1 Senaste redigerad av T_Axelsson (2018-09-25 19:34:38)

EDIT September 2018: Se höstuppdatering av priser längre ned i tråden!

Inledning
I år börjar jag på en ny tråd för denna marknadskoll. Tittar vi på 2018 års veteranbilsmarknad i stort är det både upp och ned.

Många USA-bilar är iskalla på marknaden. På helgens bägge auktioner var det få jänkare som kom upp till reservationspriset. En av de som såldes var en till synes fin Ford 59 4d. som gick för 70 000kr, vilket är en bit mindre än för motsvarande bubbla. Omvända världen mot hur det var förr...

Sportiga SAAB och Volvo skjuter i höjden däremot. Vad sägs om 500 000 kr för en PV544 Sport, 260 000 kr för en oäkta SAAB Sport eller 255 000 för en 244 Turbo från 1981?

VW's, däremot, verkar ganska stabila. De typ 1:or som var på auktion i helgen såldes, men till rimliga priser. En fin lågmilare från 1969 gick för 99 000 kr. Mycket för den årsmodellen, men egentligen billigt för en extrem lågmilare kan jag tycka.  Nog om detta, nu kör vi igång med priserna:

Uppskattade svenska priser för VW typ 1 2018

Priserna är för fungerande, besiktigade originalbilar som ser rimligt bra ut på in- och utsida. Från vettigt bruksskick till riktigt fina (extremt fina är inte med. Inte heller besiktigade bruksbilar som ger ett risigt helhetsintryck).

VW 1200 ovalruta
I Sverige verkar ovalrutorna ha rollen som bubblan med stort B. Stor efterfrågan och ett inte alltför stort utbud. Priserna börjar stabilisera sig vågar jag påstå.
120 000 – 180 000

VW1200 1958-1959
Trevliga bilar med ett stabilt värde.
70 000 – 110 000

VW1200 1960-1964
Hur ofta ser du en fin 60-64 originalare till salu på blocket längre än två dygn? (just nu finns ingen). Jag vågar påstå att dessa årsmodeller är de som ökat mest sista tiden.
65 000 – 100 000

VW1200/1300/1500 1965-1967
När rutorna blir större verkar priserna sjunka något.
45 000 – 70 000

VW1300/1500 1968-1970
De sista bubblorna med torsionsframvagn och pendelaxel tycks ha ökat i pris sedan jag började med den här marknadskollen. Så nu får de bilarna en egen kategori
40 000 – 60 000

VW 1300/1302/1302S/1303S 1971-1974
De så kallade fjäderbensbubblorna är de “vanligaste” luftkylda folkorna i dag vilket håller prisbilden samlad. BIG från 1974 och 1303 från 1975 sticker ut och är dyrare.
30 000 – 50 000

VW1302LS/1303LS Cab 1971-1979
Utbudet på fjäderbenscabbar är förhållandevis gott. Många har importerats, få verkar ha exporterats. De kanske inte sjunkit i pris, men jag har nog gissat för högt tidigare.
90 000 - 170 000

2 Senaste redigerad av midas22 (2018-05-06 23:08:22)

En fin lågmilare från 1969 gick för 99 000 kr. Mycket för den årsmodellen, men egentligen billigt för en extrem lågmilare kan jag tycka.

Vad räknas som en lågmilare?

3

midas22 skrev:

Vad räknas som en lågmilare?

Den här hade gått typ 286 mil (kommer ej ihåg exakt), så det var som en ny bil.

4

Har du nån indikation för tidigare cabbar?

"ljushuvud"

5

Mr 56 skrev:

Har du nån indikation för tidigare cabbar?

Det är för få som säljs i Sverige för att man skall kunna tala om en "svensk" prisbild. En USA importerad smårisig 58 cab i "looker" utförande gick för 137 000 kr på bilwebauctions höstauktion. Hade den varit i originalskick och rimligt fin kanske man kan gissa på 230-280 kSEK. Mer för en tokfin orörd, eller en nyligen finrenoverad. Bara en gissning... Någon som kan gissa bättre?

