26

Fel av mig angående monteringen....sorry! Trodde även att dom hade monterat det nya insprutsystemet som GoWesty tagit fram...men så var det ikke heller.

http://www.gowesty.com/product/electric … -system?v=

Men jag tycker nog att dom har finjusterat och förbättrat delarna till bättre kvalitet (130hp) så i mina ögon så är det troligtvis en mycket bättre balanserad motor än den dom gjorde på VW på 80-talet.
Men jag vet ju inte, spekulerar bara.

2450cc MHi WBX Original Engine
9.4:1 compression, with 130 bhp & 155 ft.lbs torque
new build engine, complete & modified
new parts supplied from the USA, DE, UK & NL, very best quality materials
we are the only builders in Europe  here in Amsterdam
complete photographic history supplied, a certificate of authenticity
guarantee for 36 months, unlimited kilometers
yearly service contract
new polished and tuned (stg 1) cylinder heads. ACR
much more room for tuning, but we are happy with this
restructured case
stainless steel parts replace steel
HD oil pump
HD hydraulic lifters
lighweight racing pistons, seals
large bored cylinders
counter weighted & polished, super smooth results
new 84.5mm stroke balanced crankshaft
upgraded camshaft, adds more torque & power
flywheel assembled, shims & seals
distributor timings shaft set
new waterpump
new stainless steel piping
new oil cooler
new valve covers
copper head gaskets
------------------------------------------------------------------------------

Såg att dom tillochmed gjort en 2.7 lit wbx!!  http://www.gowesty.com/product/rebuilt- … cc-engine-

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

27

tresca skrev:

Verkar som om dom renoverar motorer enligt Go Westy recept. Är säkert bra men €7000 plus utbyte och frakt är ju en hel del. Man får ju återanvända insprutet eller förgasaren så där uppdaterar man ju inte tekniken.

Kan man inte uppnå samma driftsäkerhet och effekt (130 hk) med en Subaru med en betydligt lägre kostnad? Visst, det är ju inte vw men då har man ju 20 år nyare teknik.

För några år sedan när jag räknade på vad en Subaru konvertering skulle kosta, då skulle jag leja bort allt arbete och låta någon annan göra hela jobbet, hamnade jag på 50:000:- och som jag har lärt mig, så håller aldrig en budget, så rimligtvis skulle det förmodligen landa på gissningsvis 60:000:- 70:000:- för det kalaset.

Fördelen med detta VW bytet är att du slipper byta bromsar och hela strulet med ny regbesiktning. Du bara byter motor sen är du 'good to go'. Inget annat klydd!

Jag själv kommer att satsa på en renoverad Volvo B23 att lägga i min buss. Köpte en pickup i våras med Volvo B23 111hp, som går bra. Portar och planar toppen och hamnar på cirka 150hp enligt Volvo folket.

Har redan köpte en renoverad Volvo motor och toppen håller på att fixas just nu. Konverteringssatsen 7500:- , motorn 5000:- redan här blir jag lycklig. Mycket lägre ekonomi och slipper byta bromsar.

Skottsäker och bottenstark Volvo spis som går jämt och fint är min melodi...men visst motorn kommer att sticka upp en del , men det kan jag ta ICQ/bq

VW T2 Deluxe 2L 1979.

28 Senaste redigerad av Tristar (2018-08-04 17:17:09)

AlexanderR skrev:
tresca skrev:

Verkar som om dom renoverar motorer enligt Go Westy recept. Är säkert bra men €7000 plus utbyte och frakt är ju en hel del. Man får ju återanvända insprutet eller förgasaren så där uppdaterar man ju inte tekniken.

Kan man inte uppnå samma driftsäkerhet och effekt (130 hk) med en Subaru med en betydligt lägre kostnad? Visst, det är ju inte vw men då har man ju 20 år nyare teknik.

