1 Senaste redigerad av =) (2018-08-12 21:55:34)

Va ska jag grunda med och va ska jag ha som rostskydd?
Där vi slipat osv.

Ha även en framvagn som ska lackas, tips på färg?
Och även under ska lackas.
Vill ha färg som tål och även grund/rostskyddsfärg.

Färgen kommer va egen så jag är ute efter bra färg innan lacken ICQ/ab

Sen tips på klarlack? Finns det  klarlack som "inte syns"?
Bara som ett skydd

Sen undra ja vilket spackel som rekommenderas. (Plåt)

Vilken  ordning ska jag ta rostskydd,spackel och grund?

Ursäkta kanske  dumma frågor osv..

Vet finns sådana trådar men va andra frågor med

2

Default/smile skrev:

Va ska jag grunda med och va ska jag ha som rostskydd?
Där vi slipat osv.

Ha även en framvagn som ska lackas, tips på färg?
Och även under ska lackas.
Vill ha färg som tål och även grund/rostskyddsfärg.

Färgen kommer va egen så jag är ute efter bra färg innan lacken ICQ/ab

Sen tips på klarlack? Finns det  klarlack som "inte syns"?
Bara som ett skydd

Sen undra ja vilket spackel som rekommenderas. (Plåt)

Vilken  ordning ska jag ta rostskydd,spackel och grund?

Ursäkta kanske  dumma frågor osv..

Vet finns sådana trådar men va andra frågor med

En grund som matchar topplacken är ju att föredra.
Bara för att man har en topp betyder det inte att du kan kasta på vilken grund som helst.
Sen kanske toppen kräver en nyans i botten för att få rätt kulör oxå.

Fråga där du köpte färgen vilka grundfärger du kan välja mellan även vilken kulör grunden skall vara för att toppen ska bli rätt.
Dom ger dig svar på rostskyddet oxå.

Sen om du lägger spackel förre rostskydd eller rostskydd sen spackel. Ja det är en fråga i sig.
Valfritt, finns olika läger i detta.

Tomato Potato
Dyslexiker..

3

Vad har du för system på topplacken?? Blanda aldrig olika system vänd dig till säljaren för att komplettera med en grund ur samma system.
Du lägger INGENTING!!! mellan plåt och spackel utom möjligtvis den tunna etsande syrabaserade grundfärg som finns på marknaden.
När du spacklat och slipat dig nöjd lägger du en s.k. slipgrund på spackel och dom plåtrena ytorna som sedan slipas med förslagsvis 500`papper
detta för att du ska slippa se genomslip och plastrosor lysa igenom topplacken därefter grundar du. Grund och slipgrund är oftast detsamma idag bara
blandningsförhållandet skiljer.

Vad gäller framvagn och underrede så finns en färg som heter temadur som bl.a. XL säljer och som lägger sig tjockt och hållbart plus att du kan välja glans från
matt till högblankt du kan få dom flesta kända solida RAL färger tillblandat.

Klarlack som inte syns?!?! Menar du att ytan ska vara blank eller matt?? är det en metallic/pearl ?? Klarlacken lyfter den färg du har och``syns``väl inte direkt.

Vad gäller spackel så finns det lättarbetat sådant för alla tillfällen att beställa hem från ex.vis billackering.eu skulle du välja dom så rekommenderar
jag ``Bold``till grovjobbet, ett aluminiumbaserat spackel för grövre fyllning och ``mint``till det sista finarbetet s.a.s.

4 Senaste redigerad av =) (2018-08-16 15:41:54)

ztadsbudet skrev:

Vad har du för system på topplacken?? Blanda aldrig olika system vänd dig till säljaren för att komplettera med en grund ur samma system.
Du lägger INGENTING!!! mellan plåt och spackel utom möjligtvis den tunna etsande syrabaserade grundfärg som finns på marknaden.
När du spacklat och slipat dig nöjd lägger du en s.k. slipgrund på spackel och dom plåtrena ytorna som sedan slipas med förslagsvis 500`papper
detta för att du ska slippa se genomslip och plastrosor lysa igenom topplacken därefter grundar du. Grund och slipgrund är oftast detsamma idag bara
blandningsförhållandet skiljer.