6

Var har du fått informationen ifrån att USA bilar är iskalla?
De har mer eller mindre alltid varit prissatta från 50K och uppåt beroende på modell. Dock så har europeiska märken som inte haft något värde överhuvudtaget ökat i något sjukt i pris medan USA bilar har i stort sett varit stabila, och är mer bil för pengarna än motsvarande europeisk och folk inser givetvis detta då prisskillnaden numera är minimal eller tom högre på den europeiska bilen. Detta blir ju som sagt mer tydligt och marknaden för USA bilar i Sverige är stark och blir ännu starkare när marknaden är som den är. Finns fortfarande folk i Sverige som hellre lägger pengar på en jänkare än en motsvarande simpel europeisk bil, det gjorde jag och jag får dagligen förfrågningar om den är till salu. Säger inte att de europeiska bilarna är dåliga, men de är inte värda de priserna de kostar idag. Kolla muskelbilarna, Chevelle SS, GTO etc. hittar du en Mopar E Body Challenger/Cuda för under 250K så är jag den förste som köper den. Så iskalla nja...håller inte med dig riktigt.

7

Prisökningen på europeiska bilar och då speciellt Porsche och VW har ju gett lite intressanta effekter. För 20 år sedan fick du 2 Porsche 356 1965 för samma pengar som en Corvette 1965. I dag får du 100k över om du väljer Corvetten i stället för Porschen.

Ett annat exempel är Karmann Ghia. I dag ligger KG coupe i ungefär samma pris som Triumph TR2/3/4/5/6 av samma årsmodell. Alla KG ägare får ursäkta, men för mig (som tidigare ägt en KG) skulle det valet vara lätt ... och det skulle inte bli Ghian.

8

HenrikL skrev:

Prisökningen på europeiska bilar och då speciellt Porsche och VW har ju gett lite intressanta effekter. För 20 år sedan fick du 2 Porsche 356 1965 för samma pengar som en Corvette 1965. I dag får du 100k över om du väljer Corvetten i stället för Porschen.

Ett annat exempel är Karmann Ghia. I dag ligger KG coupe i ungefär samma pris som Triumph TR2/3/4/5/6 av samma årsmodell. Alla KG ägare får ursäkta, men för mig (som tidigare ägt en KG) skulle det valet vara lätt ... och det skulle inte bli Ghian.

Å jag som har en ghia cab skulle aldrig sätta mig i en triumph så smaken är delat om man säger så, sen har jag ju en fejklyxsom är svår att värdesätta men det är ju en annan fråga ICQ/ag

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

9

Kommentaren om USA-bilar baserade sig på de bägge svenska samlarbilsauktionena som hölls i våras. Där såldes nästan ingen av de USA-bilar som bjöds ut, till skillnad från de europeiska bilarna. Säljarna hade alltså en annan uppfattning om värdet än köparna. Ett tecken på en avmattning som jag ser det.

Givetvis är kommentaren en grov generalisering från min sida. Det budskap jag ville få fram är att alla hobbybilar inte går upp i pris.

Vill man vara mer nyanserad så är det givetvis stora variationer. De modeller som har en stor internationell efterfrågan (typ muskelbilar) följer nog inte samma trend som fullsizeskepp från 50-60-talen (som främst gillas av svenskar) till exempel. Men, nu handlade den här tråden primärt om VWs och inte jänk. ICQ/ab

10 Senaste redigerad av T_Axelsson (2018-07-02 21:47:35)

Auktioner är bra när man spanar priser. Senaste tidens svenska veteranbilsauktioner bjöd på en handfull luftkylda VW’s.

Två 60-tals Ghior förblev osålda (blå/vit 60:a och röd/svart 66:a). Bägge hade värderingar som var rimliga OM det hade rört sig om originalbilar (200 för 60:an och 170-190 för 67:an).  Men, plockar man detaljer från olika årsmodeller, blandar med några eftermarkandsdelar och överger originalkulören så kan man glömma att få toppriser...

Bubblorna blev däremot sålda. En 76:a 1303 cab gick för 150 kKr och en till synes fin 63:a för 71 kKr. Bägge alltså inom prisintervallet jag angivit här i tråden. Om bilarna var så fina som de såg ut på bilderna bör köparna vara nöjda med sina affärer.

