1

Hej,

Har kört min Buggy mycket nu i sommar, nu i hettan över 25 grader och sol verkar den bli överhettad.
och blir svagare och svagare och lägger av efter ca 15-20 minuters körning.
Får den kallna så fungerar den utmärkt.
1600 med 110 kam, planade toppar med större ventiler original förgasare med en ett lättare filter på, förgasarfoten blir iskall också vid körning.
Ett värmesteg uppåt på tänstiften NGK BH6S tror jag det var.
Kromad doghaus (fläktkåpa) utan värmekammaruttag, Original oljekylare i, kromade kylkåpor endast ovanför cylindrarna.
Själva fläktkåpan blir bra varm och även tändspolen (Beru) provade direkt med en kall biltema's blå tändspole utan att det hjälpte.

Förslag på bättre kylning ? Extern oljekylning ? Gömplåtar, hur installerar man sådana  ?  Se länk https://vwcustomspeed.com/produkt/Glomplatar-t-321-krom

Vågar inte köra längre stäckor då det varmare än 25 grader, vilket är komiskt på en buggy  ICQ/af

2 Senaste redigerad av michaelth (2018-07-07 12:29:01)

Att inte ha "glömplåtar är dumt... ta bort toppar osv sen e det enkelt .. ICQ/ad
buggy ett problem är just att varmluften från motorn cirkulerar tillbaka...
svårt att enkelt få tillrätta.. kanske en kanal som leder in kall luft.. likaså luftfiltret hämtar ju oxå in i den varma luften..
eftermarknads fläktkåpor är oftast inte så bra.. avståndet mellan fläkten och kåpan liksom skiljeväggar kan vara riktigt fel. liksom lufttätning runt oljekylare/doghouse..
alla plåtar som sitter runt motorn sitter där av e anledning.
finns säkert folk som säger inga problem.."jag har kört 7 miljoner mil bla bla...) men skulle man inte behövt dom hade dom inte funnits.
har du en termostat? det är ju både värme och kyla motorn vill ha.
har du bestyckat förgasaren/gasarna för motorn behov??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Kollat hur stiften ser ut? Kanske går magert.
Tändningen, om den står för sent går motorn väldigt varm.
Kylplåtarna under motorn tror jag är bra på en buggy så att den inte lika lätt suger i sig den varma luften.
Typ3 glömplåtar kanske är ett bra val på buggy, såg att Michaelth kör med sådana. Jobbiga att glömma då topparna behöver lossas och stötstångsrören bort har jag för mig.
Har du inga glömplåtar i dagsläget? De är viktiga för fördelningen av kylluften.
Har du kollat så att inte fläkten sugit i sig något som blockerar oljekylaren?

Bubbla -62

4

GB63VW62 skrev:

Kylplåtarna under motorn tror jag är bra på en buggy så att den inte lika lätt suger i sig den varma luften.
Typ3 glömplåtar kanske är ett bra val på buggy, såg att Michaelth kör med sådana. Jobbiga att glömma då topparna behöver lossas och stötstångsrören bort har jag för mig.
Har du inga glömplåtar i dagsläget? De är viktiga för fördelningen av kylluften.

Jag rev en motor för nåt år sen där man satt glöm-plåtarna på ovansidan av cylindrarna. Det gick det också, men vet inte hur länge.. ICQ/ab

5

Ok tack, skall börja med tändningen, tror faktiskt att den står lite fel.
Har inga gömplåtar. Får skaffa ett par.
Det blåser bra från fläkten i alla fall, har ett grovmaskigt nät där så inget större skräp kommer in.

6

stickan skrev:
GB63VW62 skrev:

Jag rev en motor för nåt år sen där man satt glöm-plåtarna på ovansidan av cylindrarna. Det gick det också, men vet inte hur länge.. ICQ/ab

Man kan göra så men det är inte rätt ICQ/bm
Då är det bättre att glömma dem.

Bubbla -62

7

Har bestyckat förgasaren med större munstycken bla

8

Tror att ditt stora problem är att du har en motor som borde kunna ge 100 hk och en förgasare för ca 60. Läs av stiften, gissar att de är väldigt ljusa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-07-07 20:44:16)

Har du mätt oljetempen?
Så du vet att det är motorvärmen som är problemet.

Ok ditt kromade doghouse utan plåtar under är ju prime suspect.
Biltillverkare sätter inte dit nått i onödan, så försök få alla originalplåtarpå plats.

