Har nyss släpat hem en 74:a bay. Finns en del rost att åtgärda, men den var otroligt komplett. Jag har dock ett problem som jag vill lösa så fort som möjligt. Framhjulen har låst sig i ett läge så de står vinklade snett utåt. Detta gör att bussen svänger åt vänster när man puttar på den. Ratten sitter också fast, den går inte att snurra på. Jag har försökt att dunka hjulen rakt med foten, men de sitter för hårt. Själv tror jag att problemet är det att man måste stoppa in nyckeln i tenningslåset för att rattlåset ska släppa. Dock är nyckeln helt sönderrostad, så det går ej. Finns det något sätt att få styranordningen att fungera igen, utan att byta ut allt för mycket?
Det låter definitivt som att rattlåset ligger i. Mitt tips är att du först försöker allt för att helt enkelt låsa upp bilen med vanliga nyckeln. Stålborsta av den. Smörj den med 5-56. Lirka och försök försiktigt övertala tändningslåset att gå runt. I värsta fall beställ en ny nyckel (nyckelnummer ska stå på någon av låskistorna. Kanske i dörrlåsen. Jag vet inte.).
Om du vill bryta sönder rattstång/tändningslås etc så skapar du ännu mer jobb för dig.
Det kanske kan gå att underifrån dela rattstången från styrväxeln så man kan styra bilen även fast rattlåset ligger i.
I värsta fall kan du väl såga av styrstagen eller lossa styrlederna. Jag skulle föredra det före att sabba rattstång/tändningslås.
1956 Oval
Borde gå att ta bort ratten och sedan hela klumpen med ratt- och tändningslås.
Ali G
Vid golvet finns en plåtkåpa runt styrstångs röret.under den en gummi knut med den särad kan man lossa rattstången från styrväxeln
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för era svar, nyckeln är alldeles brun av rost, men har nog sina konturer kvar, skulle kanske gå om man skrubbade upp den lite och kanske lämna in den till någon som kan kopiera den. Ska försöka rengöra den så bra det går, känns ju synd att behöva såga sönder saker, då rattstången för övrigt är i mycket fint skick. Jag är dock inte hemma förrän på fredag, så fler tips mottages gärna under tiden 
6 2018-08-08 17:47:32 Senaste redigerad av kee (2018-08-08 17:48:25)
Dizzycaps förslag låter helt vettigt. Tänk även på att om rattlåset ligger i, kan det finnas friktion i själva låskolven om ratten ligger an mot den, så för att hjälpa låset när du lirkar styr du "ännu mer" åt det håll ratten är vriden åt, på så vis avlastar du låsmekanismen från rattens belastning. Försök att undvika att bryta av nyckeln i låset, då har du bara mer jobb.
Att kopiera nyckeln innan du brutit av den är en god idé, men genom att kopiera nyckeln utifrån nyckelnumret och inte formen, får du mer korrekta mått. En mer renommerad låssmed ska kunna fixa det och det är förmodligen det allra enklaste sättet att lösa dina problem.
Lycka till!
Har fortsatt försöken med rattlåset. Lämnade in nycklarna till en låssmed, men de kunde inte kopiera den, då den var för rostig. Hur får jag råg på en ny? Tydligen ska man kunna beställa en från VW, men hur gör man det? Antar att man ska ha ett speciellt nummer. Det finns ett nummer innanför dörrhandtaget på förardörren och ett annat på låset till bakluckan. Kan man använda dessa nummer för att få en ny?
Du behöver bara koden som finns på låset och en duktig låssmed.Han tillverka ny nyckel åt dig.
Jag brukar går till låstjänsten i Östersund och det har fungerat alla gånger för mig.
Jaha, vad bra! Jag ska leta efter någon bra låssmed som kan få till nyckeln. Men vilken kod är det som är rätt kod? Är det den som sitter innanför dörrhandtaget på förardörren?
Är tändlåset bytt under årens gång passa inte koden från dörrlåset då går du bet.
På vissa gamla nycklar är koden instansad syns nåt på din?
Det finns en kod på ena nyckeln, men det är inte den som hör till tändningslåset. Nyckeln ser rätt så original ut, av den typen med ett stort vw-märke på sig.
12 2018-09-10 18:52:22 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-09-10 18:58:58)
Jag har noll koll på Bay bussar.
Men om det går att få tag i en ny låskolv .
Så borde man kunna borra ur den och sen starta med en mejsel.
Eller så kan man hyra en låssmed som kan bryta upp den på ett "mjukt" sätt.
Fast min vän Google hitta de här filmen
https://www.youtube.com/watch?v=PNhTG7jHIa8
.