901 Senaste redigerad av HenrikL (2018-06-19 06:51:14)

Mr 56 skrev:

Ett byte av spolarna är en nobrainer om man har verktygen för att lossa skruven, detta har gjorts i många år på Ford sexvoltgenratorer, då man köper spolar tll en 12 Volt ford generator från 1956.

Jag har letat efetr 12 volt soplar till VW ett tag , men så pratade jag med kompisen och då blev det så här.
Men håll koll efter Sabb 90 mm generatorer på marknader :-)

Om nån har Bosch böcker och kan ta fram reservdelsnumret för Saab Spolarna så vore det kanon, för jag är säker på att 90 mm genratorer satt i många bilar..

Och det kanske finns lösa spolar att köpa.

Det finns ett konverteringskit på eBay med spolar och ankare till 90 mm VW generator.

https://www.ebay.com/itm/VW-Generator-D … 2899648225

Jag hängde inte riktigt med i konverteringen. Är det bara spolarna som man använder från Saab-generatorn?

902

HenrikL skrev:
Mr 56 skrev:

Ett byte av spolarna är en nobrainer om man har verktygen för att lossa skruven, detta har gjorts i många år på Ford sexvoltgenratorer, då man köper spolar tll en 12 Volt ford generator från 1956.

Jag har letat efetr 12 volt soplar till VW ett tag , men så pratade jag med kompisen och då blev det så här.
Men håll koll efter Sabb 90 mm generatorer på marknader :-)

Om nån har Bosch böcker och kan ta fram reservdelsnumret för Saab Spolarna så vore det kanon, för jag är säker på att 90 mm genratorer satt i många bilar..

Och det kanske finns lösa spolar att köpa.

Det finns ett konverteringskit på eBay med spolar och ankare till 90 mm VW generator.

https://www.ebay.com/itm/VW-Generator-D … 2899648225

Jag hängde inte riktigt med i konverteringen. Är det bara spolarna som man använder från Saab-generatorn?


Jo det är bara spolarna (fältlindningarna) som man flyttar över.
I "min" konvertering.

En ev fördel med Ebay lösningen är att man får en ny kollektor.
Men i min snåla värld väger det inte upp :-)

Jag hittade för länge sen Saab Fältlindningar för 400kr i sverige, men det var innan jag varit hos kompisen och set hur man får loss skruven.

Man man kan säkert hitta en 90mm bosch generator billigt på nån marknad, om man letar lite.

903

Ok, tror jag förstår. Det vore spännande att jämföra ett Saab ankare med ett från en Typ 3, eftersom Typ 3 inte heller behöver någon fläkt i andra änden av ankaret.

Synd att Saab generatorn bara var på 25A.

904

Jag vill minnas att vi tog bort fältskruven med en slagskruvmejsel med en stor klinga när jag renoverade generatorer.

905

Jag vill minnas att vi tog bort fältskruven med en slagskruvmejsel med en stor klinga när jag renoverade generatorer.

906

Jag vet att det är sommaruppehåll med VW mekandet. men man kan inte låta bli att klicka på internet

idag kom det ett litet paket.

http://www.brandow.eu/vw/0151/040.jpg


http://www.brandow.eu/vw/0151/042.jpg
Kellerman i Tyskland har gjort dessa fina LED blinkers.


http://www.brandow.eu/vw/0151/043.jpeg


http://www.brandow.eu/vw/0151/044.jpeg


http://www.brandow.eu/vw/0151/045.jpg

Till saken hör att de är E märkka, och man får med ett intyg då det inte finns plats att sätta märkningen på glaset.
Dock är de av kategori 11 och 12 vilket betyder blinkers för MC. Bil heter 1 och 2 tyvärr.

Men då en VW från 1956 inte behöver E märkning, så skall de monteras på insidan av framstålkastaren, och de behöver bara synas från 30 meters håll.
http://www.brandow.eu/vw/0151/046.JPG


http://www.brandow.eu/vw/0151/048.JPG

907

Ja de var små och fina. Blir nog riktigt bra!

Bubbla -62

908 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-07-12 16:26:16)

Ok jag vet att det är VW mekpaus under sommaren, men då jag tillbringar semestern hemma på grund av att jag vill det .
Så gör jag vad jag vill.