För några år sedan när jag räknade på vad en Subaru konvertering skulle kosta, då skulle jag leja bort allt arbete och låta någon annan göra hela jobbet, hamnade jag på 50:000:- och som jag har lärt mig, så håller aldrig en budget, så rimligtvis skulle det förmodligen landa på gissningsvis 60:000:- 70:000:- för det kalaset.

Fördelen med detta VW bytet är att du slipper byta bromsar och hela strulet med ny regbesiktning. Du bara byter motor sen är du 'good to go'. Inget annat klydd!

Jag själv kommer att satsa på en renoverad Volvo B23 att lägga i min buss. Köpte en pickup i våras med Volvo B23 111hp, som går bra. Portar och planar toppen och hamnar på cirka 150hp enligt Volvo folket.

Har redan köpte en renoverad Volvo motor och toppen håller på att fixas just nu. Konverteringssatsen 7500:- , motorn 5000:- redan här blir jag lycklig. Mycket lägre ekonomi och slipper byta bromsar.

Skottsäker och bottenstark Volvo spis som går jämt och fint är min melodi...men visst motorn kommer att sticka upp en del , men det kan jag ta ICQ/bq

Just Volvo motor är inte så enkelt att besiktiga med om inte det är ändrat sen 3 år. En Firma tog fram ett typ intyg med Volvo motor till T3 redan på 80 talet och det intygen vill bilprovningen alltid ha nu. Intyget säljer gubben fortfarande, om minnet inte sviker mej för 1500:- och då måste du bygga precis efter intyget för att få igenom bilen.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

29

Tack Tristar, den historien har jag inte hört förut!

Det fanns ingen sådan här berättelse bakom denna bil,vad jag vet.
Tyvärr så är gubben till hädan gången så det går inte att fråga honom. Dock tror vi att det var ganska vanligt med dessa konverteringar B18 B19 B20 B21 och B23 i pickuper här i Sverige.
När jag tänker efter så vet jag en kille här i närheten som har en DH med en B18 honom kan man fråga, om man vill.

Den pickup som jag köpte är från Dalarna. Historien är att en gammal gubbe som jobbade som mekaniker på Volvo i många år och hade denna pickisen.
Han la i denna B23 som då bara hade gått 10000mil, omkring 2006. Bilen har inte rullat mycket sen dess. Gubben dog för nått år sedan ...sonen till honom gjorde nån deal med killen som jag sen köpte bilen av.
Tanken var att plocka motorn och lägga i min Syncro och skrota väck pickisen. Nu är jag dock så himla nöjd med pickisen så det vill jag inte göra längre utan jag köpte en renoverad Volvo B23 motor.
Delar finns överallt och är tokbilligt.

Ringde och frågade Dalhem's som den säljer amerikanska konvertering för 7500:-. Han berättade historien om hur det hela började. Det var tydligen folkrace folket som började det hela med byta till Volvomotorer i sina VW folkrace bilar.
Nån privat tjomme började tydligen att tillverka dessa konverteringssatser. Det fungerade tillräckligt bra att åka folkrace med, men när nån la i det i sin gatbil så blev det väldigt mycket vibrationer i bilen eftersom prylarna var inte tillräckligt välbalanserade. Sen vet jag inte mer om detta. Jag har nämligen försökt att hitta den firman som tillverkade dessa konverteringskit här i Sverige men jag hittade inget och hamnade då hos Dalhem's till slut, som då berättade denna historia.

Märkligt är att det finns bara en firma i hela världen, som tillverkar dessa Volvo konverteringskit. Tycker att det är märkligt att det inte finns i Sverige eller åtminstonde ett nerlagt företag som brukade göra dessa?

VW T2 Deluxe 2L 1979.

