1

Min -68:a med original likströmmare
släcker laddlampan men laddar inget.
Nån som på rak arm kan se på bilden om relät är rätt kopplat?

Martin A

Post's attachments

4120ADE0-33AF-421D-AD25-119F93D6D742.jpeg, 138.03 kb, 640 x 480
4120ADE0-33AF-421D-AD25-119F93D6D742.jpeg 138.03 kb, 9 downloads since 2018-07-28 

2

Är det verkligen ingen som har koll på det här?
Nån som har en bil och kan ta en bild?

Martin A

3

Svårt att se på din bild på telefonen... jämför med denna vet jag, så ser du om det är rätt.


http://forumbilder.se/G9TFC/generator-800-lik.jpg?width=150

4

Reläet på bilden har inget att göra med laddningen. Laddningsreläet är närmare vänster "yttervägg" och är något större.

5

Som sagt det är inte laddrelaet.

Om du inte har så köp en billig multimter (biltema har).
Starta motorn mät mellan jord och D+ på generatorn.
Vid förhöjd tomgång bör du har 13,4-13.7 Volt.

Har du det gör du samma mätning på batteriet, och där skall du ochså ha 13,4-13,7 volt.

Har du inte det så är det dags att börja felsöka
Känns som do har problem mellan B+ och batteriets pluspol.

Man leta reda på Laddreläet först, och lägg ut en bild här.

6

Hittat relät och allt sitter rätt. Har bara batterispänning och väldigt lite laddning från generatorn.
Fältspänningen är bara 0,3V! Nån som vet vad den brukar ligga på?
Provkörde generatorn som motor och den började snurra så den är nog hel.

Martin A

7

Fick tag på ett annat relä och nu har jag laddning men, spänningen mätt på batteriet pendlar mellan 13v på tomgång och upp till ca 18v vid 3-4000 varv.
Fattar inte vad det är som händer. Är inte reläna bättre än så här?

Martin A

8 Senaste redigerad av Björn J. (2018-08-05 10:41:22)

Du har kanske ställt frågan i fel forum, kanska hade varit bättre i "el-tråden".
Nåväl, likströmmare.... Det är vanligt att "kolen" är slitna. Egentligen heter dom "borstar" två grafitbitar som sitter an mot den roternade kommutorn inne i generatorn. Men kan inspektera dessa genom två ovala hål med plastlock, i generatorhuset. Vanligvis har dessa plaatlock för längesedan försvunnit. Nya kol är billiga, och dom skall löpa lätt i sina hållare, en spännfjäder med bra spänst skall trycka dem mot kommutorn. Dessutom kan det samlas smuts mellan kommutorns kopparplattor som ger överledningar som försämrar laddningen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

9

Borstarna har inte bottnat och dom löper lätt och fint.
Problemet är ju inte låg spänning utan att den inte är stabil.
Pendlar ju mellan 13v på tomgång upptill
18-19v på lite varv.

Martin A

10

Om du har 18V vid 3000 varv, har du det över batteriets plus och minuspol?
Eller på B+ på Reläet,och eller generatorn?


Jag köpte ett nytt Braslianskt relä och det bettede sog ungefär som ditt alldeles för hög laddspänning.
Så jag fick ta ett gammalt Bosch istället.

11

Det är mätt på batteriet.
Relät är ett gammalt Bosch.

Martin A

12

Släng det 18volt är för mycket då kokar du sönder batteriet.

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

13

Batteriet gasar redan vid 14,4 volt.
Optimal laddningsspänning är 13,8-14,1 volt. Bäst om den ligger någonstans där emellan.
Det finns nu modernare elektroniska regulatorer även för likspänningsgeneratorerna, jag vet att Classic VW Up-North brukar ha sådana.
https://www.classicvw.se/laddningsrela- … cts_id/797
Jag har dock aldrig själv använt något sådant, då jag numera bara har växelströmsgeneratorer.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

14

Visade sig att relä nr 2 också var konstigt.
Men nu sitter nr 3 på plats och problemet är löst!

Martin A

15

Det andra relät, på bilens högra sida under baksätet är till elbakrutan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

16

Japp jag märkte det när jag höll på och grejade!

Martin A