1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-08-11 07:03:57)

Packningen bytat för en månad sedan då den gamla läckte växellådsolja. Gjordes superordentligt och enligt konstens alla regler av en duktig kille här på listan.

Nu läcker det växellådsolja igen. Kanske den gamla packningen var inte dålig och det är annat. Vad är nästa steg? tacksam för tips

Är det drivaxeln som ska bytas?

Post's attachments

Drivaxel bak barndoor1.jpg, 87.78 kb, 960 x 720
Drivaxel bak barndoor1.jpg 87.78 kb, 8 downloads since 2018-08-10 

Drivaxel bak barndoor2.jpg, 74.31 kb, 960 x 720
Drivaxel bak barndoor2.jpg 74.31 kb, 5 downloads since 2018-08-10 

Drivaxel bak barndoor3.jpg, 73.65 kb, 960 x 720
Drivaxel bak barndoor3.jpg 73.65 kb, 5 downloads since 2018-08-10 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Känns ju konstigt om drivaxeln skulle vara sliten.
Byttes även lagret?

Tomato Potato
Dyslexiker..

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-08-10 19:02:32)

Beställde hela kitet och allt bytades.

https://www.classicvw.se/packningssats- … ts_id/4100

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-08-10 20:14:46)

Verkar var lite knöligt när man byter packbox.
Jag gjorde enl instruktionen, men var ändå tvungen att knacka in den nån mm till när den läckte, på ena sidan
Men kolla distansringen så den har en bra ytaför packboxen. Och att O ringen tätar ordentligt (nr2 på bilden).

Post's attachments

lager II.JPG, 104.62 kb, 534 x 785
lager II.JPG 104.62 kb, 18 downloads since 2018-08-10 

lager.JPG, 153.41 kb, 981 x 829
lager.JPG 153.41 kb, 10 downloads since 2018-08-10 

5

Nej, det ät nog inget fel på drivaxeln. Hur noga  eller hur duktig man än  är så är det inte ovanligt
att det läcker efter en kort tid. Jag har upplevt att eftermaknadsgrejorna inte alltid håller måttet.
Ditt problem har även drabbat mig några gånger.

6

Mr 56 skrev:

Verkar var lite knöligt när man byter packbox.
Jag gjorde enl instruktionen, men var ändå tvungen att knacka in den nån mm till när den läckte, på ena sidan
Men kolla distansringen så den har en bra ytaför packboxen. Och att O ringen tätar ordentligt (nr2 på bilden).

Tack. Kan du utveckla 'knacka in någon mm'? Är det på oljefångarbrickan du knackade den som syns på min bild innanför lagerflänsen?

Ska plocka av lagerflänsen och kolla så O gummiringen tätar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

bubblan4tom skrev:

Nej, det ät nog inget fel på drivaxeln. Hur noga  eller hur duktig man än  är så är det inte ovanligt
att det läcker efter en kort tid. Jag har upplevt att eftermaknadsgrejorna inte alltid håller måttet.
Ditt problem har även drabbat mig några gånger.

Tack. Hur löste du det? Ny packbox? Ny gummiring?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Ja, det var packboxen som inte höll tätt. Med ny packbox har det inte läckt mer (ännu).

9

luftgekühlt skrev:

Beställde hela kitet och allt bytades.

https://www.classicvw.se/packningssats- … ts_id/4100

Det är viktigt att kronmuttern dras åt med rätt moment för annars så läcker det.

10

stickan skrev:
luftgekühlt skrev:

Beställde hela kitet och allt bytades.

https://www.classicvw.se/packningssats- … ts_id/4100

Det är viktigt att kronmuttern dras åt med rätt moment för annars så läcker det.

ofan. kan rätt moment åstadkommas med vanlig tryckluft mutterknackare?

vad ska det vara för moment?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

11

När man monterar yttre överfallet måste distansringen för packboxen ligga i överfallet annars knäcker man packboxen och det läcker.

12

Hans Landelius skrev:

När man monterar yttre överfallet måste distansringen för packboxen ligga i överfallet annars knäcker man packboxen och det läcker.

Tack, säkert en superbra och viktig detalj som jag såklart inte förstår (mitt fel). Kan någon visa på bild vad som menas?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Jag knackade in min packbox 2mm.

Det kan ju vara ytan som den snurrar mot som är skadad, och då börjar det läcka igen efter ett tag.

Och normal mutterknack räcker inte att dra mutter

253 Foot pund (35 kgm) ska det vara.
Låna en momentnyckel.

http://www.brandow.eu/vw/142/005.jpeg