1

Då jag är ny i Vw världen undrar jag om någon kan förklara funktionen på de båda justerskruvar som sitter på framvagnen.
Den är sänkt men det finns nästan ingen fjädringsväg så den är mycket stumm fram. Skull vilja höja lite för att förhoppningsvis få lite rörelse i fjädringen.
Martin

Post's attachments

20180822_151514.jpg, 741.31 kb, 965 x 1348
20180822_151514.jpg 741.31 kb, 191 downloads since 2018-08-22 

Vw 1966
Vw 1959

2 Senaste redigerad av Totoob (2018-08-22 14:31:50)

Din framvagn är ställd i mer eller mindre högsta läget, justeringarna är insvetsade i vad som resulterat i ett väldigt lågt läge, man kan svetsa in de mer roterade så att det går att justera framvagnen till ett högre läge. Jag har exakt samma problem på min framvagn, jag kommer att kapa bort de och vrida upp de mer så att jag kan höja högre då jag har monterat sänkspindlar också.

Men funktionen är som sådan att du släpper på muttrarna på undersidan, och sen skruvar in justerskruven mer, då skjuter den på den aluminiumbiten som syns i överkant, den tar då med sig och roterar fjäderpaketet i röret, det vrider då ner bärarmen och höjer bilen, och motsatt håll för sänkning.

Prova och se om du kan höja den lite mer, men som sagt, det ser ut som att det börjar närma sig det högsta läget...

3 Senaste redigerad av Tristar (2018-08-22 15:39:15)

Dina justerskruvar i framvagnen är inte original, utan en eftermarknads sänksats.
Du kan lossa muttern som låser den rektangulära aluminiumbiten.
Plockar du av aluminiumbiten och vrider den ett halvt varv, så vinner du 1-2 cm i höjd, hålet är inte centrerat.

Att framvagnen är stum beror säkert på att stötdämparna bottnar "eller" och att armarna ligger på genomslagsgummina.
När man sänker framvagnen måste man byta till kortare stöddämpare, men frågan är i ditt fall om de kortare inte bottnar ändå?

Post's attachments

IMG_1689,1.jpg, 125.52 kb, 900 x 1200
IMG_1689,1.jpg 125.52 kb, 185 downloads since 2018-08-22 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

4

Efter lite skruvande tror jag att det är stötdämparna som delvis är problemet. Skruvade av dämparna helt och då fanns det viss fjädring, dämparna är i princip i sin max längd monterade så jag tror att de är för korta för de håller tillbaka uppfjädringen.
Skall prova ett par längre frågan är bara hur långa det skall vara.

Vw 1966
Vw 1959

5

Dom flesta som kör lågt bygger om tornen efter den höjden man vill ha speciellt om man kortat framvagnen

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Någon som har något tipps på stötdämpare, den jag har är för kort för den är i sin max längd dock tror jag att en standard kommer att bli för lång.
Den jag har är 37cm helt utdragen, original tror jag är ca 49cm.
Kanske har någon en original i Kungälvs området som jag kan låna för att prova innan köp.

Vw 1966
Vw 1959