Och jag har haft lite ont i magen för bakre sittdynan.

http://www.brandow.eu/vw/0152/10.jpeg
Plocjade isär den för ett tag sen.

http://www.brandow.eu/vw/0152/11.jpeg
Den hade sett sina bästa dagar.

http://www.brandow.eu/vw/0152/12.jpeg
Tog isär ett sedansäte också.

http://www.brandow.eu/vw/0152/14.jpeg
Själva överdelen kollades mot originalet och sen provades originalresterna i bilen.

http://www.brandow.eu/vw/0152/15.jpeg

Sedan är ca 8cm för bred.

http://www.brandow.eu/vw/0152/16.jpeg
Så det var bara att böjag plocka loss fjädrarna.

http://www.brandow.eu/vw/0152/17.jpeg
Just det 8cm för bred var det, man gjorde inte reklam för att VW cabben var minde inuti.

http://www.brandow.eu/vw/0152/18.jpeg
Nu passar den bättre :-)

http://www.brandow.eu/vw/0152/19.jpeg
Det sitter en plåt i framkant på dynan på cabben, jag började laga originalplåten, tills jag fattade att det var lättare att göra en ny.
Gjorde det utan kamera, i smyg.

http://www.brandow.eu/vw/0152/20.jpeg
Botten delen på cabben har 90 gradersvinkel.


http://www.brandow.eu/vw/0152/21.jpeg
Sedan har runda hörn och är lite utvinklade så jag kapda av ytterliggare ca 1,5cm på varje sida. men totalt blev det 8cm då botten var liet bredare än överdelen.


http://www.brandow.eu/vw/0152/22.jpeg
sen monterades plåten.


http://www.brandow.eu/vw/0152/23.jpeg
Lite provmontering.


http://www.brandow.eu/vw/0152/24.jpeg


http://www.brandow.eu/vw/0152/25.jpeg
Träbiten i framkant passade också.


http://www.brandow.eu/vw/0152/26.jpeg
Sen var det överdelens tur.


http://www.brandow.eu/vw/0152/27.jpeg
Avkortad 8cm


http://www.brandow.eu/vw/0152/28.jpeg
Sen plockades allt isär!


http://www.brandow.eu/vw/0152/29.jpeg
Orignalfjädern var en "böj" kortare och liet lägre. Höjden fixade jag med vrålapan. men längden fick vara som den var.


http://www.brandow.eu/vw/0152/30.jpeg
Nån som ser felet?


http://www.brandow.eu/vw/0152/31.jpeg

OK hade satt en bak och fram, men till slut satt allt på plats igen.
Jag är imponerad av de som gjorde detta 1956, Ok de hade kanske lite bättre verktyg än mig.


http://www.brandow.eu/vw/0152/32.jpeg
Sen gifter överdelen ihop med underdelen.


http://www.brandow.eu/vw/0152/33.jpeg
Obligatorisk provmontering.


http://www.brandow.eu/vw/0152/34.jpeg


http://www.brandow.eu/vw/0152/35.jpeg
Provde med träbiten också.


http://www.brandow.eu/vw/0152/36.jpeg

Passade på att provsitta, precis som en annat kille med mindre mustasch och mittbena.
Blir nog lite skönare med klädsel. men det kändes helt ok ändå.

909

Tjusigt jobb med baksätet !
Du är inte den förste att göra ett sånt jobb och
blir nog inte den siste heller !
MAO dom delarna saknades när du köpte bilen ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

910

Tackar.
Nja cabbdelarna var med (förutom halva backspedeln och en pil).

Men då bilen stått ute i stort sett sen sen 1966, så var hela inredningen upprostad.

Men jag har haft delarna som mallar , och kunnat återanvända några grejor.

http://www.brandow.eu/vw/0152/40.jpeg


http://www.brandow.eu/vw/0152/41.jpeg

911

Det fanns en kille i Spanien som hade till salu cabpil .
Kanske den finns kvar .
Nu kommer jag inte ihåg vilken modell av spegel du ska ha på din

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

912

Riktigt fint arbete med sittdynan, och hela bilen också. Är skillnaden mellan cab sätet och sedanen 8 cm samt böjen på fjädern, eller är det mer som skiljer? (Har en som är nåt år äldre än din som väntar..)

913

kisavw skrev:

Det fanns en kille i Spanien som hade till salu cabpil .
Kanske den finns kvar .
Nu kommer jag inte ihåg vilken modell av spegel du ska ha på din

Var var den annonserad?

Den här modellen är det och jag saknar spegeln och halva fästet.
http://www.splitpartsunlimited.com/images/IMG_2403.jpg

914

Hmm gammelsoffan skulle den kunna bli kvar för fler avmallningar? Har ingen soffa till mitt cab baksäte.....
Snyggt jobbat som vanligt ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

915 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-07-12 21:43:31)

michaelth skrev:

Hmm gammelsoffan skulle den kunna bli kvar för fler avmallningar? Har ingen soffa till mitt cab baksäte.....
Snyggt jobbat som vanligt ICQ/ay

Vissst det är sparat, men det är inte mycket kvar, jag tog en bit original som jag återanvände.
Resten är bort rostat :-)

Men min nya finns ju att mäta på :-)
Och jag har en massa bilder ;-)

916

Hmm får försöka bli med en tur uppåt landet.... På öhn just nu körde en sväng och handlade glass med buggyn i kväll och i morgon blir det en tur till BugRauk ICQ/bp

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

917

Angående cab pilen så finns det en beskrivning av vwlinkan.se om hur man modifierar en sedan pil som du kanske sett?

"Limousinepilarna finns i två fabrikat (minst), SWF och Stribel, varav endast SWF går att bygga om på detta sätt.
Två förutsättningar krävs för att detta skall lyckas: Det ena är en fungerande SWF-pil, det andra är en förstående sambo eller en låsbar snickarbod där svordomarna får härja fritt.
Då bygger vi:
1 Räta ut vinkeln där spolen slutar i nederkant.
2 Räta ut haken som skall stickas in i lådans överkant.
3 Demontera plastlinsen, kapa bort stoppet, böj försiktigt ytterarmen så den får samma rundning som karrossidan. Om det nu stämmer så skall så skall pilen nu bottna snyggt i lådan, men särskilt snyggt blir det inte i ovankanten där pilen är invikt sista biten.
4 Ta fram bästa tången och vik ut övre piländan, därefter fylles denna lilla pilände med tenn och snyggas till med filen.
5. Nu är det dags att kapa plastlinsen på djupet, vilket låter enklare än det är. När linsen kapats ned passar varken fästskruven för linsen eller lampan mot kontakten. Hela linsen kommer längre ner och ett nytt fästhål måste borras och gängas nedanför det gamla. Sedan är det "bara" att böja om kontaktblecken och försöka tränga in lampan där den skall vara.
6 Nu när du tror att du är klar, kan jag berätta att limousinepilen lyfter högre än cabbens. Vill du komma så nära original som möjligt så justeras detta vid position 6 genom att skruva fast en plåtbit (eller MIG svetsa) så att övre läget begränsas.
7 Justera också plåtläppen vid position 7 så att pilen ligger snyggt i spärrat, nedfällt läge.
8 Vad som nu fattas är ett gummistopp för pilen och lämpligen så trär du en bit gummislang på den nedre av skruvarna för elanslutningen.
9 I med pilen i lådan, borra ett nytt fästhål, koppla kabeln. Klart!
10 Upprepa steg 1-9 för pil nr 2"

918

vw1948 skrev:

Angående cab pilen så finns det en beskrivning av vwlinkan.se om hur man modifierar en sedan pil som du kanske sett?

"Limousinepilarna finns i två fabrikat (minst), SWF och Stribel, varav endast SWF går att bygga om på detta sätt.
Två förutsättningar krävs för att detta skall lyckas: Det ena är en fungerande SWF-pil, det andra är en förstående sambo eller en låsbar snickarbod där svordomarna får härja fritt.
Då bygger vi:
1 Räta ut vinkeln där spolen slutar i nederkant.
2 Räta ut haken som skall stickas in i lådans överkant.
3 Demontera plastlinsen, kapa bort stoppet, böj försiktigt ytterarmen så den får samma rundning som karrossidan. Om det nu stämmer så skall så skall pilen nu bottna snyggt i lådan, men särskilt snyggt blir det inte i ovankanten där pilen är invikt sista biten.
4 Ta fram bästa tången och vik ut övre piländan, därefter fylles denna lilla pilände med tenn och snyggas till med filen.
5. Nu är det dags att kapa plastlinsen på djupet, vilket låter enklare än det är. När linsen kapats ned passar varken fästskruven för linsen eller lampan mot kontakten. Hela linsen kommer längre ner och ett nytt fästhål måste borras och gängas nedanför det gamla. Sedan är det "bara" att böja om kontaktblecken och försöka tränga in lampan där den skall vara.
6 Nu när du tror att du är klar, kan jag berätta att limousinepilen lyfter högre än cabbens. Vill du komma så nära original som möjligt så justeras detta vid position 6 genom att skruva fast en plåtbit (eller MIG svetsa) så att övre läget begränsas.
7 Justera också plåtläppen vid position 7 så att pilen ligger snyggt i spärrat, nedfällt läge.
8 Vad som nu fattas är ett gummistopp för pilen och lämpligen så trär du en bit gummislang på den nedre av skruvarna för elanslutningen.
9 I med pilen i lådan, borra ett nytt fästhål, koppla kabeln. Klart!
10 Upprepa steg 1-9 för pil nr 2"

Jo jag har sett det tipset.
Har köp "nya" reprolinser, men då original skruvhålet inte passar på en SWF så har jag lagt det på is en stund.
Och jag ska öka upp svordomsförrådet först.

Köpte ett par musöron så jag kommer igenom besiktningen..

919 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-07-13 10:53:32)

Måste tacka KisaVW,
Han frågade "MAO dom delarna saknades när du köpte bilen ?"
Och när jag letade efter bilder på när jag hämtade hem pärlan så flimrade den här förbi.

http://www.brandow.eu/vw/0153/001.jpeg


http://www.brandow.eu/vw/0153/002.jpeg
I Pålsboda köpte  jag ett säte som saknade stoppmekanismen.

http://www.brandow.eu/vw/0153/003.jpeg
Så i natt vaknade jag och tänkte till, upp tidigt på morgonen.
Då jag sparat allt jag kapat bort så fick det bli ett varv ut på baksidan.

http://www.brandow.eu/vw/0153/004.jpeg

Titta vad som dök upp närr man vände på skrotet.

http://www.brandow.eu/vw/0153/005.jpeg
Som plus fick jag en batterihållare också.

http://www.brandow.eu/vw/0153/006.jpeg

http://www.brandow.eu/vw/0153/007.jpeg
Lite övertygande med hammaren så var biten loss.

http://www.brandow.eu/vw/0153/008.jpeg
Den här var ju lite sämre, vad kallas en sån här fjäder?

http://www.brandow.eu/vw/0153/009.jpeg
Förra ägaren av sätet hade haft det monterat i en lådbil. Och tydligen demonterat låsmekanismen.


http://www.brandow.eu/vw/0153/010.jpeg

http://www.brandow.eu/vw/0153/011.jpeg
Då jag vet att dessa säten brukar brinna rätt lätt så grundade jag med blöta tidninger.

http://www.brandow.eu/vw/0153/012.jpeg
Sen värmde jag och bockade upp plåtbitarna, samt svetsade i det som saknades.

http://www.brandow.eu/vw/0153/013.jpeg
Sen var det bara att svetsa fast låsarmen. Jag gjordet en plåtremsa som jag använde för att kolla att glidspåret funkade.

http://www.brandow.eu/vw/0153/014.jpeg

http://www.brandow.eu/vw/0153/015.jpeg
Nu slipper mamma åka framåt varje gång man bromsar.
PS: Rosten är nåra frön och inte rost, får nog ta fram dammsugaren snart.

920

Härligt! Du behövde ju bara en stol, låsmekanismen ville du ju ha orginalet!
Eller hur? Det hade du planerat undermedvetet ICQ/ad

Bubbla -62

921

GB63VW62 skrev:

Härligt! Du behövde ju bara en stol, låsmekanismen ville du ju ha orginalet!
Eller hur? Det hade du planerat undermedvetet ICQ/ad

Absolut.
Man vill ju behålla så mycket av originalet som möjligt :-)

Köper inga lotter denna veckan....

922

Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

Det fanns en kille i Spanien som hade till salu cabpil .
Kanske den finns kvar .
Nu kommer jag inte ihåg vilken modell av spegel du ska ha på din

Var var den annonserad?

Den här modellen är det och jag saknar spegeln och halva fästet.
http://www.splitpartsunlimited.com/images/IMG_2403.jpg

Hej !
Jag ska kolla datorn hemma och se om jag
hittar länken ! Annars har jag 2 st ombyggda sedan pilar till cabutförande.
När jag gjorde det så ägde jag en 54 cab.
Men hittade äkta till bilen så mina ombyggda finns nog kvar !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

923

vw1948 skrev:

Riktigt fint arbete med sittdynan, och hela bilen också. Är skillnaden mellan cab sätet och sedanen 8 cm samt böjen på fjädern, eller är det mer som skiljer? (Har en som är nåt år äldre än din som väntar..)

Om din är en 55:a eller äldre så ser inte baksätet likadant ut som till -56

924

Här finns backspegel
https://chucksconvertibleparts.com/inde … isors.html

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

925

kisavw skrev:
Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

Det fanns en kille i Spanien som hade till salu cabpil .
Kanske den finns kvar .
Nu kommer jag inte ihåg vilken modell av spegel du ska ha på din

Var var den annonserad?

Den här modellen är det och jag saknar spegeln och halva fästet.
http://www.splitpartsunlimited.com/images/IMG_2403.jpg

Hej !
Jag ska kolla datorn hemma och se om jag
hittar länken ! Annars har jag 2 st ombyggda sedan pilar till cabutförande.
När jag gjorde det så ägde jag en 54 cab.
Men hittade äkta till bilen så mina ombyggda finns nog kvar !


Tackar, ska nog ta ett varv med mina egna SWF först då jag redan investerat 1000kr på nya linser.
Och jag behöver bara en.