Den bil som mest överträffade förväntningarna var en 58:a Buick Limited HT som gick för 710 kKr (och där fick jag äta upp min tidigare kommentar). En annan intressant notering var att en hel bunt 240 Turbo förblev osålda. Kanske finns inte tillräckligt många som vill betala 150-200 kkr för en 80-tals Volvo?

EDIT: Har rättat årsmodellen på röd/svarta Ghian
NOT: Den blå/vita Ghian annonserades, felaktigt, som en 59:a

11

Buicken var ju bara värderad till hälften. Jag var på Bilwebs visning över bilarna från bilmusèet i Lännaholm i Skånes Fagerhult.

Kan ju säga så mycket att den där "värderingsmannen" Michael Luft har nog en viss procent av sitt efternamn i skallen, för enligt hans bedömning så var en bil med ny inredning o ny lack detsamma som "helrenoverad". Att gummilister till rutor saknar flera centimeter, stenhårda såsom de var av bakelit, avsågad huvkråka på Opel Super 6, bilkylare som saknade 30% av cellerna, frostpluggar som kröp ur blocken, fastrostade reglage på Kapitän 1956 etc etc... stackars de som inte var på visningen utan bara litade på de vackra orden... såna blåsningar de åkt på.

Bubblan från 1963 hade bytt framhuv o frontplåt, skärmar fram o bak... undras vad som hänt där. Kan den varit värd de 71K den gick för? Ännu en blåsning...
Har för mej att det fanns en Ghia 1966 där med o den var värderad till 160-180K... ja, eller hur?  Plåten var tjock lite här o var... om det nu var plåt allt? Vet inte vad den kom upp i, men den såldes inte. 114K tror jag.

Nu är det ju Bilweb som ska hålla i auktionen med bilarna från Holmgrens...  där kan man ju trösta sej med att de bilarna är inte spackelhögar, men vi får väl se hur mycket "luft" man får för pengarna...  ICQ/at

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

12 Senaste redigerad av T_Axelsson (2018-07-02 21:46:09)

Du har rätt 25hpman, Ghian var en 66:a. Vi verkar hursomhelst vara överens om att den inte var i skick nog att komma upp i de önskade pengarna.

Trots bytta plåtdelar (inte ovanligt på en 55 år gammal bil) kan jag tycka att 71 kkr inte var någon blåsning för 63:an. En riktigt kalasfin orörd originalare borde landa norr om 100 numer. https://bilwebauctions.se/sommarauktion … -4-cyl-819

Holmgrens auktionen blir spännande. Det är sällan sådana bilar kommer ut till försäljning. Kollar man internationellt på auktionspriser så verkar det råda ett glastak på runt 600 kkr för en splittrutebubbla. På Holmgrens auktionen finns ett par som borde kunna bryta genom den vallen. (48:an och den orörda 50:an).

Jag undrar också vad som händer när så många bilar av samma märke släpps lös samtidigt på marknaden. Kanske finns fyndchans också för vanliga entusiaster?

13

Jag har tidigare köpt bil via Bilweb, och såg ingen risk i att bli blåst.
Visst lite tid och körning i värsta fall.
Det som gjorde jag kände mej trygg var deras garanti.

När du tittat på bilen på plats har du rätt att avstå köpet och få tillbaka
inropsavgiften och depositionen om bilen inte motsvarar beskrivningen.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

14

Vi lär väl få se vilka bilar som kommer på nästa auktion, o hur högt de värderas då... man har kanske lyssnat på pöbeln o gett bilarna en fair värdering istället för hitte-på poäng.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

15

25hpman skrev:

Vi lär väl få se vilka bilar som kommer på nästa auktion, o hur högt de värderas då... man har kanske lyssnat på pöbeln o gett bilarna en fair värdering istället för hitte-på poäng.

Värdera bilar är inte lätt, två bilar är sällan lika.
Det kan vara småsaker som gör att en köpare fastnar för just den bilen och verkligen vill ha den, eller INTE vill ha den.
Jag vill tro att de som bjuder har kunskap om bilen de bjuder på, och då tittar man inte auktionsfirmans värdering.
Även om säljaren har fått råd från auktionsfirman så har reservationspriset bestämts av ägaren till bilen.
I slutändan är det köparna som satte marknadsvärdet just den dagen.