30 Senaste redigerad av Tristar (2018-08-04 18:43:09)

Det fanns ett svenskt företag som gjorde dessa ombyggnader i bilarna på 80-90 talet.
Då original motorerna gick sönder redan kring 10-12000 mil. Topparna ärgade sönder.
Jag tror inte han sålde några ombyggnadssatser utan han gjorde hela motorinstallationen.
Detta var hans levebröd i många år. Han la ner massor av pengar för att få typintygen godkända.
Han är pensionär idag men vi var i kontakt med honom för några år sen och köpte ett intyg med byggbeskrivning.
Motor och ombyggnadssaten med intyget blev liggande då han som skulle ha det i sin bil har inte kommit till skott än haha.

Men utan detta intyg får man inte igenom en ombyggnad med Volvo motor idag i en T3.
Han har fått ensamrätt på denna ombyggnaden.
Man borde kunna komma runt hans intyg idag men kanske inte då det står i bilprovningens datorsystem.
Och inte mer än 112 HK. En B23 går inte. Intyget är väldigt tydligt vad som gäller.

Dessa ombyggnadssatser sitter i massa T3 och kostar inte mer än 1500-3000:- inkl motor men då utan intyg.
Idag byter man tillbaka till originalmotorerna.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

31 Senaste redigerad av AlexanderR (2018-08-04 20:48:09)

Min bil är reggad med B23. En B23 är på 111hp som jag förstår det. Se foto på dispenser!

Post's attachments

IMG_0042 (1).JPG, 67.06 kb, 640 x 480
IMG_0042 (1).JPG 67.06 kb, 170 downloads since 2018-08-04 

VW T2 Deluxe 2L 1979.

32

Tristar, hur gjorde du med ditt bygge? Har du gått genom SFRO som ombyggt fordon?

33 Senaste redigerad av Tristar (2018-08-05 08:46:11)

AlexanderR skrev:

Min bil är reggad med B23. En B23 är på 111hp som jag förstår det. Se foto på dispenser!

Jo jag vet det finns undantag.

34

tresca skrev:

Tristar, hur gjorde du med ditt bygge? Har du gått genom SFRO som ombyggt fordon?

Vår TriStar är bes och godkänd som ombyggt fordon.

Men stoppar man i en motor som inte har mer är 112hk som original motorn har är det bara att köra in och reg.bes.

Men vill man som i vårt fall ha några HK till så är enda vägen just att få den klassad som ombyggt fordon.

Vi gjorde först bara en vanlig regbes. med motorbytet som dom då inte ville
godkänna utan då hänvisade dom till SFRO och då få den klassad som ombyggt fordon.

När vi kom till SFRO så tyckte dom att den var för lite ombyggd för att klassas som
ombyggt fordon så dom godkännde inte bilen heller.
Utan man måste bygga om fler delar för att få den klassad som ombyggd fordon.
Tex byta ut bromsarna. Eller tex styrinrättning.
Det skall vara flera väsentliga ombyggnader på bilen.
Där är dok inga krav på att bromsarna skall vara bättre bara utbytta.
Riktigt genomtänkta regler!!
Så det blev att montera på andra bromsar och ett intyg på var delar kom ifrån.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7608

35

Dom här sålde för länge sen kit till vw
https://www.smt.nu/

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

36

Det brukar väl vara hela drivlinan och bromsar utbytta till något som inte är standard eller tillval till den bilen dvs man kan inte montera en annan buss låda..
för att klara ombyggt fordon
det är i alla fall info jag fått av Sfro.. i utlandet är det vanligt med KEP adapters till en original låda.men det duger inte här... men nuförtiden satsar många på en annan låda i subarus fall en dylik med nytt kronhjul och pinjong.för att kunna vända rotations riktningen.och en hylsa som gör 2 hjuls drift  av det 4 hjuls drivna paketet.
kompisen "rusty" här på forumet har just monterat en 2 liters turbo WRX med subaru låda...happy days. iofs i en -56 splitbus.
original är ju oftast bättre för försäljningen skull men om man som en annan behåller grejer så kan det ibland kännas trevligt med en modernisering.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

37

Tack TriStar! Då verkar sfro vara det bästa vägen. Läste dock på deras hemsida att man bara fick öka effekten enligt 20 / 10 regeln, men du verkar ju ha mer än så, så jag missuppfattade nog bara.