Biltema har en IR termometer, som man kan snabbt kan kolla med.
Jag tyckte det var ett lyxverktyg , men jag har använt det oftare än jag trodde.
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 2000024200

"ljushuvud"

10

Det är som det är med en liten förgasare   
Det blir som suga i ett sugrör Det brukar gå varmt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Hittade felet idag. ICQ/bp
Hade en Biltemas bränslefilter en konisk i metall som satt innan bensinpumpen, öppnade den och i där hade packningarna löst upp och bildat en hinna av gegga som tydligen smetade igen passagen och det lilla filtret . Måste ha geggat igen under körning tidigare vid bensinföde.
Köpte en MAN bensinfilter  i plast placerade den efter bensinpumpen och samtidigt renoverade jag bensinpumpen med nya packningar, filter, fjädrar,
Går som en klocka igen och bättre på tomgången nu dessutom.
KÖP INTE BILTEMAS KONISKA METALLBRÄNSLEFILTER.fick säsongen förstörd de varmaste dagarna denna sommar.
Nya tag efter mera chassirenoveringar i vinter tills nästa säsong ICQ/ag

12 Senaste redigerad av Torpa (2018-09-22 16:02:27)

OBS
sätt filtret innan bränslepumpen för nu antar jag att filtret sitter i motorrummet och på trycksidan.
Har man otur spricker filtret av värmen och bränsletrycket = motorrummet blir nedprayad av bensin som tar eld.
Det är många Vws som gått branddöden till mötes.
Så sätt filtret innan pumpen på sugsidan och utanför motorrummet.

Edit
Såg nu att det var en buggy men sätt filtret innan ändå och skyddat ifrån värme.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

13

Det är en buggy, så filtret är i luften dvs helt öppet mot moder natur.

14

Men filtret är trycksatt inte ovanligt att rörhylsorna som slangen sitter i pump och förgasare lossnar av bränsletrycket eller när man lossar/byter bränsle slangar vilka förövrigt bör vara av den bästa klasisorten man kan då spriten i alla bensin torkar ut och kan få bara något år gamla billigar bränsleslangar att spricka....
En  en obefogad varning......
Kul att den fortsätter att rulla... ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Vad kan vi lära av ovanstående tråd. Jo köp inte bildelar på Biltema. Dom ser ut som dom dyrare men sknar oftast den dyras funktion. Tex så är Biltemas tändspolar ofta halvfulla med olja så efter några mil blir den glödhet och motorn börjar hacka. Bensinslangarna är rent av livsfarliga då dom spricker efter några veckor. Det enda jag handlar på Biltema är trätjära,linolja och terpentin. Biltemas handtvätt är också bra, men bildelar näaj!!!

16

Torpa skrev:

OBS
sätt filtret innan bränslepumpen för nu antar jag att filtret sitter i motorrummet och på trycksidan.
Har man otur spricker filtret av värmen och bränsletrycket = motorrummet blir nedprayad av bensin som tar eld.
Det är många Vws som gått branddöden till mötes.
Så sätt filtret innan pumpen på sugsidan och utanför motorrummet.

Edit
Såg nu att det var en buggy men sätt filtret innan ändå och skyddat ifrån värme.

Det finns en vinst till med att ha filtret INNAN pumpen, då skyddas även pumpens membran från skräp.
I min buggy har jag en plasttank egentligen avsedd för båt, "sugrör" på ovansidan, redan där har jag ett större engångsfilter.
Sedan ett sådant där "flergångsfilter" längre bak, men jag flyttade detta så det sitter inte längre direkt över motorn, utan bakom en liten skyddande rostfri plåtbit i vänster hjulhus.
Annars kan det ju bli en fin brasa om det sitter ett läckande bränslefilter över fördelaren...  ICQ/aq

Biltema säljer en del tvivelaktiga produkter, men om man vet vad man vill ha och kan bedöma kvaliteten redan i butiken finns det många bra grejer, men just bränsleslangar köper jag inte där, nu fick jag tag i slang från Semperit (Mekonomen), och den har nu hållt i flera säsonger, Biltemas bränsleslang använde jag i en öppen båt där solljuset kom åt, och den slangen fick torrsprickor redan i mitten av den första säsongen, hade även den slangen i buggyn, men den byttes då ut med en gång jag såg vad som hände ombord i båten. Sedan vet jag ju inte om Semperit är jättebra, kanske finns bättre? men den har som sagts funkat bra för mig, hittils.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Jag har inga gömplåtar, inte heller någon termostat i buggyn. Pluggad original fläktkåpa.
Å andra sidan en nästan original AD-motor, visserligen körs den rätt hårt, men blir sällan för varm.
Jag har både oljetrycks samt oljetempmätare, den senare med en sensor istället för oljesticka.

Det hände under en backtävling under sommarens värmebölja att oljetrycket sjunk oroväckande, men då hade jag kört snabbt på låg växel i brant och kurvig backe (jag vann, rallykadetter och hisingstrimmade amazoner var chanslösa).

MEN jag har några gånger råkat ut för att det fastnat en massa damm och annat skräp, tidningspapper bland annat, i såväl fläktkåpan som i oljekylaren, jag kan tänka mig att detta kan vara typiskt för oskyddade buggysar.
Industrimotorena till släpmotorsprutor och generatorer, har en ett galler framför fläkten, det skulle ju vara bra att ha ett sådant på buggys och bilar med mer friliggande motorer, för att slippa få in en massa skräp i fläkten.
Det var ju i alla fall inga större fåglar som fastande, som nyligen orsakade ett JAS-haveri... alltid något.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."