Vad gäller framvagn och underrede så finns en färg som heter temadur som bl.a. XL säljer och som lägger sig tjockt och hållbart plus att du kan välja glans från
matt till högblankt du kan få dom flesta kända solida RAL färger tillblandat.

Klarlack som inte syns?!?! Menar du att ytan ska vara blank eller matt?? är det en metallic/pearl ?? Klarlacken lyfter den färg du har och``syns``väl inte direkt.

Vad gäller spackel så finns det lättarbetat sådant för alla tillfällen att beställa hem från ex.vis billackering.eu skulle du välja dom så rekommenderar
jag ``Bold``till grovjobbet, ett aluminiumbaserat spackel för grövre fyllning och ``mint``till det sista finarbetet s.a.s.

Så först "bold", sen " mint" och sen en slipgrund som slipas tills jag är nöjd och sen grundfärg.
För framvagn och underrede - efter jag fått bort all lös färg, ytrost etc så lägger jag bara på temadur.
Om jag sammanställt rätt? ICQ/ab

Skickade frågade och han skrev att grunden spelade inte så stor roll vilken. (Funka med vilket som)
Skickade frågade även ang klarlack.

Tips på bra grundfärg och slipgrund?
Eller bara ta en som känns bra om inte spela roll för lacken jag köpt?

Ska man grunda eller något före eller görs något efter man kört på termadur?

5

Själv blästrar/slipar jag först, etsprimer på bar plåt. Spackel sedan. Grundfärg efteråt. Sedan Temadur/annan toppback följt av klarlack vid behov.
Du kan INTE lägga temadur/topplack på bar plåt. Rostar satan.

6

Marantz skrev:

Själv blästrar/slipar jag först, etsprimer på bar plåt. Spackel sedan. Grundfärg efteråt. Sedan Temadur/annan toppback följt av klarlack vid behov.
Du kan INTE lägga temadur/topplack på bar plåt. Rostar satan.

Vilken temadur kör du?
Tack för tips. Ingen koll så därför ja frågar ICQ/ab

7

Temaduren kan du få i allt från matt till högblank själv brukar jag välja sidenmatt glans 50?? tror jag att det kallas
på underreden då det i mina ögon ser bäst ut för ögat och är lika lätt som en högblank att spola ren. Glöm inte att
grunda först för bästa möjliga hållbarhet. Good luck.

8

ztadsbudet skrev:

Temaduren kan du få i allt från matt till högblank själv brukar jag välja sidenmatt glans 50?? tror jag att det kallas
på underreden då det i mina ögon ser bäst ut för ögat och är lika lätt som en högblank att spola ren. Glöm inte att
grunda först för bästa möjliga hållbarhet. Good luck.

Vilken grundfärg för denna färg och klarlack eller kan man ta vilken som?

9

Hagmans etsprimer i botten, slipgrund på denna. sedan Temadur. Glans väljer du själv i butiken.

10 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-08-29 09:26:37)

https://www.billackering.eu/ har en lackeringsmanual som är rätt vettig.

Själv köper jag nummera Tipro produkter.
Dom har en mattsvart som de kallar Rallysvart som jag blev nöjd med.

Men lackering är som oljor, alla har en åsikt och jag har rätt.
Så jag ska inte trötta ut dig med min åsikt:-)

"ljushuvud"

11

Tack för alla svar.
Då har man lite humm om hur och vad man ska använda.
Antar lättast är väl att tippa bubblan på sidan och lägga något mjukt under? då man inte har någon lyft

12

Lägg det höga/mjuka där övre dörrkarm/tak/b-stolpe möts annars får du bucklor i dörren/sidan.

13

Om du nu vill göra det ordentligt?
Dela kaross platta.
Annars blir det ett halvbra jobb.
Du kommer inte ångra dig om du gör det ordentligt.
Tar inte längre tid än att du ska välta bubblan fram o tillbaka.
Delade min bubbla, lyfte upp karossen på breda bockar så jag kunde rulla ut chassit under.
Så mycket lättare välta ett chassi.

14

Delad

Post's attachments

PC100395.JPG, 64.77 kb, 408 x 306
PC100395.JPG 64.77 kb, 237 downloads since 2018-09-24