Michaelth, jag var inte med på varför KEP plattan inte dög i Sverige? Är det för att man modifierar för lite för att gå genom sfro?
Jag tänker mig iofs EJ25 och orginallådan med rjes konvertering om dom är igång fortfarande.

38

tresca skrev:

Tack TriStar! Då verkar sfro vara det bästa vägen. Läste dock på deras hemsida att man bara fick öka effekten enligt 20 / 10 regeln, men du verkar ju ha mer än så, så jag missuppfattade nog bara.

Michaelth, jag var inte med på varför KEP plattan inte dög i Sverige? Är det för att man modifierar för lite för att gå genom sfro?
Jag tänker mig iofs EJ25 och orginallådan med rjes konvertering om dom är igång fortfarande.

Vår är reggad med 150 hk en original 1,8T som enkelt kan bli xxx hk haha. Så 150 hk har vi.

39

150hk låter redan som en dröm, att man sen kan öka effekten mer är ju en grym bonus  ICQ/ay
Då ska jag leta upp en EJ25 och snacka med SFRO så får vi se va dom säger.

40

Tristar skrev:
AlexanderR skrev:

Då blir man ju intresserad av varför, och hur, det kan förekomma undantag på någonting sådant?

VW T2 Deluxe 2L 1979.

41

AlexanderR skrev:
Tristar skrev:
AlexanderR skrev:

Då blir man ju intresserad av varför, och hur, det kan förekomma undantag på någonting sådant?

"Undantag" sker när besiktningsgubben inte gjort sitt jobb, vilket man ibland är tacksam över.

42 Senaste redigerad av michaelth (2018-08-06 16:44:39)

tresca skrev:

som jag fått veta från Sfro så måste det vara en tillräcklig modifiering för att få regga som ombyggt fordon.
Rjes har väl en växellåds kåpa som man byter ut sitt original mot.. frågan e ju om det anses tillräckligt man brukar ju behöva byta hela drivlinan och hela broms systemet.. från huvudcylinder till broms backar med skivor..
i min Bay blir det porsche bromsar och subaru låda  och en Ej25 maskin.. skall bara montera skrotet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

43

michaelth, vad har du tänkt dig för lösning på växellådan? Köper du ring och pinion från SubaruGears eller hur gör du?

44

Min är ombyggt fordon. Subaru ej22.
Jag bytte motor med kep adapter och en massa andra delar från staterna. Pratade med en äldre herre på Sfro som sa att det räckte med att man bytte till nya bromsar så jag köpte nya, montarade dom och drog sedan ner till västerås för att få bilen besiktigad utav sfro farbrorn. Han skrev ett intyg på att det var godkänt och glad som man var att det var så enkelt så åkte jag sedan till sbp för regbesiktning, fick tvärt nej, såklart! Pratade med farbrorn på sfro igen som tyckte det var konstigt att intyget inte var okej.
Då blev det att sälja dom nymonterade bromsarna och bulta dit SA bromsar fram och bak samt bytte jag till servostyrning. Ner till västerås igen, gjorde bromsprov, bullerprov och provkörning. Fick ett nytt intyg, åkte till sbp fick nej igen. Såklart, jag hade ju inte gjort alla förändringar men sfro skrev intyg ändå och blev förvånade över att det inte blev godkänt. Men ännu var ju inte växellådan utbytt och tror att jag hade en vw cat när man egentligen skulle ha en subaru cat. Jagade tag i en subaru cat och sedan funderade jag över hur jag skulle göra med växellådan som var en 5vxl aap låda, jag hade ingen lust att byta till en 4växlad med sämre utväxling. Jag chansade och bytte ut växelspaksknoppen till en 4vxl, det innebar att besiktningsmannen egentligen fick starta på 2an.
Så Västerås igen, nytt intyg, sedan till sbp igen. Besiktningsmannen frågade efter kod på lådan, jag sa att jag inte hade någon aning var den satt, vi hade ju träffats typ 4ggr vid det här laget så han orkade inte bråka om det och godkände.

