft 1 verklig brukare sen köpte föregående ägaren bilen 83 . du är välkommen att komma o granska bilen känna på motorn o fjädrarna i stolarna mm.

14

Hann inte lägga in några bilder innan sjukgymnastiken men här kommer lite mer bilder

http://forumbilder.se/H833C/image.jpeg

http://forumbilder.se/H8338/image.jpeg

15

Är väl skitsamma om bilen har gått 3000 eller 13000 mil. Skicket är superskönt.  ICQ/bq

16

Scaramanga skrev:

Är väl skitsamma om bilen har gått 3000 eller 13000 mil. Skicket är superskönt.  ICQ/bq

ICQ/bs  ICQ/bs

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

17

Grattis till det fina fyndet..  ICQ/ay

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

18 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-10-03 12:10:18)

Phileas Fogg skrev:
Mr 56 skrev:

Får nog hålla med att det lutar åt en hårt växlad 3000 mils bil :-)

Stopp och belägg nu !
Ett "rundsmörjningsmärke" från lokala bilmeken betyder ju noll.
Han skrev naturligtvis bara vad mätaren stod - om än den gått 33 300 mil.

Ett original servicehäfte lär ju använts av en skötsam figur som nog har ägt denna vagn.

Skötsamma gubbar och gummor brukade vara noga med att få stämpel i häftet för att när bilen sedan gått längre få bilen servad av någon lokal förmåga på bya-macken.

Tre ägare 1955-81, bytt ljuddämpare och sliten växelspak, rostiga skärmar.... Hmm.   ICQ/be
Överdrag utbytt till -70 tals överdrag på framstolarna mm.
  Host.


Finns enkelt sätt att avgöra hur långt den gått.  Skicket reservhjulsbaljan / bromsvätske-hyllan.
Och viktigast motorns skick, axialglapp = garanterat 13 300 mil.


Visa bild på reservhjulsbaljan och motorutrymmet vetja.


Hade året stått hade det varit bättre.
Och 3000 Mil genererar färre klistermärken än 13000mil.
Så lite bevis är det nog.

Anledningen till diskussionen är väl att en tretusenmilsbil kostar ett antal tiotusenlappar till.
Åtminstånde i min värld :-)

"ljushuvud"

19

ICQ/ba

ålands volkswagen klubb på facebook