Jag funderar på att byta till mej en oval som är förreggad men inte färdigt registrerad o frågan är ju vad som händer om en sån bil byter ägare. Skulle en bil som har gjort ursprungskontroll byta ägare så måste ju ursprungskontrollen göras om o funderingen är om det blir likadant med en bil som är förreggad
För mig betyder förreggad att den här fått svenska plåtar och då är det ju lugnt.
Ursprungskontrollen är personlig ska man göra detta måste man skicka in alla papper en gång till och det kan blir jobbigt.
3 2018-07-22 13:35:39 Senaste redigerad av Eklund (2018-07-22 13:48:29)
För mig betyder förreggad att den här fått svenska plåtar och då är det ju lugnt.
Ursprungskontrollen är personlig ska man göra detta måste man skicka in alla papper en gång till och det kan blir jobbigt.
Jag tror att den har svenska plåtar men är inte färdig reggad . Det är ingen bil som kommer från ett annat land utan en som har fallit ur registret o börjat reggas igen. Det är den här
4 2018-07-22 15:09:26 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-07-22 15:09:37)
Man kan inte skicka in alla papper igen då transportstyrelsen har originalen.
Utan man får skicka in en bestyrkt kopia av inköpskvittot.
och en Kopia av den godkända ursprungskontrollen, eller min referera till ärendenumret.
Om nu bilen är så fin så borde man kunna be nuvarande ägare att registreringsbesiktiga den,
Så slipperman ju allt strul med att ärva en ursprungskontroll.
Om man nu köper en bil som är ursprungskontrollerad, så bör man ser till att ursprungskontrollen är godkänd.
Och då skulle nog jag rinag transportstyrelsen med numret och inte litat på en papperskopia.
Tråkigt att så med en bil för hundra papp utan id.
En för-reggad bil har en identitet som vilken annan bil som helst och ägarbyte görs med vänliga ägarbevis. Du måste göra en reg-besiktning innan du får göra en vanlig kontrollbesiktning.
Det kan ha tillkommit nya regler på senare år men då jag köpte en bil för runt 5 år sedan var den enda info som behövde kompletteras vid reg-besiktning att man kunde visa upp vad tanken har för volym för det fanns visst inte i gamla regpapper. Det var i och för sig när bilen gick från länsbokstav i reg-numret till det system vi har idag och tidigare ägare var förutseende nog att se till att bilen fick nytt reg-nummer.
Kan säkert vara ändra regler om förregistreringen gäller fordon som importerats, där har jag ingen erfarenhet.
En för-reggad bil har en identitet som vilken annan bil som helst och ägarbyte görs med vänliga ägarbevis. Du måste göra en reg-besiktning innan du får göra en vanlig kontrollbesiktning.
Det kan ha tillkommit nya regler på senare år men då jag köpte en bil för runt 5 år sedan var den enda info som behövde kompletteras vid reg-besiktning att man kunde visa upp vad tanken har för volym för det fanns visst inte i gamla regpapper. Det var i och för sig när bilen gick från länsbokstav i reg-numret till det system vi har idag och tidigare ägare var förutseende nog att se till att bilen fick nytt reg-nummer.
Kan säkert vara ändra regler om förregistreringen gäller fordon som importerats, där har jag ingen erfarenhet.
Så kan det vara.
Det kan också var en bil med godkänd urspungskontroll.
svenska språket är inte lätt ibland.
7 2018-07-23 14:12:54 Senaste redigerad av Eklund (2018-07-23 14:47:56)
Tack för era svar de rätade ut ett av frågetecknen. jag va riktigt sugen på att byta för 2 veckor sen när jag va o tittade på ovalen men då var den så gott som såld till utlandet sen visade det sej att de inte blev någon affär o han va o tittade på min cab i torsdags o vill byta men nu har jag börjat vela så vi får se hur de blir