Undrar över de elektriska anslutningarna på gasaren då jag endast sysslat med 30Hk motorer och där finns inte dessa grejor. :-)
1 2018-07-20 16:55:31 Senaste redigerad av Marantz (2018-07-20 16:57:02)
Till höger sitter anslutningen till automatchoken! +12V från tändningen.
Till vänster bränsleventilen, stänger när Du vrider av nyckeln.också +12V från tändningen.
Båda kan hämtas från tändspolens +12V
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Mkt vänligt, snabbt svar.
Det var enkelt bara man vet, vilket jag inte gör/gjorde.
Vem kan allt?
Vi lär oss alla varje dag, trots alla år man mekat:)
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Har nu gjort som föreslagits, kopplat ventilen till plus på tändspolen men får ingen reaktion från ventilen när nyckel vrids på.
Har nu gjort som föreslagits, kopplat ventilen till plus på tändspolen men får ingen reaktion från ventilen när nyckel vrids på.
Prova med en kabel direkt från batteriet.
Eller mät om du har ström på +.
Man skall höra ett "klick" när tändningen vrids på.
Det skall gå en kabel från plus på tändspolen, där det redan finns en svart kabel från tändningslåset.
Här skall det vara kopplat en kabel som först går till förgasarens vänstersida till shuntventilen, sedan vidare till förgasarens högra sida till automatchoken
Om du kopplar dessa båda till tändspolens "minus" där det finns en grön kabel, så startar inte bilen. Detta är anslutningen från brytarspetsarna, dessa ger en miunspuls då det är dax för tändspolen att skicka ut högenergipuls till stiften.
Får gå ner i helgen och kolla så jag inte kopplat fel. Kan problemet uppstå om motorn inte är riktigt jordad?
Som sagt tidigare, elguru är jag INTE. :-)
