1

Måste beställa nya bromscylindrar. Bilderna togs när bakhjulet var avmonterat.

Nu måste man tydligen även ha diameter på kolven för att beställa rätt cyl

Kan Ni experter avgöra av dessa bilder vad exakt det är för bromscylinder?

Bussen är sänkt, stötdämparen måste lossas och däcket pumpas ur och tryckas ihop för att kunna ta ut hjulet. Ett jäkla pill ....  ICQ/at  Vill gärna undvika det om möjligt.  ICQ/ag

Post's attachments

bromscylinder bd 2.jpg, 68.08 kb, 960 x 536
bromscylinder bd 2.jpg 68.08 kb, 128 downloads since 2018-07-09 

bromscylinder bd 3.jpg, 89.06 kb, 960 x 536
bromscylinder bd 3.jpg 89.06 kb, 119 downloads since 2018-07-09 

bromscylinder bd 4.jpg, 96.14 kb, 960 x 536
bromscylinder bd 4.jpg 96.14 kb, 127 downloads since 2018-07-09 

bromscylinder bd.jpg, 116.67 kb, 960 x 536
bromscylinder bd.jpg 116.67 kb, 113 downloads since 2018-07-09 

bromscylinder1.jpg, 101.62 kb, 960 x 536
bromscylinder1.jpg 101.62 kb, 111 downloads since 2018-07-09 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

buss med staitaxel bubbla låda? bubbla bromsar??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-07-09 12:09:25)

det stämmer nog. har alltid trott att det var karmann-ghia bakaxel men det kan vara fel. bussen är som du vet ordentligt sänkt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

tja jag frågade. jag vet inte....allt du vet hjälper ju i identifieringen...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Är bromsarna från 1965 eller nyare bubbla är kolvdiametern 11/16" ( 17,46mm), och 17mm enligt VW reservdelskatalog. Är bromsarna från en 64:a eller äldre är det troligtvis 3/4"  (19,05mm).

6

Renovera cylindrarna tar mindre tid än byta till repro.
Bara en tanke......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Kjell T skrev:

Är bromsarna från 1965 eller nyare bubbla är kolvdiametern 11/16" ( 17,46mm), och 17mm enligt VW reservdelskatalog. Är bromsarna från en 64:a eller äldre är det troligtvis 3/4"  (19,05mm).

tack, jag får väl ha båda modellerna när jag hissar bilen för byte.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-07-09 15:02:01)

Mogge skrev:

Renovera cylindrarna tar mindre tid än byta till repro.
Bara en tanke......

Tack. Det är faktiskt plan B, får väl ha en ask med gummiringar olika diametrar fall i fall.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

Glöm inte att fetta in kolvarna rejält med fett avsett för ändamålet!

10 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-07-10 07:09:42)

Kjell T skrev:

Glöm inte att fetta in kolvarna rejält med fett avsett för ändamålet!

någon speciell som du anbefaller?

antar att detta gäller om jag fixar de gamla, nya kommer väl färdiga?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

11

https://vwcustomspeed.com/produkt/Broms … t-ate-180g

12

Bromsfett säljs på t ex Biltema.

Gubbjävel; dvs originalfantast

13

Även nya behöver ordentlig infettning för att fungera i många år.

14

Tack till
P.
Kurtivan
Kjell T

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-07-12 19:48:29)

Plan B renovera cylindrarna. När bilen är i lyften och hjulen nerplockade så SKA det funka.

Vad behöver jag mer än bromscylinderfett och gummiringar? och VAD för mått/typ ska det vara på gummiringarna?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

16

luftgekühlt skrev:
Kjell T skrev:

Glöm inte att fetta in kolvarna rejält med fett avsett för ändamålet!

någon speciell som du anbefaller?

antar att detta gäller om jag fixar de gamla, nya kommer väl färdiga?

När man byter packningar SKALL man hona dom för dom skall funka ( samma sak som en kolvring )
Ps MÄT dom  innan om dom blir förstora
Det är en så billig livförsäkring så köp nya
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-07-14 17:03:29)

PPRMicke skrev:
luftgekühlt skrev:
Kjell T skrev:

Glöm inte att fetta in kolvarna rejält med fett avsett för ändamålet!

någon speciell som du anbefaller?

antar att detta gäller om jag fixar de gamla, nya kommer väl färdiga?

När man byter packningar SKALL man hona dom för dom skall funka ( samma sak som en kolvring )
Ps MÄT dom  innan om dom blir förstora
Det är en så billig livförsäkring så köp nya
/// M


Förstår. Grejjen är den att bilen lyfts på verktan med 2 olika bromscylindermodeller i handen MEN .... skulle det inte funka så byter jag packningar men då måste jag ha rätt packningar. Det är liksom Plan B eller C.

Det inte frågan om att snåla utan att det KAN HÄNDA att cyllarna inte passar, you follow?

Så jag frågar plenum igen: vad är det fär packningar jag ska ha med.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│