1

tja

Har en 1641 motor med dubbla förgasare som jag ställde tändingen på ikväll och åkte sen ut på en provtur då försvann oljetrycket helt.
då är min fråga vad är mest troligt vad som här?oljepump eller nåt annat?

hoppas på nån som vet lite mer än jag:)

2

Skulle tänka mig att du kommit åt sladden på oljetryckskontakten när du vred på fördelaren.

3

Nä den sitter där och har en mätare med som är på noll

4

Har du olja kvar i motorn?

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

5

Byt givare. De kan gå sönder.

6

Både lampan och mätaren som indikerar på inget tryck?
Isf är det sannolikt så.
Fixa en manometer och testa om den verkligen inte har tryck. Hittar du inget bra så finns det en stor sats med manometer, slangar och kopplingar på biltema. Koppla ur tändspolen när du kör på starten och kollar med manometer. Så den inte råkar starta utan tryck  ICQ/av

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Ja all olja kvar och mätare på noll och lampa lyser

Ja lasslo får prova det annars blir det pumpbyte

8

Oljepumpen kan ha sugit i sig nåt skit som sen knäckt pumpdrivningen. Eller så har du fel pump så drivningen inte räcker in.

9

Ta bort givaren och kör motorn ett varv eller två på starten och kolla om det kommer olja. Spolen bortkopplad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

I såna här fall är det viktigt att ge mer info än att oljetrycket försvann. Tex är motorn nybyggd har den körts in med oljetryck är det första provturen vilken kam och pump har du monterat. Ju mer info desto lättare att hitta felet. Själv tänker jag inte gissa på orsaken. Man lär sig mycket av misstagen också.

11

Det kan väl va så att reduceringskolven har hängt sig.

12

Vad hände sedan? Vore intressant att höra vad som var  felet.

13

bubblan4tom skrev:

Vad hände sedan? Vore intressant att höra vad som var  felet.

Samma här, man är ju nyfiken ICQ/ab