1

I våras bytte jag trumbromsarna runt om. Det visade sig att sköldarna är slut fram så höstens projekt blir att byta även dem. Tänkte passa på att byta bromsrör och bromsslangar samtidigt.

Är det svårt? Är det något man bör tänka på innan jag drar igång? Är det dumt att byta om det uppenbart inte behövs?Tacksam för alla tips jag kan få.

Calle

2

cbiornerud skrev:

I våras bytte jag trumbromsarna runt om. Det visade sig att sköldarna är slut fram så höstens projekt blir att byta även dem. Tänkte passa på att byta bromsrör och bromsslangar samtidigt.

Är det svårt? Är det något man bör tänka på innan jag drar igång? Är det dumt att byta om det uppenbart inte behövs?Tacksam för alla tips jag kan få.

Calle

Är bromsrören inte rostiga, finns det ingen anledning att byta.
Är du inte van att mecka så rekommendera jag att du har något till hjälp första gången.
Även om det är väldigt enkelt att byta rör och slangar så får det inte bli fel.

Typ 1 = November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

3

Fram är det enklast att byta, två rör och två slangar.´
Renlighet är A och O , borsta och torka rent alla anslutningar.

Klipp av bromsröret trä över ringdelen på nycken så du får ordentligt tag, vrid gärna lite fram och tillbaka så det börjar röra sig.

Man kan behöva göra samma med bromsslangarna också.
för det är lätt att dra runt nippeln sen är det ett helta annat jobb.

Man bör se till att inget gnider pår rör eller slangar när man monterar de nya, och dra alltid två tre varav med fingrarna så nippeln hamnar rätt i gängan.

Sen luftar man och dubbel kollar att inget läcker nånstans.

Kör nån dag och kolla igen.

http://www.brandow.eu/vw/136/014.JPG

Som sagt blir det fel