Jag hänger mer upp mej på att de har så få bilder och ser gärna några tagna underifrån med.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

16

Som vid den mesta försäljningen... man visar det som är bra...
Säljaren vill ju ha bästa möjliga pris...
Jätte svårt med gamla grejer, då dom kan vara i så olika skick, beroende på användning, förvaring ev "renovering" i olika kunnande nivå..
Många renoveringar som gjordes förr var/är ju undermåligt gjorda.. sen stod kanske bilen,och ser bra ut men är hoprunkad.. och nu skulle man kanske inte gjort likadant...
Titta själv är nog nyckeln till att bli mindre lurad. fast man blir förmodligen det ändå....... ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

EGG 107 har varit totalskrot och lagad på 70 talet...men det nämner inte Bilweb

https://bilwebauctions.se/volkswagenauk … swagen-671

Post's attachments

egget2.jpg, 20.77 kb, 387 x 270
egget2.jpg 20.77 kb, 228 downloads since 2018-07-05 

kap3.jpg, 20.24 kb, 189 x 270
kap3.jpg 20.24 kb, 229 downloads since 2018-07-05 

18

michaelth skrev:

Som vid den mesta försäljningen... man visar det som är bra...
Säljaren vill ju ha bästa möjliga pris...
Jätte svårt med gamla grejer, då dom kan vara i så olika skick, beroende på användning, förvaring ev "renovering" i olika kunnande nivå..
Många renoveringar som gjordes förr var/är ju undermåligt gjorda.. sen stod kanske bilen,och ser bra ut men är hoprunkad.. och nu skulle man kanske inte gjort likadant...
Titta själv är nog nyckeln till att bli mindre lurad. fast man blir förmodligen det ändå....... ICQ/bn

Jag är rätt kass på att svetsa, men r..ka  kan jag, menar du att jag kan bli klar med min splitbuss då ? ICQ/af

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

19

Värderingarna har nu presenterats för Holmgrens-auktionen. Många är orörda lågmilare, vilket skickar priserna utanför de prisintervall jag angett i trådens första inlägg.

Om jag skall försöka utse vinnare i olika kategorier blir det:

Mest undervärderade: Lågmila 50:an
Kan en VW som är värderad till 550-650 kkr verkligen vara undervärderad? Jo, den kan den om ni frågar mig. I dag värderas orört betydligt mer än renoverat. Så de 450-550 kkr som fint renoverade 50-tals splittar brukar kosta på auktioner kommer definitivt inte räcka här. Försöker man hitta auktionspriser för orörda diton finns inte mycket att jämföra med. Den enda "orörda" jag kan hitta är en ex-svensk 52:a som gick för 58 kEuro i Paris 2017, men då var den rejält bedagad. Finns det någon rättvisa i världen borde Holmgrens 50:an hamna en bra bit över dessa priser. Det skall bli spännande att se vad den landar på!

Mest övervärderade: Lågmila 411:an
En 411:a värderad till 240-280 kkr? Jag tror det blir svårsålt, 411:an är mer en kuriosietet än en klassiker. Om den är mest övervärderad blir svårt att få reda på. Om inte reservationspriserna är satta mycket under värderingen lär denna, och flera andra, stå osålda när auktionen är slut.

Bästa investeringen: Brown Sugar Notchen
80-110 kkr är värderingen på Jockes typ 3 bygge från c:a 1989. Den är smakfullt komponerad i en tämligen tidlös stil och är välkänd bland oss som läste biltidningar och var på träffar för c:a 30 år sedan. Det borde vara ett bra köp om man behåller den ett par år. Min spaning är nämligen att smakfullt ombyggda VW's från 80-talet, som blivit kända genom tidningar, kommer att stå för nästa prisrusning. De som dräglade över dessa motortidningar i tonåren är i dag etablerade samhällsmedborgare i 50-års åldern med pengar på banken, så jag ser förutsättningarna som goda!

