Hej. Är ny på detta forum. Skakade tidigare i somras liv i min mors gamla bubbla från 55 och besiktigade den utan anmärkning efter att packboxen till bakaxeln och ett par hoprostade hjulcylindrar byts. Lite bilder på projektet kommer förhoppningsvis. Nu till min fråga. Bilen är i helt originalskick och jättefint skick. Dock har huven bytts ut en gång på 70-talet. Det jag noterade är att det blir en ganska stor glipa mellan huven och karossen - så pass stor att man får in fingrarna. Frågan är om det kan vara ”fel” modell av huven eller om det går att justera. Emblemet som sitter på är vad jag förstår från 1960- bifogar en bild. Tacksam om någon vet/ Håkan
Hej!
Kan ju vara så att man bara bytt nedre emblemet till ett nyare. Bara dom som skruvat med bilen vet vad man gjort med den innan.
Kolla vad du har för någon typ av infästning bak för gångjärnen. hur många hål du har för emblemet uppe osv.
Är huven omlackad? Stämmer den dåligt kan det även vara så att fronten är kortare än original. Med andra ord har man hittat något främmande föremål med fronten så att säga
Kolla plåten på sidorna där reservdäcket sitter. Brukar skrynkla sig lite där om den har krockat.
Här är en länk att jämföra huven med.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=391791
hoppas att det löser sig lätt.
Välkommen hit också 
är det ett stag som håller huven uppe ? då när man glömmer att fälla in staget så blir huven böjd 
4 2018-08-31 05:50:15 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-08-31 06:14:36)
55 Huvar ska ha en egen skruv för staget som håller upp huven.
en passform mellan huvar kan skilja rätt mycket. sen kan gångjärnen fått stryk så huven passar dåligt i sidled.
Har man stor glipa i mitten på sidan. kan man ta loss huven lägga den på lämpligt underlag och pressa på ordentligt.
Man får prova några gånger.
Till sist detta var en masstilverkad bil i lågprisklassen så springor fanns det nog original , som vi idag inte ser på nya bilar.
Nya bilar kan inte ha stora springor för då klarar inte robotarna av att montera ihop bilen.
Det kunde man på femtiotalet då nästann allt gjorde av människohänder.
https://vwsplit.wordpress.com/2017/08/0 … r-1952-56/