1

Har läst här på forumet och blir fasen inte klokare... Iofs inte forumets fel, eller dom som skrivit. Är nog jag som tänker fel kanske?
I instruktionsboken till min - 88.a så står det att det ska vara glykol av typen G11. Men när jag söker på tex. Nätet så rekommenderar eller rent av strikt förbjuder G11. Ska det vara G11 och blått till färgen eller lila G30 som nätet säger eller måste jag ringa till tyskarna för att veta vas is das glykolen unt rätt färg?!  ICQ/bk

Snälla brukare och ägare till T3. or berätta sanningen.

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

2

G12++ Pro longlife , Mekonomen .. RØD ...

Mvh

JETech , S. Halland

3 Senaste redigerad av projectman (2018-08-29 15:35:24)

Okay ICQ/ay
Är det denna du menar Erich?
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa187100sv

Ngn som tycker annat? Brukar ju finnas olika sidor på myntet  ICQ/ad

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

4

Eller är det denna du menar Erich?

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa282611sv

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

5 Senaste redigerad av projectman (2018-08-29 16:04:30)

Kan även säga att i instruktionsboken hänvisar dom till glykol G11 eller en glykol som har märkningen TL VW 774 A.
Kommer att försöka tömma och spola igenom hela systemet och sedan fylla på med nytt.
Ev. Att köra genomströmning med det nya glykolen så att jag vet att det bara finns ETT medium i systemet och att inte ngt gammalt blandas.  ICQ/bq

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

6

projectman skrev:

Eller är det denna du menar Erich?

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa282611sv

Jepp den , viktigt att du spylar igenom systemet ock tömmer motorn för gammal glykol .. finns pluggar i båda vatten kåpor för cyl ... Lycka til ..

JETech , S. Halland

7

Tack tack  ICQ/bf  ICQ/bi

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

8

Kent har/säljer en longlifeglykol som kan blandas med blå så det inte gör nåt om det finns någon rest.

Han har ju även kört T3 i väldans många år så han kan nog vad som ska vara i dem.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

9

Där sa du nått, kanske måste förbi honom då. Har han försäljning hemma i byn?! För det är ju som du säger... Han har ju kört dom ett par år ja

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

10

Hittade även denna glykol, som verkar vara blandbar med andra glykoler.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … ct_id=4570
Men det bästa är nog att tömma systemet så noga man kan och sedan rengöra det så noga man kan innan nästa glykol ska i.  ICQ/ay

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

11

Fortsätter lite i tråden, hoppas det är ok...
Har haft min Caravelle -88a (112 hästars DJ i pannrummet) i 20 år med blå glykol, blå från innan jag köpte den. Har väl tömt och fyllt upp några gånger men har aldrig reflekterat över att det skulle var fel sorts glykol!
Undrar om sakkunniga tycker jag ska tömma, spola ur och fylla med ovan nämnda röda variant? Vad kan bli fel med den blå, eftersom det inte visat sig efter 20 år?

12

Mycket viktigt fråga....

https://www.justkampers.com/g01-2a8-gm1 … 15-t6.html

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

13

Som jag förstått efter några timmars googlande förut när jag skulle byta från blå till röd i en passat så kan man blanda röd och blå. Den enda nackdelen var att man inte kan mäta hur mycket kyla vätskan klarar av.
Någon kanske kan bekräfta, eller dementera detta?  ICQ/bs

14

När röd kom en gång i tiden kunde man nog inte blanda,
G12 hette den då, har kommit flera nyare versioner, G12+, G12++ och senaste är G13
Vet inte hur det är med alla fabrikat men bla. Lahegas är blandbar med "allt"

Men du kan inte hälla blå i en bil som ska ha röd