20

Holmgrens-auktionen är över. Allt blev inte sålt, men resultaten gissar jag kommer påverka marknaden framöver (återkommer med en uppdatering av mina prisindikationer). Några observationer:

Auktionens skräll: Mexico bubblan från 2003 för 1,1 MSEK
Det objekt som mest överträffade förväntningarna (om man tittar på auktionsfirmans värdering), så var det Ultima Edition bubbla. Den landade på nästan lika mycket som 48:an. Om jag är förvånad? Ja! Trodde inte att den skulle dra iväg så...

Auktionens besvikelse: Lågmila 50:an
Jag trodde att en helt orenoverad och fin 50:a split skulle vara mums för världens samlare, men den nådde bara upp till en tredjedel av vad 2003:an gick för. Reservationspriset nåddes aldrig, så jag antar att den förblev osåld...

Bästa köpet sett till framtida värdeutveckling: Brown Sugar Notchen
"Brown Sugar" notchen gick för 78 000. Jag kan inte tycka annat än att det var ett bra pris för en bil som jag tror har potential att bli ett samlarfordon.

21 Senaste redigerad av T_Axelsson (2018-10-05 22:48:55)

Hjälp, vad händer med priserna efter helgens auktion? Här är mina 25 öre kring hur jag tror marknaden ser ut för vanliga bubblor post-Holmgrens.. Det är en sammanvägning av mina tidigare “anteckningar”, helgens auktionspriser och en liten snegling på omvärlden.

Priserna är för fungerande, besiktigade originalbilar som ser rimligt bra ut på in- och utsida. Från vettigt bruksskick till riktigt fina (extremt fina är inte med. Inte heller besiktigade bruksbilar som ger ett risigt helhetsintryck).

VW 1950-1952 export
220 000 - 320 000
Av auktionens 50-talssplittar nådde bara tre av fem reservationspriset. De två som kom över landade ändå en bit under bilwebauctions värdering. Auktionsfirman/säljarnas uppfattning av värdet delades tydligen inte av köparna. Min uppfattning om vad “normalfina” originalbilar bör landa på ser ni ovan.

VW 1953-1957
120 000 - 180 000

Trots vissa högre auktionspriser låter jag prisindikationen för ovaler ligga kvar. Ovalrutor är populära i Sverigen, man för att få mer än 180 000 för så skall den nog vara väldigt exceptionell.

VW 1958-1959
80 000 - 130 000

Auktionspriserna i helgen kombinerat med den internationella prisbilden gör att jag vågar höja prisindikationen på dessa. I Tyskland är prisskillnaden mellan ovalrutor och 58-64:or betydligt mindre än i Sverige, så jag är inte förvånad att det börjar märkas även i Sverige.

VW 1960-1964
70 000 - 120 000

Dickholmer kallas dessa bilar i Tyskland, där de värderas högre än hos oss. Men, att två bilar auktionerades bort för 190 000 respektive 200 000 i helgen känns inte representativt. Jag höjer upp priserna, men med måtta.

VW 1965-1967
50 000 - 90 000

I helgens auktion fanns tre bilar från dessa årsmodeller. Ingen såldes trots, i mitt tycke, vettiga bud. Min känsla är att det är ett hopp ned i pris jämfört med de äldre.

VW 1968-1970
40 000 - 80 000

Tre bilar sålda på auktionen för mellan 79 - 88 000. Jag justerar upp prisindikationen något.

VW 1302/1303S 71-74 (ej big)
35 000 - 70 000

Stort utbud på Blocket för dessa bilar som länge haft en jämn prisbild. På auktionen såldes sex bilar i den här kategorin. En gick för 216 000 och övriga låg mellan 77 000 - 120 000. Bortser man från den dyraste är det alltså typ dubbla priset mot vad man brukar se på Blocket. Det är osannolikt att en så pass “vanlig” veteranbil skall göra ett så stort prishopp, så jag ökar med måtta.

VW1303S Big 1974, VW 1303 1975
50 000 - 110 000

FInbilarna bland de nya bubblorna. Balanserar man ihop de priser jag sett landar man ungefär här. Tror inte jag är helt ute och cyklar. Auktionsbilarna blev något dyrare.