1

Hej.
Börjar bli dags att titta på bromsarna nu och då jag har 1krets på huvudbromscylindern i dagsläget, så undrar jag lite om 2 krets. Är inte direkt hemma på detta, därav den kanske självklara frågan. Men frågar man inte så får man ju inga svar.

Kan ngn berätta om 2krets, vad det innebär och fördelar.

Tack på förhand
Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

VwGoran skrev:

Hej.
Börjar bli dags att titta på bromsarna nu och då jag har 1krets på huvudbromscylindern i dagsläget, så undrar jag lite om 2 krets. Är inte direkt hemma på detta, därav den kanske självklara frågan. Men frågar man inte så får man ju inga svar.

Kan ngn berätta om 2krets, vad det innebär och fördelar.

Tack på förhand
Göran

Du får inte totalt bromsbortfall som du får i en 1-krets om ena kretsen pajar i en 2-krets

3

Har för mig att man enkelt kan bygga 2-krets med en Volvobehållare?

Hittade detta, cachad från Meanbugs:
http://webcache.googleusercontent.com/s … .google.se

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

4

Japp, det funkar finemang,

Jag kopierade delar av min MB tråd där bla info om detta finns med, den låg på bla VWTYP1 men kan ju lägga en kopia här också...

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=464

Jag plockade på mig ett gäng behållare och eftersom ombyggnationen är så enkel så ska min oval också få den behandlingen samt splitbygget...

Det ska vara en indian brass "budget" cylinder, ATEn har en annan delning om jag minns rätt....

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Jag har åkt i en gammal Oldsmobile där en bromsledning sprang läck mitt inne i Varbergs centrum. Bilen hade enkrets bromssystem och gick INTE att bromsa utom med handbroms. Vi brakade rätt upp på trottoaren och det var ett rent under att ingen blev överkörd!

Efter den minnesbetan lärde jag mig att tvåkrets bromssystem är en modifiering som är en billig livförsäkring både för passagerare och andra trafikanter Default/yikes

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6

Bestämde mig för 2-krets. Känns ju bra.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

7

Mats W skrev:

Jag har åkt i en gammal Oldsmobile där en bromsledning sprang läck mitt inne i Varbergs centrum. Bilen hade enkrets bromssystem och gick INTE att bromsa utom med handbroms. Vi brakade rätt upp på trottoaren och det var ett rent under att ingen blev överkörd!

Efter den minnesbetan lärde jag mig att tvåkrets bromssystem är en modifiering som är en billig livförsäkring både för passagerare och andra trafikanter Default/yikes

Jag körde det var inte trevligt. som tur hände inget värre.
det är mycket bra med 2-krets. Även skivbromsat är mycket bättre än trummor denna olds var snabbare 0-100 än 100-0 med original bromsarna.

8

Enda knixet med volvobehållaren är ju att man likt splitbubblorna måste åla in under bilen för att kolla / fylla behållaren, men jag tror att vissa av volvobehållarna har elektisk flottör som man skulle kunna koppla till en kontrolllampa så att nåt tänds om nivån sjunker. Annars är det ju ett litet problem då jag aldrig behövt fylla bromsvätska på någon bil annat än när man utför någon reparation. Och man lär ju märka om vätskan försvinner ändå, iom 2-krets är man ju inte lost... Samtidigt, om nån som inte är mekvan brukar köra bilen så kan nog en lampa vara en bra idé... Min sambo (som inte kan nåt om bilar och skulle behöva en varningslampa) skulle inte drömma om att köra gammel-VW... tror jag iallafall... hon har aldrig velat hittils iallafall...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)