1

Jag börjar få liten lite bankande ljud från en (eller flera) drivknutar på bussen(typ1 irs).
Gjorde ett snabbfix nu ikväll, för att ta mig hem från Gotland, lyfte på damasken och tryckte in nytt fett. Har inte provkört ännu, men det lär inte bli sämre iaf ICQ/ab

Men jag måste ju ha en plan för att fixa det på riktigt.
Har för mig att jag sett ”heavy duty” drivknutar. Finns det? Och behöver jag det till min gamla buss? Org har ju typ2 irs större knutar än typ1.
Eller räcker det bra med nya, friska knutar? Var köper jag isf bra knutar?

Jag skulle kanske kunna montera större knutar på ytteränden? Jag har Porsche 944 stubbaxlar liggandes. På dom kan jag väl montera bayknutar? Vinner jag nått på det?

Nästa fråga gäller damasker. Finns det några i bra kvalitet att montera? Jag monterade nya(repro) för 5år sen, redan efter en säsong var dom torrspruckna och tråkiga...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-07-20 18:09:06)

lasslo skrev:

Jag börjar få liten lite bankande ljud från en (eller flera) drivknutar på bussen(typ1 irs).
Gjorde ett snabbfix nu ikväll, för att ta mig hem från Gotland, lyfte på damasken och tryckte in nytt fett. Har inte provkört ännu, men det lär inte bli sämre iaf ICQ/ab

Men jag måste ju ha en plan för att fixa det på riktigt.
Har för mig att jag sett ”heavy duty” drivknutar. Finns det? Och behöver jag det till min gamla buss? Org har ju typ2 irs större knutar än typ1.
Eller räcker det bra med nya, friska knutar? Var köper jag isf bra knutar?

Jag skulle kanske kunna montera större knutar på ytteränden? Jag har Porsche 944 stubbaxlar liggandes. På dom kan jag väl montera bayknutar? Vinner jag nått på det?

Nästa fråga gäller damasker. Finns det några i bra kvalitet att montera? Jag monterade nya(repro) för 5år sen, redan efter en säsong var dom torrspruckna och tråkiga...

en sådan typ1 knut klarar mer än 230 hk och mycket vrid (440Nm)
Det som ofta är problemet är det dåligt fett ( kvalitet) eller för lite eller för gammalt
Det skall vara 50 gram fett av Ms typ  ( castrol Ms är ett bra fett) ( tvätta rent o åter fyll dom ) om fettet är gammalt så är det ofta hårt ( gammal tvål =förtjocknings medel) ( hur man åter fyller en knut en stålbit på ena sidan med ett3mm hål  andra sidan en plåt men med en smörjkopp  Ha hålen 180 grader från  ta fram fett sprutan med Ms fett pumpa så det kommer ut i 3mm hålet då är den fyld med 50 gram
Det med damasker Om du kan hitta vw  för kina skiten spricker i plasten
Finns en sak som man ofta glömmer av med en löbroknut är den skall vara vinklad lite för sen skall smörjas och inte nötas på samma ställe
Ps golf typ1 inreknut är samma vill man ha en starkare så väljer man GTI knuten  Hitta bra knutar är inga problem ( oftas är det priset som avgör kvaliteten finns även med Crommolly mitten del )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svaret, då räcker friska org knutar gott för mig ICQ/ab
En fundering till bara.. om en org typ1 knut klarar 230hk, varför har då typ2 grövre knutar? Det känns inte riktigt som att det behövs ICQ/ab

Ang damasker, finns det inga(förutom ”tyska”) i erkänt bra kvalitet, typ i annat material än vanligt gummi?
Hur och var hittar man tyska damasker?

Buss 65
Ghia 57

4

Golf 1 knutar med damasker?? från vw kanske???iofs kanske svindyra men vem vet ibland blir man överraskad då original delar är riktigt prisvärda...
vw har ju sina classic parts..kanske säljer till bubblan oxå.. värt en fråga??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Att man har en sådan stor knut på en buss ( kanske beror på att det är en lastbil som man räknade med att skulle gå hårt och dåligt med service)
Om det skulle vara I dagsläget nä dages knutar är mindre och tål mera effekt 
När jag körde med golfknutar var det bara VAG som var bra nog ( så dyra var dom inte )
Men kommer det in fett i damasken så håller dom sämre ( det är inte fel att torka bort skiten på dom eller tvätta rent dom i bland )
Jag hade mina damasker (vw) i mer än tio år nu sitter dom på polarens golf 1a

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Får kolla om det går att handla golfgrejor på vw.
Hur gör man det förresten, måste jag åka till den lokala vw handlaren och fråga? Eller finns det nån sorts webshop? Hemmavid har vi bara dinbil och dom står inte högt i kurs hos mig, varken i service, bemötande eller kunskap....

Buss 65
Ghia 57

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-07-22 22:35:52)

Lasse 
Jag kollar i datorn i garaget   vad dom heter på VWs reservdels NR  så skall det inte vara så svårt att dom skall fatta på dinbil
Dom brukar vara trötta på mig i kungälv när har info som dom har i sin dator 
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-07-25 10:57:28)

På vw språk (Ekta) så heter den 117 498 201 A             
VW  Fettet heter G 052 133 A2 högtemp

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke