1

Håller på att skruva dit plattan som sitter mot växellådan (den som håller bakaxelröret?)

Den ska dras fast med 40ft-ibs ca 54nm enligt instruktionesbok men efter att dragit sönder två bult så undrar jag är detta verkligen riktigt? Ska dessa verkligen dras med så mycket???   ICQ/aq  ICQ/aq  ICQ/aq

Bultarna får jag ur och får ersätta dem med bult...

2

Skruvar med fel hållfasthetsklass? Vad är det, M8, M10, M???  Här har du en bra tabell med rekommenderade åtdragningsmoment:

http://www.swebolt.se/sv/node/57

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3 Senaste redigerad av nikke76 (2018-07-18 06:45:18)

Jo har koll på att man inte kan använda vilka muttrar som helst när man drar med moment.
Men det är bultarna som sitter in i växellådan som går av, de är ju orginal och borde vara specade för att hålla... eller har jag missuppfattat instruktionsboken helt?

Någon som monterat tallriken med mindre moment?

4

Du har inte översatt fel enhet till Nm?

Post's attachments

box.PNG, 58.32 kb, 805 x 619
box.PNG 58.32 kb, 136 downloads since 2018-07-18 

box2.PNG, 57.4 kb, 743 x 607
box2.PNG 57.4 kb, 142 downloads since 2018-07-18 

Bubbla -62

5

i den här står det
http://vwfiv.se/Repbok/6-Manuella-vaxelladan.pdf

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Åhh!!! Vad iriterande, tur att man var trött igårkväll och bara orkade dra av två bult...
Rear axle bearing cover(de fyra skruv som sitter vid i bakbromsen) skall dras med 40fb-lbs
Axle tube retainer nuts som jag höll på att greja med skulle dra står endast 14fb-lbs... kan ju vara bra att läsa hela texten emellanåt

Tack för hjälpen alla, nu ska väl skiten bli färdig i alla fall ICQ/bp