Hej.
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, men beslöt sedan för att lägga den här. Hursomhelst, som rubriken lyder så vill jag lägga min buss på sidan för att på så vis komma åt att svetsa i underredet, utan att behöva ligga under med lösa rostbitar som faller ned i ögonen. Jag har för närvarande ingen tillgång till ett garage, så det är tal om mjukt underlag - gräs. Har funderat på lite olika alternativ och en sådan där snurra som man fäster i hjulen är det inte tal om, då den inte ens går att hissa upp med domkraft på grund av rösten, så det jag vill göra är att plocka bort allt löst, som dörrar, rutor, mm för att inte få några skador på det och sedan helt enkelt tippa hela bussen på sidan. Hur ska jag göra? Ska jag lägga en massa gamla däck på marken så de kommer i press mot de stadigare partien, såsom balkar, dropplist, a, b och c - stolpe, osv... ? Jag tar emot alla typer av tips. Har inte bråttom med att välta den, utan vill göra det på ett så bra sätt som möjligt utan att skada bussen... 
Jag har haft bra nytta av begagnade skumgummimadrasser.
Har dock inte lagt en T2 på sidan, men andra bilar.
Och det har funkat utan att skada karossen ifråga.
Sen har man ju lagt folkrace bilar på sidan, direkt på marken, och det blir inga stora skador precis.
Men som sagt skumgimmimadrasser funkar.
Att tippa en bil mjuk som en marshmallow pga. rost på sidan är inget att rekommendera.
Ha den ståendes på hjulen och laga ramen så du får någon strukturell styrka innan ev. tippning på detta vis har du lite koll på dörrspalter också. 
Ja det kan nog vara bra att åtminstone staga upp bussen så att du känner dig säker på att tippandet inte påverkar chassiets rakhet på något vis. Det är ju även fullt möjligt att sätta dessa stag invändigt om man inte kommer åt från utsidan innan bussen tippats. Annars är det väl bra att passa på att bjuda över lite vänner (om du har såna
) när bussen ska vältas, så man har lite koll och kan se till att själva tippandet går mjukt till. Plocka ur inredning, motor och batteri för lägsta vikt och inget oljespill.
Ett tips jag fick för länge sen är att konstruera en sniktipp genom att svetsa en kvarts fälgbana på tvären på en passande fälg. Dvs du har en originalfälg som sitter fastbultad på navet på bussen, på den fälgens fälgbana har det sedan svetsats fast ett kvarts varv av en annan fälgbana (kan vara från vilken plåtfälg som helst, men helst ganska bred för stabilitetens skull) på tvären, så att den fälgbanan är den som "rullar" mot underlaget när bussen tippas. Hoppas det blev begripligt. Har inte testat det själv, men det ska fungera bra enligt vad jag fått till mig.
Tänk på brandrisken när du svetsar med massa gräs runtomkring dig. Även stark blåst kan ha negativ effekt på svetsandet då skyddsgasen "blåser iväg". Annars är det rätt hardcore att svetsa i minusgraderna.
Lycka till!
Bussen är en 74:a, och är egentligen rätt så solid. Hela lastrumsgolvet finns kvar, dock rost i kanterna. Den står på sina egna hjul, så jag antar att den är rätt så rostfri i de områdena i alla fall. Dock finns rost i mittsektionen av chassit, så jag behöver nog byta ut delar av längsgående balkar, samt yttre delarna av tvärgående. Därför vore det ju bra att kunna tippa bussen och sedan lätt kunna spruta på rostskyddsfärg också. Tror det är lätt att missa områden om man ålar runt i lerpölen under bussen, sedan vill jag även se hur mycket som verkligen behöver bytas.
Om man skulle stadga upp bussen på insidan, hur gör man det då? Jag antar att man svetsar fast en massa rör tvärs över, men jag vet inte riktigt vilka delar som kommer belastas hårt om man tippar den.
Sedan tänkte jag även fråga om man borde plocka bort alla sladdar, samt instrumentbräda innan. Är rädd att jag inte får tillbaks det igen... 
6 2018-09-02 09:32:19 Senaste redigerad av kee (2018-09-02 09:34:23)
Såhär tänker jag:
Så länge ramen är hyfsat frisk och tak och karossidor är intakta kan du nog klara dig ifrån att behöva staga upp bussen. Men att ta ur inredning och ev drivlina kan vara praktiskt både för åtkomligheten vid arbetet, men även för vikten vid själva tippandet. Och så oljespillet förstås, töm motorn innan du plockar ur den, så är det åtminstone några kilo lättare. Lådan är nog hyfsat tät även när den vänds uppochner, men jag hade plockat ur den ändå för viktens skull.
