1

Jag har en vw -75 med en 1800cc motor som jag bytt cylindrar och toppar på. Efter renoveringen så går det inte att starta bilen när den är varm. Den orkar lixom inte ens dra runt motorn. Har bytt batteri också.
Väntar man 20min alternativt kablar igång den så hoppar den igång helt utan problem. Kan detta ha att göra med startmotorn eller är jag ute och cyklar?

2 Senaste redigerad av Grubban (2018-07-29 15:44:29)

Sitter jordfläta mellan låda och kaross kvar? Kolla om den är dålig byt den då sedan kan du kolla anslutningar på startmotorn oftast är dom ärjade.

T2b taigagrön ´77

3

Ja den sitter kvar, men den har nog sett sina bästa dagar om man säger så. Kan den alltså påverka det?

4

Japp ganska mycket tom

T2b taigagrön ´77

5

Nu vet jag inte om du har insprut osv.
Men det kan eventuellt vara ånglås..
Har haft exakt samma prb som du låter det som. Kör med 1800 och dubbla fuggar.
Satte distanser mellan fuggar och insug och såg över tändning samt soppamängd  och jag har dubbla batterier
Så försvann problemet nått sådär.
Men när jag kör långt i varmt väder typ denna extrem hetta som varit får jag endå ånglås.Trixet är att hålla ner full gas absolut inte pumpa på gasen utan fullt blås sen hoppar den igång.

6

Men ånglås är inte det att den är lite svårstartad bara? Men att den hoppar igång när den får soppa igen? De är inte riktigt det som händer. Utan det som händer är, att det typ låter som batteriet är slut. Den orkar lixom inte dra runt motorn.. så väntar man 15 min typ sen hoppar den igång utan problem..

7

Ånglås är att bensinen i förgasarna förångas av värmen inte att det är slut på bensin i dom
Ångan täpper till fuggarna och det blir prc som om batteriet håller på och dö eller har laddat ur. När det är "vädrat" så funkar det igen:)
Jag vet det  låter jättekonstigt att lite ånga i gasarna kan ställa till det så men det är faktiskt inte alls omöjligt

8

Kan bli ånglås i pumpen. och då komme ringen soppa fram.

Hade en Ford med en två liters PET flaska med vatten som tillbehör.

Och fina sommardagar fick man hälla vattnet över pumpen för att ha en sportslig att få igång den

"ljushuvud"

9

Nu har jag bytt jordflätan mellan lådan och chassi men inte hunnit prova än. Får hoppas på att det var det felet var. Vid ett eventuellt ånglås bör väl startmotorn ändå snurra men motorn inte tänder? För felet är ju att det klickar bara från startmotorn. Och kopplar man på startkablar startar den utan problem. Vi håller tummarna att det funkar nu iaf.

10

Hoppas oxå det bara är jordfläta:)
Vid ånglås går startmotorn galet trögt. Bensinångan ger ett jäkla motstånd.
Dubbla batterier är ju oändligt enkelt att skämma bort bayen med om det nu är nått vajsing med jorden och el osv.
Ett hav med julgrans-belysning samt överdriven stereo camping mäkt osv måste man ha i en baybuss
Laddar generatorn som den ska?
Vad har du för motor i bussen?