1

Det har börjat gå trögt att växla på min 1303:a. Det är i längsled det går trögt någonstans i länkaget. Jag har smörjt det jag kommit åt utan att demontera för mycket, alltså under luckan under baksätet samt kulan under spaken. Finns det mer jag kan göra utan att plocka isär halva bilen, eller är det inte så bökigt jag tror?

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

2

Original- eller eftermarknadsspak, rätt justerad?
Förmodligen ligger problemet i lådan.
Alternativet  är att växlingsmekanismen inte gör sitt jobb rätt: kolla bussningen bakom spaken och knuten under baksätet. Är låsskruven spänd OCH låst med låstråd(!)? Bussningen kollar du genom att ta bort spaken: kan du föra stången i sidled/upp o. ner är bussningen kass.
Koppla loss vxl. från mekanismen genom att lossa låsskruven under baksätet. Om allt ovan var ok skall spaken/växlingsmekanismen löpa lätt nu. Om inte sitter problemet i vxl.
Finns renoverade vxl. på hyllan, alt. renoveras befintlig vxl. (matching numbers).
0705-69 33 43 Mats

Post's attachments

20180410_193401 25.jpg, 146.44 kb, 1152 x 864
20180410_193401 25.jpg 146.44 kb, 134 downloads since 2018-08-14 

20180412_200711 25.jpg, 157.7 kb, 1152 x 864
20180412_200711 25.jpg 157.7 kb, 128 downloads since 2018-08-14 

3

Tack för ett utförligt svar! Spaken är en Empi eftermarknadsspak som har funkat perfekt fram tills nu. Den har alltid varit trög i längsled (mellan 1:an och 2:an resp. 3 och 4) efter att ha stått ett tag, särskilt över vintern. Jag ska ta mig en titt på det i vinter.  ICQ/br

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18