Om man hade fått tag i en vassare person på sfro från början så hade man nog kunnat spara många turer hit och dit.

45

Tyvärr blir det lite godtyckligt med dessa besiktningar, men vi är bara människor och alla tänker olika.
Men vi ska vara glada och rädda om våra generösa bilregler, det är många länder som är avundsjuka på oss.

Som det heter, det ska vara flera väsentliga ombyggnader på bilen för att få den klassad som ombyggt fordon.

Vid vårt första Sfro besök hade vi monterat in Porsche 996 växellåda, Audi 1,8T motor och luftfjädring på alla fyra hjulen.
Men de tyckte den var för lite ombyggd, de ville vi skulle byta antingen styrinrättning eller byta bromsar.

Då satte vi på större bromsar fram och bak och in en andra gång till Sfro som då gick utan problem.
Med intyget var det bara att köra in och göra en regbesiktning som gick utan problem

När ni plockar en motor från en annan bil så måste allt som tillhör motorn flyttas med till nya bilen, inget får ändras eller slopas.

46

Ok, det verkar alltså inte vara en walk in the park för att få med sig SFRO. Har kollat på EJ22 men det är svårt att få tag på verkar det som. EJ25 verkar betydligt enklare, eller finns det något annat motoralternativ som är bättre / enklare att få till?

47 Senaste redigerad av michaelth (2018-08-07 23:00:49)

tresca skrev:

michaelth, vad har du tänkt dig för lösning på växellådan? Köper du ring och pinion från SubaruGears eller hur gör du?

Yess köpte 3 satser ring och pinjong..från Australien..
ena sitter i kompisens -56 buss som framgångsrikt Sfro besiktigades/reg besiktigades för ca 2 månader sedan med en 211 hk 2 liter wrx maskin dvs turbo med eftermarknads cat och luftfilter går gött i 180.. framvagn red 9 design och bubbla svingor  skivbromsar och koils runt om..
han har säkert kört 350 mil redan...
min bay får en subba låda som står konverterad..och har några  2.5 eller 2,2 maskiner porsch bromsar runt om.928 framvagn och 944 bakvagn
tredje satsen kommer i en 67 splitbuss  med subba turbo maskin 944 porsche turbobromsar fram och samma baksvingor/bromsar bak..

48

Fasen vilken produktion av subarukonverteringar  ICQ/ay
Får läsa på lite om att konvertera låda också, kanske är den bästa vägen. Då kan man ju få ner varvtalet lite också. Är det någon som har koll på fördelen med 2.2? Många verkar välja denna framför 2.5? År det topplockspacknngar som går på 2.5?
/rikard

49

Lådan ska vara den bästa. Min bonusfarsa håller på med en 3.3L ihop med impreza låda i sin enkelhytt ska bli spännande att provköra.

2.2 räcker gott i en buss där man åker på semester med familjen. Hänger man på ett tungt släp så är den i underkant.
2.5 har problem med toppackningar, vet dock inte om den är värre än wbx på den punkten. Men den har ju lite mer krut.

Skulle jag göra om det skulle jag ta en subaru 2.0t. Går i tankarna att turbokonvertera 2.2an med lågt laddtryck för att få lite mer kraft.

50

Om man monterar subarus utvecklade nya packning så är det inga problem..
Dom tidiga 2,2 är non interferens motorer dom anses som mycket slitstarka med om man långvarit struntar i oljebyte eller kamrens spännrull byte  så kan det gå illa tyvärr byter en del bara remmen sen rasar rullarna..
Slitstarka maskiner.hämtade hem en låda som gått 30000mil syntes knapps någon förslitning..någonstanns.
Givetvis byter man alla packboxar. ...
Just 3,3 maskinen är en 2,2 med 2extra cyl... Ganska så lång  6a.