1 Senaste redigerad av Keyser Söze (2018-08-09 20:04:45)

Efter att jag för andra gången plockat ur motorn för att konstatera att den nyköpta lådan inte passar så ger jag upp och kommer att köpa en gummistropp så att inte 4:an hoppar ur....

Således finns en busslåda till salu som ska passa till 1700,1800 och 2000-motorer.

För att underlätta ev. köpares blivande huvudvärk så hade lådan passat till min 72:a med 1700-motor om måtten för fästena mot motorblocket (58mm) varit kortare, så även "husets"längd (83mm) för startmotorn.

Främre fästet är defekt, bygeln är av. Körde obehindrat ändå med detta fäste på gamla lådan så jag har inte letat nåt nytt.

Märkningar som jag hittat på lådan är: CK 20 03 3 och 002 301 103 D

Skicka ett PM med mobilnummer så skickar jag bilder.

2000:-

Om nån sitter på en låda med kortare mått över nämnda punkter och behöver längre så är ju ett byte rakt av intressant ändå....

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

2

För att hjälpa dig och en eventuell köpare tänkte jag bidra med lite info.

Lådan du har verkar vara en udda fågel, en 002-låda med den djupare sprängkåpan. Det var inte lätt att hitta info om den, men det verkar som det är en "sen" 002a, anpassad för tvålitersmotorn. Normalt har dessa en 091-låda ihopparad med sig. Vet inte vilken marknad dessa förekom på, eller om det var ett tillval helt enkelt? Tvålitersmotorn har ett djupare svänghjul, därför är även sprängkåpanh djupare, axeln längre och startmotorn speciell.

Om du ändå vill använda lådan och har en originallåda liggandes, kan du byta sprängkåpan till original och modifiera huvudaxeln. Verkar vara flera som gjort så och kört så utan problem.

Observera att jag skriver detta endast för att hjälpa, anses det opassande kan jag ta bort det.

Lycka till!  ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Stort tack till kee för info om lådan, ju mer info desto bättre!  ICQ/ay

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72