1

Hej

Är på jakt efter en WV cab 1303, och har sett att det finns många USA cabbar på blocket just nu prismässigt ligger de runt 150'
och några betydligt lägre är det något lurt med detta, vad ska man tänka på för en USA cab som inte är besiktigad.

Ingvar

2 Senaste redigerad av michaelth (2018-08-29 08:10:47)

Rost! I bottenplatta och i hjulhus.
Nymålade kan dölja mycket.spackel osv..
Inredning är dyr att fixa om ej perfekt, liksom cabben viken inte är helt lätt att fixa..ytterskinnet är ju inte evigt.liksom trä och gummilister.. En rostfri bil från torra varma länder kan ju ha sprucken instrumentbräda och torkade lister /stolar..
Det är gamla fordon! Sen att motorerna inte är eviga eller billiga att renovera, det e ju så.
Mycket att tänka på.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

PM

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

4

jag har kommunikation med kring en USA import där bilen inte är reg. besiktigad, vad behövs göras ex. bygga om till förgasar motor, byta xx byta xx

5

Jag reggade in en -78 förra året och behövde intyg på att bromsar och stöldskydd uppfyllde kraven. Detta fick jag gratis från svenska Volkswagen. Dessutom skaffade jag nya e-märkta bälten (oklart om det behövdes, jag fick olika svar från besiktningsföretagen) och bytte till europeiska framlyktor med positionsljus i istället för positionsljusen i blinkersen på framskärmarna. Det var allt som behövdes. Bullerintyg behövdes inte så länge det var originalmotor/avgassystem. Insprutningssystem är inga problem att besikta med.
Tänk på att om du ska besiktiga för "eget bruk" så måste det framgå av kvittot att fordonet är köpt utomlands.

Generellt för USA-cabbar gäller att det kan vara knepigt att hitta en del delar, särskilt till insprutningssystemet. Allt finns i USA men det är dyrt med frakt och Postnordavgifter. Vissa delar är gemensamma med bussmotorerna dock.

Pickup EH -76
1303 cab -78

6

insw skrev:

jag har kommunikation med kring en USA import där bilen inte är reg. besiktigad, vad behövs göras ex. bygga om till förgasar motor, byta xx byta xx

Du måste göra en ursprungskontroll Kostar 600kr , se till att bälte o strålkastare är e märkta o göra en regbesiktning kostar ca 2200kr, För att bilen ska gå att regga som eget bruk vilket är så gott som ett måste så måste ni skriva på kvittot att köpet gjorts utomlands. Har du några frågor så kan du höra av dej om du vill jag reggade en cab från 1973 förra året .

7 Senaste redigerad av Eklund (2018-08-29 14:25:03)

Bayerleiner skrev:

Jag reggade in en -78 förra året och behövde intyg på att bromsar och stöldskydd uppfyllde kraven. Detta fick jag gratis från svenska Volkswagen. Dessutom skaffade jag nya e-märkta bälten (oklart om det behövdes, jag fick olika svar från besiktningsföretagen) och bytte till europeiska framlyktor med positionsljus i istället för positionsljusen i blinkersen på framskärmarna. Det var allt som behövdes. Bullerintyg behövdes inte så länge det var originalmotor/avgassystem. Insprutningssystem är inga problem att besikta med.
Tänk på att om du ska besiktiga för "eget bruk" så måste det framgå av kvittot att fordonet är köpt utomlands.

Generellt för USA-cabbar gäller att det kan vara knepigt att hitta en del delar, särskilt till insprutningssystemet. Allt finns i USA men det är dyrt med frakt och Postnordavgifter. Vissa delar är gemensamma med bussmotorerna dock.

Problemen med intygen fick du pga att Tomas skrev dåliga kvitto o skrev att köpet var gjort i Bergkvara o de är extra dåligt i ditt fall som gjorde ditt köp långt efter att han viste att de va problem med kvittona . Jag fick också krav på intyg innan jag kompletterade med ett kvitto från Spanien (dom kommer från usa från början men togs in till Spanien o blev tullade där men aldrig reggade sen såldes dom vidare hit till Sverige ) o då gick bilen igenom utan problem.

8

Och du behöver US original title och tull intyg in Europa den behövs inte kommer från Sverige.... ICQ/bs

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

9

Intygen behövdes för att den var nyare än 76. Det kom nya krav då, men tidigare årsmodeller behövde inte det...jag fick faktiskt ett riktigt kvitto till slut. Utan kvitto som säger att den är köpt i utlandet går det inte att regga den för eget bruk och då behövs intyg på allt.

Pickup EH -76
1303 cab -78

10

Det går rycken om att insprutningsmotorerna hade problem som,  stannar ibland, svårstartade, går orent
Kan man byta motorn rakt av till en 1600 eller är det massa slangar och annat trams

11

Det går att byta motorn rakt av till en 1600, det är dessutom en 1600 så man kan sätta på förgasare istället och ta bort insprutningssystemet.

Men du kan ha samma problem som de du nämner på en förgasarmotor om du har dåliga komponenter. Problemet med insprutningsmotorerna tror jag är att folk inte förstår dem.
De är relativt enkla att felsöka med en multimeter och så länge alla komponenter är i ordning och det inte finns några vacuumläckor så går den finfint, med bättre avgasvärden än vad som går att uppnå med förgasare. Men det här med insprut vs förgasare verkar vara en närmast religiös fråga för en del  ICQ/bs
Själv valde jag min bil just för att den har insprutning, jag gillar det för att jag avskyr att hålla på med att justera förgasare...

Pickup EH -76
1303 cab -78