Jag skulle inte bemöda mig om att riva ur instrumenteringen, det är alldeles för mycket jobb för ganska lite vikt, visst behöver du komma åt bakom instrumentbrädan så kanske den måste ur, men för lite chassiereparationer undertill behöver man ju inte riva ur den. Men stolar/soffor och ev campinginredning torde vara ganska lätta att slänga ur och gömma under en presenning och där har du ju en del vikt. Vet inte hur känsliga glasrutorna är vid en sån här manöver, men det är en hel del jobb att ta ur dem och jag hade satsat på att låta de sitta kvar, men samtidigt vara väldigt rädd om dem. Glasrutor måste skyddas från gnistregn, annars får du små fina brännmärken i glaset.
Kabelhärvan mellan motorrum och instrumentbräda går längs med ena rambalken och så länge inga reparationer av denne behöver göras, så behöver du inte riva/kapa kabelhärvan. Annars kan du säkert undersöka om du kanske kan låta kabelhärvan få hänga löst vid sidan om balken när det ska göras reparationer i denne. I vissa fall kommer man inte undan, utan måste dra ur härvan ur balken, alternativt "offra den" och kapa av den vid stället där det ska svetsas. Men det får man avgöra från fall till fall, mina närmsta erfarenheter är från splittarnas värld och det ser nog något annorlunda ut på en bay, men generellt är principerna desamma.
Det här är som sagt mina tankar i ämnet, finns nog flera vägar att gå, det är ju inte rocket science direkt. 
7 2018-09-02 17:50:02 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-09-02 17:51:57)
Fråga när om du behöver lägga den på sidan.
Det borde räcka att vippa upp i 45 grader, då kommer du åt nedersidan rätt bra och höjden funkar om du har en pall ellerär under 40 år:-)
Elsystemet kan du lämna kvar.
Ska du staga upp borde det räcka med ett par kryss , ett bakom framsätet och ett i bakkant vid sidodörren.
Hittad en instruktion på Youtube hur man tippar upp en bil :-)
https://www.youtube.com/watch?v=PXHMXn8phM4
8 2018-09-02 20:13:15 Senaste redigerad av Elias (2018-10-21 10:46:36)
Tack för era svar!
Jag har plockat ur så mycket som möjligt ur bussen, all inredning, motorn var redan ur vid köpet, sedan vill jag ha ur bensintanken också, då det känns otryggt att svetsa med den i, särskilt som jag knappt kan något om att laga bilar. Rutorna är väldigt fina, så de kommer jag vara rädd om, därför vill jag ju även plocka ur dem, listerna är ändå spruckna och ska bytas och bussen ska lackeras om, så det är nog lika bra att plocka ur dem nu (eller innan den ska vältas). Vet inte om jag ska plocka ur el eller inte, men i motorrummet simmade sladdarna runt i lera, så jag vill nog byta ut dem i alla fall...
Att ställa den i 45 graders lutning, hur får man den då att stå kvar så? Just att inte välta den helt tyckte jag lät ganska bra, då jag tror den kan vara svår att få upp igen. Jag vill inte ligga under bussen när den är upplyft med en domkraft, då plåtarna kan bråka sönder, men kan man kanske bygga en ''ramp'' att skjuta in under busses chassi när man lutat upp den en liten bit, så att den på så vis ligger på rampen och samtidigt slipper ligga helt på sidan? Att luta bussen en liten bit går väl att göra utan några komplicerade verktyg om man samlar ihop ett gäng som kan välta den?
Mr 56: jag tror inte jag gör riktigt på samma vis som han i filmen, vill helst inte att något ska gå sönder 
Jag la min på sidan - Först ena sen andra. Är bussen tom och utan motor - väger den inte mycket.
En hög lyftande domkraft, tre man och några bil däck. Tippa upp bilen till den neutrala tyngdpunkten ca 45`,
Sen är det bara att ta emot den och placera däcken på lämpliga ställen.
Det går mycket lättare att komma åt. Ska ju inte bara svetsa.
Är man sen inte en van svetsare, blir i alla fall resultatet säkert mycket bättre än om man hade legat under.
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|