Har en progressiv weber 32/36DFEV som jag ska slänga in i min 67 splitbuss. Behöver man verkligen plocka ut motorn för att montera förgasaren. Någon som har gjort detta förut??
det beror väl på hur trångt man har och hur svårt det är att montera ditt insug...misstänker att det är ett nytt 2 ports insug...
motorn vad är det för någon... en enkelports 1500 =original motor typ?? eller något mer uppdaterat?
liten fråga varför förgasarbytet?? vad hoppas uppnås?
just en "typ1" motor dvs med en fläktkåpa som står upp är ju en hyfsat enkel maskin att demontera, då kan man ju vid behov kolla över div annat samtidigt
typ packboxar vid svänghjul urtrampnigs lager osv... nya friska bränsleledningar filter ..vet ju inte statusen på dina prylar.. men enkelt uttryckt är det oftast trevligare att ha grejerna ute och fixa lite mer på en gång.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
3 2018-07-20 09:35:22 Senaste redigerad av D3w1l (2018-07-20 09:36:18)
Har en progressiv weber 32/36DFEV som jag ska slänga in i min 67 splitbuss. Behöver man verkligen plocka ut motorn för att montera förgasaren. Någon som har gjort detta förut??
Lättare att montera förgasaren efter.
När motorn sitter i. Balkarna under bädden brukar jävlas när du kör med singel fuggen monterad på innan. Tajt med fläktkåpan som det är.
Antar att denna förgasare bygger mer på höjden än en orginal.
Mvh
Dyslexiker..
4 2018-07-20 10:01:10 Senaste redigerad av vwpaul (2018-07-20 10:02:18)
Det är en total renoverad 1600 med 2 ports insug. Det är en annan kam och lite lull lull i den så vill slänga in den nya webern som jag har liggande. Allt är sprillans nytt i motorn.
Jag monterade en sån i min bubbla. Det som var lite krångligt var generatorn som fick lossas för att få bort insuget. Det var iofs ett enkelportsinsug, bör vara lättare med dubbelport.
Kan väl vara förvärmnings piporna som ställer till det.
Men inte ska du behöva ta ur motorn.
Tänkt till några gånger innan du monterar dit den. Jag har nyligen justerat en dylik förgasare som var monterad i en bubbla och om du inte har tillgång till medicinsk titthålskirurgiutrustning ska du nog inte ens tänka på att montera något dyligt i en buss.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Extremt viktigt med förvärming till insuget, har du eftermarknads avgassystem så bör du svetsa om det så förvärmingen blir som på ett originalsystem annars kommer förgasarna frysa igen även på sommaren i tex Turkiet.
Och vad det gäller själva frågan, tror du kommer tjäna på att ta ut motorn för allt blir mer tillgängligt.
Man är tvungen att plock ut motorn. testade att ta bort det vänstra insuget men det hjälpte inte. man måste ha bort generatorn mm. nu är allt ute och färdig monterat. så nu ska den startas upp
En Weber 32-36 progresiv förgasare hade jag på en motor en sommar. Den blev snabbt omdöpt till en weber depresiv. Man måste ställa in den på rullande landsväg för att bli av med en enorm flatspot vid plötsligt gaspådrag. Jag lärde mig att smyga upp till övergången där andra spjället öppnar. Problemet som jag såg det är att när förgasaren öppnar fult dör luftflödet i insugsröret . På det insug som jag hade var det en stort plenum under förgasaren med större volum än röret ut till toppen vilket resulterade i ett stort tryckfall-flatspot. Motorn blev lite piggare men det som ökade mest var soppaförbrukningen. Räkna med att labba med lågfartsmunstycket och läs av stiften efter du varit ute och belastat motorn. Stiften skall vara ljusbruna men det är inte ovanligt att dom är väldigt sotiga -mindre huvudmunstycke och mer luft.Det går faktiskt att få till men det tar tid.
