1

Hej

min Eh pickup 77a behöver ett nytt flak (och mycket annat, rost överallt) då det nuvarande är fullt av stora rosthål. Jag har kollat runt lite på nätfirmorna och Paruzzi har flakplåt, blir 2000kr plus frakt för att täcka hela.  Finns det billigare alternativ?

Flaket ser ut att vara punktsvetsat, hur täta är de? Svårt att se för all rost. Default/hmm

Ska man borra ur punktsvetsarna eller slipa bort dem med vinkelslipen för att få lite tempo?

Är inte så van att jobba med plåt så tips emottages varmt! ICQ/ab

//Fred

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

2

tja för 2 k skulle jag inte tveka, om man inte har utrustning själv att knäcka fram..

Är inte så van att jobba med plåt

om dusäger var du bor, så finns det kanske någon med mer vana, som kan komma och fika/ titta lite och ge dig några hints.. bor själv i blekinge =södra sverige.annars hade jag nog kunnat komma förbi.. finns ju massor av duktigt folk här!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jag knäckte mitt själv till bayen, dels för att jag har tillgång till bra maskiner, dels för att jag skulle ha en lucka baktill och hade varit tvungen att bygga om hursomhelst om jag köpt färdigt.

Gjorde mitt i 1mm plåt vilket kanske är i stadigaste laget.

2k låter billigt, mtrl kostar fort pengar och räknar du dina timmar i pengar så är 2k inget.

I denna tråd från sidan 6 syns hur jag gjorde.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … p;start=75



//Stefan

4

Tack för svaren.

Det tråkiga med paruzzi bitarna är att de är relativt små, 150x37cm, och det leder ju till en massa skarvar(3längsgående och en tvärsöver). Skarvarna leder lätt till rostangrepp har jag lärt mig. Ett flak är, lite snabbt mätt, 270x150cm och de flesta standard plåtar är, om jag minns rätt, 2x1m så det blir ju en längsgående och en tvärs där med.

Lutar ändå mot de färdiga bitarna. Är ett tag kvar tills jag ska börja med flaket men tänkte vara ute i tid och beställa grejer.

Vad skulle ni rekommendera: kant i kant eller överlappande skarvar?

I dagsläget är det en murken träskiva på flaket som säkert bidragit till dess horribla skick. Det måste finnas bättre sätt att skydda det nya flaket. En riktigt stryktålig färg kanske? Hammarlacka hela flaket?

//Fred

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

5

Kapell? ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

´Paruzzi´ plåten du menar finns hos din lokale res.dels handlare åxå ..

http://www.klokkerholm.com/xProductCata … up=1699649

Å lackar du flaket som vanligt sen så håller det nog din tid med bilen ut , du ska väl inte köra runt m grävskopor och traktorkedjor på flaket heller .. ICQ/ad

You´ll never know...

7

Original är det ju en skarv på tvären och en på längden (om jag inte missminner mig). Väljer du att lägga plåtarna omlott skulle jag lägga den främre över den bakre eftersom man oftast sopar av flaket bakåt och mindre skit fastnar i skarven på detta vis.

Erfarenheten säger mig att ngt som skyddar flaket mot väder och vind ger det bästa skyddet, men man kan även behandla skarvar och själva lastytan med en lättflytande olja, en behandling man gör bäst i att upprepa med iaf årligt eller varannanårligt intervall beroende på hur mycket pickisen används.

En stryktålig färg som fått härda länge är nog det bästa. Hammarlacken kommer undan med att den stryks på relativt tjockt om man jämför med en sprutad färg, men den är ju även erkänt stryktålig. En tvåkompontentsfärg som lagts tjock och fått härda länge är nog hård och stark den också.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Kapell ja det skulle sitta fint, kanske skulle kolla runt på ett lågkapell.

Nä inga grävskopor på mitt flak men kanske lite bildelar ICQ/ab

Ingen ide att ha en pickup om man inte ska använda flaket, tycker jag.

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

9

Tack för tipsen Kee, ska undersöka färger.

Det här med kapell är intressant men då jag bor i centrala Göteborg är jag lite orolig för att en sådan lös detalj lätt får fötter och försvinner.  ICQ/ac

//Fred

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

10

Kollade hastigt på Mekonomen, Autoexperten och bildelsbasen och plåten var avsevärt mycket dyrare än vad Holländarna tar. Frakten bör bli mellan 500-1000kr jag tror närmare 500 än 1000 för sju bitar.

Blir väl att ta lite andra grejer när jag ändå beställer. ICQ/ab

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

11

helmut skrev:

Jag knäckte mitt själv till bayen, dels för att jag har tillgång till bra maskiner, dels för att jag skulle ha en lucka baktill och hade varit tvungen att bygga om hursomhelst om jag köpt färdigt.

Gjorde mitt i 1mm plåt vilket kanske är i stadigaste laget.

2k låter billigt, mtrl kostar fort pengar och räknar du dina timmar i pengar så är 2k inget.

I denna tråd från sidan 6 syns hur jag gjorde.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … p;start=75



//Stefan

Följde ditt bygge med intresse och imponerades. Hade glömt bort att du bytte flak. Läste igenom den biten igen, mycket bra vägledning. Tack Helmut för tipset.

Hmm känner att jag kanske måste höja min ambitionsnivå lite med bilen. Från början var det att få den besiktigad (som alltid eller hur ICQ/ag ) men eftersom det bara dyker upp mer o mer som måste åtgärdas (framförallt rost) så känns det ju trist att bara göra det värsta. Jaja får väl se. Har ju inte eget garage så bilen står ute mycket.

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se